Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/9794965 www.bgdnes.bg

7 млн. лева задигат обирджии от банка "Биохим"

Отракани крадци влизат през тунел на бомбоубежище

Червен пипер и чужди косми затапват разследването вече 17 години

Неизвестна и до този момент банда обирджии прониква в клона на някогашната банка "Биохим" до Южния парк през тунел към бомбоубежище. Гениалният обир се случва през нощта на 23 март 2004 г. в София. Крадците задигат 7 милиона лева и още никой не знае кои са.

Добре подготвената банда старателно планира най-големия удар в последните години. Набелязват клона на банка "Биохим", намиращ се до Южния парк в столицата. Настъпва нощта, вече разполагайки с хитрия план, тръгват към банката, но не точно. Влизат в жилищен блок, който е прилепен за клона на "Биохим". Слизат към мазетата на сградата. Тук се появява изобретателността в плана им. Оттам крадците проникват в тунел за бомбоубежище. Той минава точно под трезора на банката. Вървят малко и стигат до мястото, където би трябвало да е трезорът. Правят изчисления и той се оказва точно над тях. Подът на банката е изграден от 40 см железобетон. Това не е пречка за отраканите обирджии. Пробиват дупка, достатъчно голяма, за да се шмугнат в така мечтания от тях трезор. Първото нещо, с което се заемат, е да блокират сигнала на датчиците на охранителната система, които отчитат топлина. Всичко върви по план и преминават към следващия етап - задигането на кинтите.

Реклама

В трезора има общо 600 сейфа, но бандитите имат интерес само към 41 от тях. Като по филмите обирджиите използват горелки, за да стопят патроните на касетките. После със специален уред премахват ключалките и отварят сейфовете. Отарашват депозитните кутии и идва време за заличаване на следите. Последната част от плана им наистина поражда възхищение. Бандитите наръсват по целия под на трезора червен пипер и изсипват чувал с чужди косми, събирани от фризьорски салони. Правят това, защото най-често за идентифициране на престъпници в криминалистиката се използва ДНК експертиза на откритите на местопрестъплението косми.

Неизвестните и до този момент обирджии задигат лични вещи и пари на обща стойност около 7 милиона лева. Непосредствено след обира полицаи и следователи се заканват, че ще разкрият крадците, но това не се е случило и до днес.

При разследването излизат две версии за преодоляването на топлинните датчици. Според шефа на фирма СОД 161, охраняваща банката, бандитите са разпънали екрани или паравани пред датчиците. Следователите са на друго мнение и смятат, че са използвали самоделно устройство за блокиране на сигнално-охранителната техника. И до ден днешен не е изяснено как точно е преодоляна защитата.

От ограбените клиенти на банка "Биохим" само четирима успяват да докажат точните суми в сейфовете си, на другите 39 потърпевши застрахователят "Алианц България" изплаща обезщетения съгласно общите условия по полицата. След обира в клона на "Биохим" тогавашният директор на банката Румен Беремски (един от малкото българи с докторска степен от "Харвард" - б.а.) подава оставка и обявява, че ще се занимава с недвижими имоти с партньори от Ирландия.

Години по-късно при залавянето на Павел Илиев-Пачата криминалистите смятат, че той е бил един от организаторите на великия обир от 2004 г. Намесва се й името на най-добрия касоразбивач в България - Йордан Цанов-Джиджи. 44-годишният Цанов е разстрелян през нощта на 21 януари 2009 г. в столичния квартал "Люлин". Ченгетата никога не успяват да свържат с доказателства люлинските крадци с обира на "Биохим".

Удар под индиго

Почти година по-късно, през нощта на 8 февруари 2005 г., е обран банков клон на Обединена българска банка (ОББ) в Ботевград. Маскираните крадци изчезват с над 1 милион лева. По начина на извършване този удар прилича на обира в клона на "Биохим" в София. Престъпниците обезвреждат сигнално-охранителната система и изпразват около 40 частни сейфа в трезора на банката. Бандитите предварително прерязват кабелите на СОТ-а и прекъсват кабела, който захранва клетката на мобилния оператор. И този обир остава неразкрит от ченгетата.

Реклама
Реклама
Реклама