Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/5579620 www.bgdnes.bg

Зам.-министър харизал 1 милион лева на депутат от ДПС (обзор)

Зам.-министърът на транспорта Антон Гинев е обвинен в умишлена безстопанственост, ощетила държавата с 927 хил. лв., съобщиха от прокуратурата днес.

Като изпълнителен директор на Националната компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) през 2007 г. Гинев сключил договор за ремонт на жп гарата в Русе за 3,12 млн. лв. с фирмата “Триумф” ЕООД на депутата от ДПС Илия Илиев. 927 хил. лв. били преведени като аванс към дружеството на ромския барон от Костинброд, но то не свършило абсолютно никаква работа по предмета на договора - строително-ремонтни дейности на жп гарата в Русе.

Реклама

Веднага след съобщението на прокуратурата Антон Гинев подаде оставка като зам.-министър на транспорта. Основанието, което е посочил, е лични причини. Премиерът Бойко Борисов прие оставката и го освободи от поста, който

Гинев заема още

от началото на

кабинета

“Орешарски”

без прекъсване

“Редно е да си подам оставката, след като съм привлечен като обвиняем, за да не нося негативи на правителството. Така се прави. Ще се опитам в рамките на досъдебното производство да докажа,че съм невинен”, каза Антон Гинев пред “24 часа”. Той не се е запознал с материалите и твърди, че не е викан за разпит.

От прокуратурата обаче твърдят, че му е повдигнато обвинение и му е определена мярка за неотклонение “подписка”. Това става в присъствието на обвиняемия, а разследващият го пита иска ли да даде обяснение.

До ноември 2006 г. Антон Гинев работи като финансов директор на НКЖИ. Тогава е назначен за генерален директор на държавното предприятие. Още следващата година от НКЖИ преценили, че пътническата гара в Русе има спешна нужда от ремонт. Според разследването на прокуратурата обаче не е имало такава необходимост.

През октомври 2007 г. от НКЖИ решили да изхарчат 3,12 млн. лв. за гарата в Русе. Официално - за проучване на деформацията на земната основа на гарата, проектиране, укрепване и строително-монтажни работи за възстановяването на сградата.

Стойността на проекта - 3,12 млн. лв., предполага обявяване на обществена поръчка и конкурсно начало за спечелването ѝ. Вместо това Антон Гинев провел процедура на договаряне без обявление. Поканил 3 фирми, сред които “Триумф” ЕООД с управител Илия Илиев, сочи прокуратурата.

Реклама

Проверка на “24 часа” в регистъра на обществените поръчки показа кои са останалите две дружества, предпочетени от Антон Гинев. Това са “Розалия ММ” и “Меримтриймс” ЕООД, които

също са

свързани с

роднини на

Илия Илиев

За изпълнител НКЖИ избрала “Триумф”, а другите две фирми на Илия Илиев не били допуснати заради непълна документация.

Според разследващите процедурата е водена така, че да бъде избрано дружеството “Триумф”. По времето, когато фирмата на Илия Илиев сключва договора с НКЖИ за гарата в Русе, той е

общински

съветник в

София, избран от

листата на ГЕРБ

Парафите на Антон Гинев и Илиев са положени на 22 октомври 2007 г. - 2 седмици след изпращане на поканите до 3-те участника. Там пише, че за проектиране ще бъдат изплатени 200 хил. лв. и още 2,4 млн. лв. за строителство. Сумите са без ДДС.

Само 10 дни след като сключили договора, НКЖИ изплатила аванс от 927 хил. лв. на “Триумф” ЕООД, управлявана тогава от Илия Илиев. Това се случва още преди да има изпълнени дейности по договора, дори преди откриването на строителна площадка.

Проверка на място от следователи и прокурори показала, че въпреки авансово платените близо 1 млн. лв., на гарата в Русе не са извършвани никакви строително- монтажни дейности, т.е. парите на държавната фирма са откраднати.

До обвинението срещу зам.-министъра Антон Гинев се стигнало след разследване на дейността на фирмите, контролирани от депутата Илия Илиев (виж карето на 2-а стр.).

Едва през април 2009 г. от НКЖИ развалили договора с “Триумф” и си поискали 640 хил. лв., става ясно от делото за несъстоятелност на дружеството, усвоило парите. По това време Антон Гинев все още е изпълнителен директор.

От НКЖИ са поискали чрез съда производство по несъстоятелност на дружеството на Илия Илиев, но то вече е продадено на бушона Илиян Илиев от плевенското село Староселци. Освен това от НАП са направили ревизия на фирмата и са издали акт за дължими 1,2 млн. лв. ДДС. Държавната НКЖИ така и не получава парите си. През 2013 г. съдията Стефан Данчев от Плевенския окръжен съд спира производството по несъстоятелност и заличава “Триумф” ЕООД, а от НКЖИ не са обжалвали.

Аферата с гарата в Русе разкрита при разследването срещу депутата Илия Илиев

Главният прокурор Сотир Цацаров поиска имунитета на депутата Илия Илиев от ДПС на 7 март т.г. заради източване на НКЖИ чрез фиктивни договори за ремонт на релси. По това разследване са проверени десетки договори на държавното предприятие с фирми на Илия Илиев или негови близки. Така са открити доказателства и за обвинението срещу Антон Гинев за кражбата на парите за ремонта на гарата в Русе чрез “Триумф” ЕООД. Обвиненията срещу Илия Илиев са за източване на НКЖИ чрез договори на три негови фирми за ремонт на релси. Държавното предприятие платило общо 3 млн. лв. по договори за обществени поръчки, а работата била извършена от жп работници, а не от фирмите на Илиев.

Само месец след като дружеството на Илиев е избрано за изпълнител на ремонта на гарата в Русе, друга от поканените, но отхвърлени фирми - “Розалия ММ”, получава договор за 1 млн. лв. от НКЖИ за възстановяване на отводнителни канали по жп линията Моруница - Бяла. Управител на фирмата тогава е Сузана Станкова, която чистосърдечно си признала пред разследващите, че батко ѝ Илия Илиев от Костинброд ѝ давал да подписва документи и ѝ платил 300 лв. Жената дори не знаела, че има фирма и какво се върши с нея. Всъщност общинският съветник и бъдещ депутат водил преговорите по договора с НКЖИ и движил всички документи. Доказано е, че дейностите, за които фирмата му получила 1 млн. лв., са извършени от работници в железопътната секция, а не от служители на “Розалия ММ” ЕООД. Дружеството не разполагало с такива. Плащанията са с основание строителни книжа, протоколи и фактури, които били фалшиви и лично Илиев ги осигурявал.

Същата схема била приложена и с фирмата “Енерджи груп 2003” на брата на Илия Илиев Йордан, и със “Строителство и инвестиции” ЕООД, като навсякъде депутатът бил движещата сила в преговорите и сключването на договорите.

След обвиненията срещу Илия Илиев от Министерството на транспорта спряха обществена поръчка с изпълнител “Ай Ки Ес” АД с основен акционер племенника на Илиев Янко Янков. Тя щеше да усвои още 40 млн. лв. за доставка на релси. Освен по делото за източване на НКЖИ Илия Илиев е разследван и за данъчни престъпления. (24часа)

Реклама