Условна присъда за шофьора на обърнатия автобус

Калпав закон пази нарушителя
Тахографската шайба безполезна за разследващите - стара и на името на друг шофьор
Калпав закон спасява шофьора на автобуса на фирма "Юнион Ивкони", който се обърна в канавката на автомагистрала "Тракия", научи "България Днес". За щастие при зловещия инцидент от понеделник вечерта по-сериозно пострадали се оказаха двама от 31 пътници- мъж е с травма на предмишницата, а млада жена с луксация на раменна става.
Шофьорът ще бъде подведен под отговорност единствено за "причиняване на средна телесна повреда на повече от едно лице", за което може да получи наказание от 1 до 6 години затвор. Ако шофьорът се признае за виновен пред магистратите, той може да се измъкне и с условна присъда, коментират юристи.
Разследващите инцидента на практика се оказват с вързани ръце да докажат, че именно преумора е причина за катастрофата. Тахографското устройство, което по закон трябва да бъде поставено във всеки автобус и да запише неговата траектория, спирки, измината дистанция и скорост, е неизползваемо.
"Листът на тахографа е стар, не е подменян от 4 дни преди инцидента и е на името на друг шофьор. Четецът е записвал информацията на едно и също място и е направил данните неизползваеми", коментира пред вестника районният прокурор на Ямбол Мина Грънчарова. Тя допълва, че са впрегнати всички възможни способи за установяване на причината за инцидента като разпити на пътници и технически експертизи, но дали се касае за преумора на шофьора, засега е трудно доказуемо.
Всеки шофьор е задължен да пази тахошайбите в срок от 28 дни назад, категорични са от автомобилната администрация. Ако той не бъде спрян за проверка в този срок обаче, няма как да бъде установено дали е почивал в законоустановените рамки. Според изискванията шофьорът трябва да почива на всеки 4,5 часа поне 45 минути. След което може да продължи да работи още 4 часа и половина. След това време шофьорите са задължени да почиват 11 последователни часа. Според свидетелски показания в 6,00 ч. сутринта шофьорът на фаталния автобус тръгнал от Слънчев бряг за столицата и веднага след това, в 16,00 часа, потеглил обратно. В превозното средство не е имало друг водач, както е по закон. Очевидци разказват, че шофьорът на автобуса бил много изморен и една рускиня му пускала музика, за да го държи буден.
"На практика сме с вързани ръце, тъй като прилагаме закона такъв, какъвто е. Въпреки че е бил застрашен животът на всички пътници. Единствено можем да подведем под отговорност шофьора за причиняване на средни телесни повреди на двама пътници. Леко пострадалите пътници могат да потърсят лично отговорност от шофьора, но те не са в нашата компетентност. Същото се отнася и за материалните щети", коментира държавният обвинител.
Шофьорът на обърнатия автобус е задържан за 24 часа веднага след катастрофата. Разпитан е и освободен с мярка "подписка", обясняват от прокуратурата.
"По време на разпитите шофьорът категорично е отказал да даде каквито и да било обяснения за катастрофата, което е негово право по закон", обяснява прокурор Грънчарова.