Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/5837711 www.bgdnes.bg

Тенчо Тенев: Ако ви засекат, както стана с мен, подавайте сигнали

- Комисар Тенев, преди дни хвърчащ с над 100 км/ч шофьор направи неправилен обратен завой пред васи и ви засече. Вие го подгонихте и след кратко преследване го заловихте. Имаше ли опасност да ви блъсне?

- Не мога да коментирам темата, защото има образувано разследване, а аз съм свидетел. Искам единствено да апелирам хората да подават сигнали, за да могат катаджиите да залавят “състезателите”, преди да са направили беля.

Реклама

- Той каза ли ви нещо?

- Не сме си говорили много, но призна, че е пил и тръгнал при негов приятел. Аз само го спрях, разпита са го водили колегите.

- Преди 2 месеца заловихте мъж, който ви изпревари, докато караше с буркан. Какво се случи с него?

- Конфискувахме му бурканите и му съставихме акт, защото се движеше с превишена скорост.

- Започва зимния сезон, а с него и акция “Зима”. Какви проверки ще правите?

- Ние вече започнахме акция “Зима”, след като времето застудя, а с това зачестиха и катастрофите. Лошото е, че хората като че ли мислят за всичко, но не и за пътя, когато са зад волана.

От няколко дни проверяваме леките коли, камионите и дори градския транспорт за дълбочината на грайферите.

Сега има и предложение за

въвеждането

Реклама

на задължителни

летни и зимни

гуми,

което е добре. Лятната гума е по-твърда, направена е за по-топъл и сух асфалт и няма такова добро сцепление. Заради това ние държим хората да са с хубав грайфер, защото при валежи например пътят става мокър, водата не минава добре през грайфера и се губи контрол над колата.

- Колко трябва да е дълбок грайферът?

- 1,5 см, а глобата е 50 лв. Малки са сумите и според мен трябва да се увеличат. Заедно с това проверяваме и дали работят чистачките, спирачките и дори гледаме за запотени стъкла, защото сутрин често става кондензация. Тогава предното и задното стъкло се запотяват, намалява се видимостта и се стига до катастрофи, често в мантинелите.

- Предлага се зимните гуми да са задължителни и дори да се отнемат коли при неспазване.

- Запознат съм с предложението, но не мога да коментирам, преди да е станало факт. Като цяло обаче съм застъпник за по-сурови мерки. Не може в София да завали малко дъжд и да имаме 200 катастрофи, от които повече от половината да са заради неспазване на дистанцията.

Зачестиха и катастрофите по централните булеварди. Столична община се грижи изключително добре за инфраструктурата на града, но забелязваме как нехайни шофьори се движат изключително бързо, изпреварват неправилно и се забиват в мантинелите, става грозна картина. Това са млади шофьори с много малък и житейски, и професионален опит зад волана, които нямат уменията да карат мощни коли.

Затова апелирам родителите да купуват на децата си малки колички, за да свикнат с габаритите, да се научат да паркират, а не да яхват мощни автомобили.

- Коя е най-честата причина за катастрофите в София?

- Разсейване. Гледам хора по кръстовищата как, като ги хване светофарът, грабват смартфоните си и почват да пишат. Преди с мобилните телефони човек можеше да говори, но поне гледаше в пътя. Сега не е така, защото умните джаджи ангажират цялото внимание. Дали ще си сменят песента, ще се снимат, или ще пишат на някого,

хората масово

ползват

смартфоните си,

докато шофират

Те са много полезни, но не и зад волана.

За секунда да си отклони вниманието човек и може да стане причина за много тежки произшествия със смъртни случаи. Да не говорим, че ако водачът убие човек, ще трябва не просто да изтърпи наказанието си, но и да живее до края на дните си с мисълта, че е отнел човешки живот. И то заради една снимка или най-обикновено съобщение, което може да почака няколко минути.

- Наскоро играта “Покемон гоу” също причини катастрофи.

- Да, имаше около 5 случая. Хората не си признаваха, но свидетели разказаха как пешеходец пресича със смартфона, в който гледа, и го блъскат. Имахме и случай на водач, който играл играта и се забил в стълб.

Като цяло обвиняваме често шофьорите, но хайде

да поговорим и

за пешеходците,

които често не

се съобразяват

Знаете за задръстванията в определени часове, да не говорим, като завали. Пешеходците обаче не избират правилните места за пресичане.

Аз съм имал случаи, в които виждам как пешеходец се движи по тротоара и на няколко метра преди пешеходната пътека рязко навлиза в пътното платно. А като го ударят, ще пита какво се е случило. В тази ситуация и двете страни са виновни - и пешеходецът, че не е пресякъл правилно, и шофьорът, че не е съобразил скоростта си.

- Имаше едно тълкуване на Висшия адвокатски съвет, че пешеходецът трябва да вдига ръка на пешеходна пътека, преди да пресече. Какво е вашето мнение?

- По Закона за движение по пътищата, ако пешеходната пътека е тип зебра, пешеходецът има пълно предимство да пресича и водачите трябва да го изчакат. Тези пътеки са обозначени със специален знак. Ако го няма, то трябва да се съобразят. Има резон във вдигането на ръката, и то преди да се пресече, защото така и водачът ще знае за намерението на човека, който може да е застанал на ъгъла, за да си чака маршрутката или дори да снима нещо.

Пешеходецът трябва да мисли, че може и да има право, но ще пострада при сблъсък.

Имаме проблем и с велосипедистите. По закон те трябва да слязат от колелото, да го бутат, за да минат на пешеходна пътека. Вместо това те карат с 30 км по велоалеята и рязко завиват и минават на колелото през зебрата. Лошото е, че има и цели семейства, които карат така. Движат се с колите, които спират на червено, но велосипедите продължават. И аз се чудя тези възрастни хора, дори да не мислят за себе си, не мислят ли за децата си?

- Говорейки за децата, продължава ли добрата статистика в София да няма загинало дете на пътя?

- Имаме едно тежко пострадало дете от инцидент във вторник. Загинало обаче няма от юни месец 2013 г., когато пиян таксиметров шофьор се заби в автобусна спирка на “Цариградско шосе”.

Загиналите пък са 15 по-малко от миналата година. До момента са 39. Леките произшествия са 12 304, а миналата година са били със 125 повече. 915 са катастрофите с пострадали, а миналата година са били 887.

Имаме и 1950 случая на заловени шофьори без книжки, което е по 5 души на ден. Пияните водачи са 1010, като 385 от тях са карали с над 1,2 промила алкохол в кръвта. Зачестяват и случаите на дрогираните, седнали зад волана - 99 са от началото на годината. Няма тенденция, карат както на трева, така и на амфетамини и дори кокаин. При такива случаи, без значение от вида на дрогата, веднага се образува наказателно дело, а наказнието е затвор до 3 г., придружен с глоба до 1500 лв.

Реклама
Реклама
Реклама