Искат 5 милиона от пилот на "Кугър"

След инцидента край Цалапица
Екипажът се зазяпал в рибар край Марица
Иск за 5 милиона лева срещу пилот на хеликоптер „Кугър“, е предявило командването на Военновъздушните сили.
Капитанът е управлявал хеликоптера „Кугър“, който на 21 август 2018 г. скъса електропровод и се приземи аварийно на селскостопанското летище край Цалапица. При инцидента с военната машина нямаше пострадали и жертви, но пък при закачането на жиците настъпили повреди в хеликоптера, оценени на сумата от 5 милиона лева. Освен това Стамболийски остана без ток. Веднага Военна полиция и Военна прокуратура започнаха да разследват и се стига до мнение за съд.
"Обвинителният акт е внесен през миналата година, а самото разследване започна веднага след инцидента", обясни пред "България Днес" подполковник Ангел Узунов от пловдивската Военно-окръжна прокуратура. В момента се изясняват фактите по време на инцидента.
За случая вече е наказан зам.-командирът на авиобазата в Крумово полк. Иван Николов. От шефа на Военновъздушните сили той отнесе "строго мъмрене", защото не упражнил достатъчно контрол. Полк. Николов обжалва, но Административният съд в Пловдив потвърди мярката. В решението по делото е разгледана подробно фактическата обстановка, когато става инцидентът. Кугърът излита малко след 18 часа и иска разрешение за снижение на минималните 50 метра и така минава над вилната зона на Асеновград, където прави два виража. На третата минута след излитането командващият предава управлението на втория пилот ст. лейтенант Леков. Разследващата инцидента комисия установява, че вертолетът се снижил под 50 метра над село Кадиево. После завива над Марица. Полетът над реката продължава около 18 секунди с приблизителна скорост 234 до 241 км/ч. Височината обаче паднала до 8-10 метра. В 18:17 ч. хеликоптерът се сблъсква с жици на далекопровод. Екипажът запазва самообладание и успява да приземи кугъра на площадката в Цалапица.
Екипажът обяснява, че причината за снижаване на височината и съответно за сблъсъка е появило се ято птици пред вертолета. В делото се посочва, че разследващата комисия "установила, че две секунди преди сблъсъка екипажът отклонява вниманието си от режима и профила на полета, като наблюдава действията на намиращ се на брега на реката рибар. Също така от прослушването на разговорите в кабината на вертолета комисията не констатира да е имало предупреждение за наличието на птици от страна на който и да е от екипажа или да е забелязана каквато и да е опасност".
При разследването се оказало, че пилотът всъщност е рецидивист и при други четири полета "нееднократно е допускал нарушаване на режима на полетите чрез отклонение от пътната линия на маршрута, профила на полета, снижение под минималната безопасна височина и зависване над нерегламентирани площадки".
През 2005 г. България купи 12 хеликоптера "Кугър" и 6 "Партнер" за общата сума от 383 милиона евро. Днес няколко не са изправни.
Инцидентът край Цалапица бе вторият за 2018-а. Два месеца по-рано Ми-17 се разби при тренировка, при което загинаха двама пилоти, а трети член на екипажа беше ранен. "Загуба на рефлекси у пилотите" беше формулираната причината за катастрофата. Преди това пилот загина при падане на хеликоптер на Военноморските сили в морето.