Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/5959734 www.bgdnes.bg

Българите пият повече маркова ракия по празниците advertorial icon

С близо 1/3 се повишава продажбата на ракия, която купуваме за подарък или за трапезата вкъщи

Празничните седмици повишават с близо 1/3 покупката на лицензирана ракия, сочат данни за пазара на най-известната марка ракия у нас. Основната консумация на ракия продължава и през тази година да е съсредоточена у дома, като държи 60%. Останалите 40% са за консумация в заведение, където ракия се пие основно на вечеря с приятели през уикенда. Запазва се и тенденцията бутилката ракия да е един от предпочитаните подаръци за домакините при гостуване.

Това показват данните от ежегодното социологическо проучване, което прави ракия Пещерска за тенденциите и консуматорското поведение спрямо марковата ракия у нас. Запазва се тенденцията ракия да се пие предимно от мъже. Жените продължават с бавни темпове да увеличават своя дял и вече държат 35%. И двата пола обаче асоциират тази категория алкохолни напитки с настоящите празнични поводи и трапезите, които подготвят. През останалите месеци от годината те асоциират ракията със специални семейни поводи като рождени дни и сватби, или със спокойствието, домашния уют и добрата компания.

Потребителите на маркова ракия от години са много лоялни и избират дадена марка заради региона, с който тя се асоциира, сочат още проучванията. Въпреки тази тенденция и през 2016 година марката Пещерска държи 98% по разпознаваемост на национално ниво, като продължава да е и най-предпочитаната по специални поводи. Консумацията й все повече се измества към големите градове, където присъства основно със своята отлежала версия. Над 60% от запитаните потребители посочват, че избират сами своята ракия. Най-често място за покупка са големите търговски вериги и хипермаркети. И тази година над 50% от запитаните избират сред множеството наложени марки именно Пещерска, като на месечна и седмична база това е марка номер едно по най-честа консумация у дома, където хората предпочитат да я пият като аперитив преди вечеря.

Ракията продължава да е най-често консумираният вид алкохол при гостуване в приятели и се запазва тенденцията гостите да носят по бутилка като подарък на домакините. Именно затова посочват, че имиджът на избраната ракия е от съществено значение. Потребителите от големия град търсят традиции и произход, гаранции за качество и не на последно място – модерен имидж. За по-младото поколение е важно тяхната марка ракия да бъде актуална както визуално, така и като комуникация. Посочват като важно условие тя да съответства на техния стил на живот, защото я пият предимно с компания в заведение или на домашно събиране.

Тук идва и сегментацията на различните видове ракия според профила и възрастта на купувача. Най-разпознаваемите и най-често консумираните марки ракия както на годишна, така и на месечна база, са Пещерска гроздова и Пещерска Отлежала. Те задържат лидерска позиция по брой лоялни потребители, като пазарните проучвания сочат, че с всяка година успяват да привлекат и нови, най-често сред по-младото поколение. Интересното е, че гроздовата ракия е най-честият избор на жените между 45 и 55 години и предпочитаният избор на мъже между 25 и 29 години, живеещи в София и с добри доходи. Пещерска Отлежала печели поколението на 35-45 годишни, с по-активен социален живот. Тя е втората най-поръчвана марка в заведение, където я пият основно в петък и събота, когато разпускат в компания на приятели.

Българският консуматор на маркова ракия продължава да определя Пещерска като най-успешната на пазара. Известността й обаче не е единственото предимство според нейните консуматори. Избират я заради доверието в качеството, историята й и не на последно място – достъпността.

Малко са марките, които през годините успяват да се наложат като имена в национален план. Марката Пещерска е първата, която се осмелява преди близо 20 години да прекрачи границата на своя регион, за да се развитие на национален пазар, благодарение на което днес да е най-предпочитаната ракия със 100% покритие на дистрибуцията. Много от потребителите на Пещерска се доверяват на качеството й, защото знаят, че се произвежда при затворен цикъл, чрез който се дава гаранция за цялостния процес – от отглеждане и беритба на гроздето, до бутилиране и разпространение в търговската мрежа. Нейните качества са ценени високо и в международен план, защото е многократен носител на отличия от световноизвестни дегустационни конкурси.

Реклама