Камъните падат върху... БДЖ

Зачестиха инцидентите на релси
И теснолинейката дерайлира заради срутище
Теснолинейката от Септември до Добринище дерайлира заради паднала скала на релсите. Това е поредният влаков инцидент у нас заради срутище.
Инцидентът се случи вчера сутринта в участъка между Якоруда и Белица. Оромна скала се отчупва и се стоварва върху железопътното трасе. Малко след 6 ч. теснолинейката се задава и със страшен тътен машината се удря в падналата земна маса. Локомотивът дерайлира и хората във влака изпадат в паника.
За щастие, няма пострадали пътници и служители на националния железопътен превозвач. От БДЖ реагират и спират движението на влаковете в участъка между гарите Якоруда и Белица. През вчерашния ден пътниците бяха превозвани с автобуси в проблемния участък. Аварийни екипи пристигнаха на място и започнаха да отстраняват скалните късове от релсите.
Само преди месец движението на теснолинейката беше временно спряно заради съмнения, че има нестабилна скала. От Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) обясниха, че ще направят проверка на опасните участъци.
Проблем с теснолинейката има и през март 2015 г. (бел. ред. - тогава е черен период за родните железници - само за 11 дни се случват три катастрофи на влакове със скали). Срутището се оказва на железопътното трасе и влакът от Добринище за Септември дерайлира в района на спирка Цепина. Във вагоните има 12 пътници и всичките се разминават без травми.
През зимата на 2012 г. теснолинейката претърпя малко по-различна катастрофа - удари се в снежна преспа между Якоруда и Аврамово (най-високо разположената гара на Балканския полуостров - 1267,4 метра надморска височина). Локомотивният персонал опитва да изкара влака от снега, но при този опит излиза от релсите първият вагон на композицията.
На 19 ноември т.г. влак дерайлира в Кресненското дефиле, след като се удари в паднала на релсите скала. Влакът се движи от Петрич към Благоевград, когато малко преди 19 ч. нацелва изненадващото препятствие. При инцидента 8 от общо 42 пътници във влака пострадаха, като веднага бяха откарани в болница.
"Най-съществената причина за падането на земната маса е водата. Като замръзне и разпуква. Малко преди инцидента имаше и земетресение в Благоевград, с малък магнитуд, но и то е оказало влияние. Всичко това е довело до влошаване на физикомеханичните показатели на скалите и на блока съответно. Той е изгубил устойчивост и е паднал", коментираха геолози.
И тогава от НКЖИ обясниха, че трасето в Кресненското дефиле се обследва постоянно, но не могат да се борят срещу природата.
През черния за железниците март 2015 година дерайлира пътнически влак от Троян към Левски. Причината отново е паднала скала на релсите. По чудо за пореден път при сблъсъка няма пострадали, но са нанесени щети по дизеловата мотриса. Инцидентът се случва в 5,50 ч. сутринта.
Само 8 дни по-рано локомотивът на бързия влак от Варна за София излиза от релсите, защото челно се сблъсква с паднала земна маса. Поредната неприятна случка са разиграва между гарите Мездра-юг и Зверино.
В последните години най-тежкият влаков инцидент у нас остава трагедията в Хитрино. Тя се случи на 10 декември 2016 г. в 5,37 ч. сутринта. Част от товарната влакова композиция дерайлира, изтече газ пропилен, който експлодира и се запали. Загинаха 7 души, а ранените бяха 29. Наложи се евакуация на живеещите от селото, а 150 пожарникари се бориха с пламъците, които бяха потушени до обяд.
Статистиката сочи, че за последните 15 години влаковите инциденти у нас с дерайлиране на локомотиви и вагони са над 50.