Красимир Георгиев, шеф на Асоциацията на автомобилните инструктори: Подкрепяме Босия,но трябва диалог

- Г-н Георгиев, Николай Колев-Босия повече от месец е в гладна стачка, формален повод на която са злоупотреби при получаването на шофьорски книжки. Какво е положението в момента с порочните практики и какви проблеми има?
- Проблемите ги имаше. В момента не мога да кажа, че те са от онова естество преди няколко години, когато положението с вземане на изпит за правоспособност беше, меко казано, потресаващо.
Ще тръгна оттам, че самото търсене от страна на гражданите за купуване на изпити почти изчезна. За мен това е един от показателите, от който зависи това дали понастоящем се уреждат книжки или не. За щастие тази порочна практика вече е невъзможна. Белите стаи, които направиха в ДАИ, детекторите и електронните устройства за разпознаване на образа от личната карта с този, който се явява на изпита, и прочие нововъведения са огромна пречка за решилите да мамят. По принцип, за да може някой да ви помогне с отговорите, трябва поне 5 минути предварително да знае въпросите. Сега в момента, в който вие се регистрирате електронно, тогава се генерира автоматично и индивидуално тестът, като само вие имате достъп до него. Бялата стая хвърли в кофата всички онези бръмбари, слушалки и т.н., с които си помагаха изпитваните.
- Означава ли това, че властите и ДАИ са свършили добра работа?
- Лично мен заради моята работа и позиция никой не може да ме обвини в пристрастие към Министерството на транспорта и „Автомобилна администрация“, но в момента наистина няма как да се уреди изпит. Ще подкрепя думите си с един прост факт. Това положение се отразява веднага върху посещаемостта на теоретичните занятия. В момента кабинетите са пълни с хора, които искат да учат. Това е така, защото разбраха, че без да учат, не става. Това е показател - пълнят ли се часовете по теория, значи уреждането е ограничено многократно.
- Подкрепяте ли каузата на Босия?
- Г-н Колев визира един по-стар период, в който нещата наистина бяха потресаващи. Но „Автомобилна администрация“, да й се учуди човек, се активизира и подобни проблеми се сведоха до минимум. Този процес на борба с корупцията в конкретната сфера е вече от година насам.
Аз подкрепям отвсякъде Босия, ако той в действителност милее за българското и младите хора и се бори за това да няма жертви на пътя. Доколкото знам, Колев се концентрира и върху проблема за неграмотните, които успяват да вземат книжка. Ще кажа, че това не е проблем на ДАИ. Ще обясня с личната си практика. При мен са идвали хора с диплома, която аз проверявам в регистрите на МОН. Оттам се вижда, че тя е редовна. След като името му фигурира в регистъра, аз нямам право да не го приема в курса. Взимайки го обаче, аз установявам, че той има сериозни затруднения да чете и пише. В този случай нещата се решават лесно. Неграмотният не може да се подготви и не може да изкара вътрешния изпит. Когато това е налице, аз не го включвам за изпита по теория, тъй като отново нямам право да го сторя.
Ако говорим конкретно за визирания от г-н Колев проблем, бих го посъветвал да постави въпроса кому е нужна тази тромава и огромна бюрокрация и тази голяма административна тежест върху гражданите, които се обучават, и фирмите, които ги обучават. Например имаме електронен регистър. Това е прекрасно, но всяко едно нещо, което постъпва в него, нас ни задължават да дублираме на хартия. Кому е необходимо това?
Ние всички, като браншовици, ще подкрепим Босия в борбата срещу тази затормозяваща държавна машина, което пък ще освободи друг ресурс за нашите възможности да направим още нещо за подобряване на обучението и излизането на добри и съвестни шофьори.
- Какво трябва да се промени, за да функционира браншът по-добре и следователно да има по-малко жертви по пътищата?
- Директно казвам, трябва да се ограничи до минимум влиянието на субективния фактор. Не трябва да има никакъв контакт между служител на ДАИ, гражданин, респективно фирма, която обучава. Това може да се постигне с електронизация на системата, което е напълно възможно, тъй като е въведено в другите европейски страни. Така и контролът ще е много по-голям. Необходимо е според мен и колегите да се въведе видеонаблюдение на теоретичния курс, както и електронна регистрация на курсистите за присъствие. Простичко е, щом курсиста го няма, той не фигурира и в регистъра. На база на това се определя и допускането до изпит.
- Ще дадете ли някакъв съвет на Николай Колев?
- Пак отбелязвам, че ние подкрепяме Босия. В случая той се явява защитник на нашите виждания и споделя нашите ценности. Истински полезното обаче ще е да се установи по-близък контакт между него и нас, един конструктивен диалог с бранша. Оттам ще се получи истинската информация за проблемите, както и взаимната работа, за да вървим напред. Колкото до гладната стачка, мисля, че е време да се погрижи за себе си.
Христо ГЕНАДИЕВ