Здравко Василев, първият победител в шоуто: Сегашният "Биг Брадър" е пълно недоразумение

Кой е той
Здравко Василев е роден на 19 юли 1977 г. Хотелиерът от Приморско спечели първия сезон на "Биг Брадър" у нас в началото на 2005 г. От години се занимава с туризъм. Познат е с активната си гражданска позиция, а сред местните - с разходките с яхтата си, които организира. Семеен, с три деца.
- Здравко, как ще коментирате риалити форматите, започна и новият "Биг Брадър"?
- Това, което ни се поднася от екрана, пряко ме засяга, защото някога бях част от шоуто, а и моите най-скъпи спомени са именно с "Биг Брадър". Тогава това предаване грабна хората и беше абсолютен телевизионен феномен. Нямах възможност да гледам откриването на "Биг Брадър", защото бях ангажиран с малкия Влади. Ако трябва да съм честен, в момента той ми е много по-интересен от всяко едно риалити. Заради множеството коментари написах пост. Колкото и всички да казват, че не го гледат, самият факт, че два дни социалните мрежи са изпълнени с коментари за това шоу, показва, че не всички са безразлични към него. Все още предизвиква някаква емоция. Това съвсем не е социална извадка за нашето общество, но могат да се направят интересни изводи.
- Вашият първи сезон беше ли социален експеримент наистина? Сега зрелище ли е?
- От разговорите ми с продуцентите през годините научих доста интересни и наистина комични неща за първия сезон. Нито те са знаели какво правят, нито ние като участници знаехме къде отиваме и какво ще ни се случи. Вероятно това превърна шоуто в телевизионен феномен, който напълно промени телевизията в България. Дотогава риалитито не съществуваше като формат, а Нова телевизия не беше това, което е днес. Аз лично влязох, за да се забавлявам. Бях в такъв период в живота си, в който имах нужда наистина да се откъсна от реалността и да ми се случи нещо интересно. Не съм отишъл с идея да ставам известен, богат или успешен. Продуцентите също не знаеха с какво са се захванали и какво ще се случи. Сега вече е съвсем различно. След толкова години те прекрасно знаят какъв инструмент е това предаване, телевизиите много добре знаят какъв продукт създават и каква таргет група търсят и как да използват самото предаване за други цели освен за забавление.
- Да си известен вече е професия и повечето участници влизат вероятно точно с тази цел?
- Искрено съчувствам на тези хора, които търсят известност чрез подобни предавания. Човек може да стане известен, като напише хубава книга или стих или направи някое добро дело, но да търсиш известност по този начин е много тъжно.
- Виждаме образите на младите момичета с изкуствена външност и претенции без покритие, както и на нацепените батки. Това ли е извадката на обществото?
- Това е моделът за подражание, който за съжаление нашето поколение допусна. Какво е на преден план през последните 20 години - напомпани силиконови фолкпевици и нацепените батки, които нямат 2 грама мозък в главата си, но въпреки това са модел за подражание. Вече израснаха няколко поколения с тези образи и мислят, че подобна визия е гарант за успех. Не! Всеки един успех се дължи на безумен, постоянен, отчаян труд! Това трябва всички да си го набият в главите и да действат, ако искат да постигнат нещо. Няма да стане с риалитита и инфлуенсърстване, а с много, много труд. Това е моят съвет, който мога да дам след 30 години от едната и от другата страна на екрана и реалния живот.
Иначе тези предавания са продукт, зад който стоят хора, които знаят какво правят. Това са професионалисти със страхотни знания, умения, техника и средства. Знаят как да докоснат определена целева група. Участниците нито са извадка на обществото, нито можеш да съдиш по тях за нашата реалност. Предаването трябва да е провокативно и скандално, за да предизвика интерес, защото интересът продава. Ако е извън всякакви стандарти, това ще привлече повече зрители и телевизията ще може да привлече повече рекламно време или да изпълни други ангажименти.
- Само пошлото ли ни вълнува?
- Явно да. Мислите ли, че ако направят един "Биг Брадър" с професори, доктори и научни работници, някой ще го гледа? Аз не мисля, че някой би си изгубил времето в гледане на такова нещо. Не е мястото на сериозните теми в такъв тип предавания. Тяхната идея е съвсем друга - да отвличат вниманието на хората от реалността.
Миналата година имах щастието да бъда част от екипа на едно предаване, което се снима в чужбина. Продуцентите се бяха постарали кастингът да бъде наистина от що-годе нормални хора - интелигентни, възпитани, спортисти, обрани хора. Това предаване се провали, защото нямаше пошлост в него. То беше на изключително високо ниво, участниците бяха интересни, но когато ги няма скандалните образи, които ни се набиват чрез предаването от вчера (неделя - б.а.), хората губят интерес. Нормалността за съжаление засега губи в битка за зрителския интерес!
- Търсенето ли предопределя това съдържание, или ни го налагат?
- Винаги търсенето определя предлагането. В тези предавания работят страхотни психолози, които знаят какво е търсенето и какво би предизвикало интерес. Никога няма да предложат продукт, с който да се провалят. Телевизията е скъпо нещо и никой няма ефирно време за губене. Освен интереса, който трябва да предизвикат, в последните години такъв тип предавания имат и друга роля - хляб и зрелища. Хляб вече няма, останаха зрелищата. Сигурен съм, че зад такъв тип продукции стои сегашната политическа безизходица. Това отнема огромна част от енергията и вниманието на обществото, а нашите политици повече от всякога имат нужда от това - обществото да нехае за всичко останало, а да се интересува от подобни недоразумения като сегашния "Биг Брадър". Това е продукт, чиято идея е да се отвлича внимание и да се кара масата да се чувстват заети с нещо друго, но не и с реалността, която бавно ни убива. Подобни скъпи продукции са продукт на днешната безпътица, отчаяние и бедност на електората. Риалитито е просто едно шоу, но в случая отново имаме успешен продукт, щом отнема нашето време да говорим за него и това на стотици хиляди души, които го гледат и го коментират. То е тема на дневния ред, постигната е целта.
- Защо се срамува българинът от това да гледа и обсъжда подобни формати?
- Тези, които казват, че не са такива, са най-такива! Вероятно се срамуват от това, че ги принизява на нивото на баба Мара от втория етаж, която с баба Гинче цял ден говорят за "Биг Брадър".