Реклама
https://www.bgdnes.bg/sport/article/6356472 www.bgdnes.bg

Мегаскандал в автомобилизма!

Топпилотът Илия Царски беше забъркан в скандал на рали "Шипка-Дамасцена", V кръг от планинския шампионат. Надпреварата се проведе през уикенда. Той беше дисквалифициран, защото по думите на организаторите отказал да стартира отново. "България Днес" потърси мнението на състезателя.


- Г-н Царски, какво се случи на рали "Шипка-Дамасцена" и защо се стигна до вашата дисквалификация?
- Не спирам да се смея на глупостите, които чувам от официалните лица. Всичко това са болни амбиции. Яд ги е, че не се получи това, което се опитваха да направят, и си го изкараха на мен. Имаше много грешки по време на цялото рали. В крайна сметка аз се оказах най-удобен. Ще покажа с видеоматериал в четвъртък какво се случи. Разполагам с камери в колата. Те са записали всичко.
- Очаквахте ли подобен развой преди старта на надпреварата?
- Още преди самото състезание говорих със спортния директор Николай Мончев. Казах му, че трасето е опасно. Развивах на места скорост от над 240 км/ч. Тук става въпрос за шосетата около връх Шипка. Опасно е, защото има 18-годишни момчета, на които кръвта им ври. Те нямат усещане какво може да се случи. Слава богу, че нямаше инцидент. Ако имаше такъв, как щяха да транспортират ранения? Най-близкото болнично заведение е на час и 37 минути. Минава се през връх Бузлуджа, където има дупки по два метра. Отговориха ми да не се безпокоя - щяло да има хеликоптер. Освен това нямаше къде да спят пилотите. Най-близката база беше на 30-40 километра.
- Разкажете за самото състезание. Как се стигна до вашата дисквалификация?
- Трасето беше ново за мен. В първия манш бях на три стотни от секундата зад лидера Христо Манолов. Във втория манш, малко преди финала, видях жълти флагове. По регламент можеш да караш, но да имаш готовност за опасност. Всичко това се вижда на видеоматериал. Върнах малко газта и финиширах. Вкараха ме в закрит автопарк. Гумите ми бяха по-топли и всичко полепваше по тях. Там, горе, не беше чистено и имаше пясък и камъчета. Свалих каската, което значи, че състезанието приключва, и дори спуснах наполовина комбинезона, защото беше жега. Отидох да си видя времето на таблото.
- Вие реално сте печелили с това време, но защо са ви накарали да стартирате отново?
- При мен дойде съдия и ми каза да се върна и да стартирам отново. Тръгнах да слизам и карах зад пилотна кола, а не сам, както те твърдяха. Бях готов да стартирам отново. Трябваше да заредя гориво, защото резервоарът ми е малък - само по 15 литра. Организаторите не бяха предвидили място за зареждане. Там, където се правеше това, имаше 200 души, които пушат и пият. Не е обезопасено, а в близост няма нито пожарна, нито линейка. Докато се спусках надолу, за да заредя, усетих вибрации. Реших, че има повреда в автомобила. Казах на моя екип да я прегледа. Главният механик обясни, че проблемът идва заради камъчетата по гумите. Нямах подобни за смяна и момчетата започнаха да чистят с шпакли. Бяха почистили две, когато дойде съдия Добромир Борисов. Обясни, че имам време, защото съм щял да тръгна предпоследен. Когато отново отидох на старта, ми казаха, че състезанието е свършило. Държах на моето. Бях доста спокоен. Съдията, който ми каза как съм предпоследен, се покри. После твърдеше, че сме говорили за други неща.
- Подозирате ли, че тази атака е насочена конкретно към вас?
- Може да се твърди, че е нещо като заговор. Винаги казвам каквото не ми харесва. Не съм от хората, които се подмазват за три кебапчета и една фланелка на спонсора. Зад всичко стои главният организатор Николай Мончев. Преди две години беше наказан да не бъде съдия и директор на състезание. Изгониха го от надпреварите писта "Русе" и планинско рали "Панагюрище". Заради този човек през 2000 година загинаха двама зрители на рали "Шипка". Аз също участвах в това състезание. Тогава моят "Форд Ескорт WRC" изгоря като факла (б.а. - автомобилът беше на стойност около $350 000). Пожарната дойде на десетата минута, когато не беше останало нищо. Затова Мончев е решил да ми го върне. Бяха извикали цяла седмица наблюдател от ФИА на име Волфганг Зауер, за да му се подмажат. Австриецът беше на хотел с жена си. Направиха го председател на спортната комисия. Реши да прилага европейските правила на български състезания. Затова ми отне и лиценза.
- Вашето име често е забърквано в скандали. Не ви ли омръзна да се разправяте и замисляли ли сте се за отказване?
- Постигнал съм максимума в този спорт като титли и постижения. Все още усещам тръпката и силата в мен. Преди два месеца ни напусна човекът, без когото надали щях да постигна всички успехи - Лъчезар Цоцорков. Той ми даде всичко. Искам в негова памет да запиша още една шампионска титла. Моето желание е да решим кой е най-добър на пистата. Имаме много добри пилоти. Нека да определим шампиона с една мъжка и точна борба.
- Ще обжалвате ли отнемането на победата и лиценза?
- Да, ще се обърна към Националния спортен трибунал. Те ще се произнесат. Всички правила и закони са на моя страна. Иска ми се всичко да се изчисти преди последния старт от шампионата, който е в края на август.

Директорът Николай Мончев: Той е лъжец!

Спортният директор на рали "Шипка-Дамасцена" Николай Мончев разясни гледната точка на организаторите за дисквалификацията на Илия Царски.
"Грешката е негова - обясни Мончев. - На предпоследния пост от втория манш имаше ударена кола. Когато Царски стига на финала, самият той казва, че е бил забавен от жълтия флаг. Сам поисква рестарт. Взех решение да му разрешим на него и Пламен Камбуров. Трябваше да се върне в зоната за рестарт. По правилник свалените автомобили веднага тръгват. Точно там се зарежда и гориво. Същото нещо направи предният автомобил, който стартира. Когато дойде времето за тръгване на Царски, него го нямаше. Разреших на други двама пилоти да стартират. Него отново го нямаше в предстартовата зона. Оказа се, че е напуснал трасето, което не е позволено. Отишъл е при своите механици, които вдигат автомобила на трупчета и сменят гумите. Това също е забранено. Всичко е документирано от негови съперници."
Мончев отрече обвиненията на Царски как зоната при финиша не е била почистена и оттам гумите са били замърсени с пясък и камъчета.
"Защо се прави на жена? - риторично попита спортният директор. - Не му прави чест на този възрастен мъж. Усеща, че вече славата и качествата се изплъзват. Става нервен и неадекватен. Затова демонстрира подобно поведение пред съдийската колегия. Реално закъсня за рестарта, защото е сменил четирите гуми, което е нерегламентирано. Обясненията му са детски. Австрийският съдия е с 26-годишен опит във ФИА. Бил е сред официалните лица на какви ли не формули и състезания. Човекът поиска от Царски обяснение, който сам напусна със заплахи, че имал хора от телевизиите. Реално сам се самонаказа, когато поиска рестарт. Вижте колко е глупав. Отряза си главата."
Николай Мончев смята, че топпилотът изкривява истината.
"Той е долен лъжец и ще му го кажа в очите - допълни спортният директор. - Мястото, където се дозареждат автомобилите, се пази от охрана и там няма как никой да припари. Всичко това беше видяно от много ваши колеги журналисти. Защо споменатите камъчета не са полепнали по гумите на Камбуров и на останалите 43 автомобила в състезанието?"

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама