Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/8270790 www.bgdnes.bg

Никой не иска да поправи "Радецки"

Корабостроителниците се ослушват за нов ремонт

Няма налични средства за належащия нов ремонт на кораба "Радецки", установи проверка на "България Днес". В същото време фирмите се ослушват за възстановяване на двигателя на единствения плаващ музей на Балканите.
Миналото лято Националният исторически музей пусна обществена поръчка по две обособени позиции - ремонт в сух док и поправки, които да се извършат на вода. Беше изпълнена само първата позиция, а за дейностите на вода не се яви нито един кандидат. Затова на 19 февруари НИМ е подновил поръчката, като този път са изпратени покани за участие до 5 фирми. Това са три варненски корабостроителници, една русенска и до ремонтното предприятие на АЕЦ "Козлодуй". Трябва да бъдат оправени двата двигателя от по 300 конски сили и частите от горивната система - дюзи, помпи, компресори, филтри и др. Ще се ремонтира и въздушната свирка. Всичко ще бъде свършено в рамките на месец, след като НИМ пусне възлагателно писмо, а стойността на поръчката трябва да се вмести до 40 000 лв без ДДС. Едва след това „Радецки“ ще може да получи удостоверение за плавания по Дунав от Изпълнителната агенция "Морска администрация".
Проблемът е, че към датата на откриване на възобновената процедура не е осигурено финансиране за ремонта и е предвидена клауза за отложено плащане. Това става, въпреки че през миналата година правителството отпусна близо половин милион лева за ремонт на "Радецки". Парите обаче бяха целеви и трябваше да бъдат похарчени от бюджета за 2019-а. Тъй като не се яви нито един кандидат за дейностите на вода, сега отново ще трябва да бъдат намерени средства.
Липсата на пари не е единственият проблем. От НИМ обясниха, че до момента нито една от петте поканени корабостроителници не се е отзовала. Процедурата по договаряне е планирана за четвъртък, а кандидатите могат да подават документи до предния ден. Така все пак е възможно в следващите няколко работни дни някоя от фирмите да подаде документи за участие в процедурата.
В края на януари "Радецки" се завърна в Козлодуй от Браила. Легендарният кораб бе докаран на буксир след преглед на подводната част на външната обшивка на корпуса и устройствата в подводната част. Плавателният съд минал също през преглед и изпитания на конструкцията, ремонт на корпуса и надстройките и основен ремонт на двигателните-гребните колеса. В момента пък се разработва концепция за обновяване на постоянната експозиция, представяща делата на Христо Ботев и четата му. Планирано е другият месец "Радецки" да отвори врати и да посрещне отново посетители. Евентуалният ремонт няма да попречи, защото ще се проведе на пристана.

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама