Реклама
https://www.bgdnes.bg/svyat/article/20726180 www.bgdnes.bg

Аятоласите - религиозните диктатори в Иран

Зрелият ислямизъм - двуличие, корупция, забрани

Монархията е свалена заради липса на справедливост, а в ислямската република най-много липсва справедливост

Аятоласите са модерна дума в последните дни заради конфликта в Близкия изток. Но рядко се вниква в значението на думата (смята се, че са просто някакви духовници), нито се знае що е то Ислямска република Иран и на каква почва вирее.

Реклама

Аятоласите действително са висш клир, специфичен за шиитския ислям. В Иран от векове е установен следният баланс - монархията (шаховете) упражнява политическа власт, а духовенството - религиозната, независимо една от друга. Духовенството има и силно икономическо и обществено влияние - притежава по-голямата част от обработваемата земя, а предписанията му по религиозни въпроси като цяло се следват от населението, което може да се нарече консервативно и религиозно.

Балансът е нарушен през 20-те години на XX век, когато столетната персийска династия на Каджарите е свалена от ген. Реза Пахлави. Очакванията са да бъде обявена република, както малко преди това в Турция. Но генерал Реза се провъзгласява за шах, претендира да има пълна власт и нататък нещата "си тръгват сами". Невъзприеманият като монарх Реза Пахлави нарушава баланса на властите, като иззема значителна част от земите на духовенството и ограничава дейността на религиозните семинарии. Създаден е държавен сектор, който допълнително влиза в конфликт с икономическите интереси на духовенството. Отделно са въведени различни форми на модернизация - женско облекло, образование по западен образец и т.н. Доколко това е причина за недоволство е спорно - реформите засягат минимална част от обществото. Новите училища не са общодостъпни, а и между 80 и 90% от населението е селско. През 1941 г. Реза Пахлави е свален с англо-съветска "спецоперация", тъй като симпатизира на нацистка Германия. Съветски и британски войски остават в Иран до края на Втората световна война, а външно няма промени в управлението. Новият шах Мохамед Реза Пахлави е едва 18-годишен, когато наследява абдикиралия си баща.

Първата по-значителна "буря" е през 50-те. Мохамед Муссадък, лидер на иранските националисти, е избран за премиер. Той се опитва да изпълни програма за национализация на чуждия капитал в петролната индустрия. Едновременно с това се опитва да проведе действителна модернизация в дълбочина на обществото - универсално светско образование, осигурителна система, трудов кодекс и прочие. Шах Мохамед Реза се намесва на страната на чуждите петролни компании, сваля Муссадък, с което става особено нелюбим на широките слоеве от населението. В същото време Муссадък разчита на подкрепа не само от иранските патриоти, а и от комунистите. Последните възприемат държавата като своя, печатат призиви за създаване на "Иранска съветска република" и организират други безчинства. Намесата на шаха в полза на чуждия капитал не му пречи десетилетие по-късно да провежда национализация, преразпределение на земята и подобни инициативи. Те са наречени "Бяла революция" и са съчетани с даване на граждански права на жените. Възниква къде чисто реакционно, къде икономическо недоволство, но на протести излизат малки, предимно ултраконсервативни части от населението. Въпреки това режимът отговаря с непропорционална сила - 300 души са убити, някои духовници са изселени. Един от тях е аятолах Рухоллах Хомейни, иначе директор на второстепенна семинария.

Друг открояващ се елемент на т. нар. Бяла революция е индустриализацията и създаването на тоталитарна държава. Фабриките се строят, без да се предприемат необходимите мерки за модернизация на живота, урбанизация и т.н. Градското население още е малцинство, но расте. По спомени на ирански емигранти именно през 60-те и 70-те Техеран и другите големи градове заприличват на големи села. Хората се местят да работят в заводи, но няма адекватна социална инфраструктура като модерно образование. Няма и модерна гражданска съдебна система - семейните и личните дела остават в юрисдикцията на шериата въпреки широко разпространеното схващане, че Иран е бил светска държава. Модернизираните образователни институции и културни институции не са достъпни за средното съсловие на обществото. Гореизброените политики водят до гетоизация, а монархията се опитва допълнително да монополизира обществения живот, като създава първо Национална партия, след това Народна, а накрая - движението "Растохиз" ("Възраждане"), разпуснато след революцията. Поредицата от партии са единствените легални в държавата.

Въпросната социално-икономическа политика съвпада с глобалното ислямско възраждане - завръщане на мюсюлманите към религията и нейното поставяне на централно място в живота на индивида и на обществото. Проф. Оливие Роа, един от най-реномираните изследователи на ислямизма, отбелязва следното: Животът в градовете и изобщо в новите реалности води до разпадане на традиционните връзки, изменения в мирозрението и т.н. За да могат да оцелеят обичаите, традициите и култура трябва да се нагодят. Именно това се случва през 70-те години, градските особено по-млади мюсюлмани частично се завръщат към религията, обединени вече не от кланови структури и ордени, а от социополитически организации - т. нар. ислямистки движения. Те се опират за подкрепа на една от последните оцелели прослойки на средната класа - търговците и занаятчийските еснафи. Ислямските движения се обръщат към останалите прослойки, като централно място има схващането за света като за поделен между потисници и потиснати. Това разделение не е уникално за ислямизма. В конкретния случай за потисници са обявени шахът и обкръжението му, за потиснати - обикновените хора, които са изтикани в периферията, маргинализирани и държани далеч от центъра на обществото. Ключовата дума в проповедите им е "високомерие".

На арабски език двете категории хора звучат като "мустекбир" - високомерния властник, и "мустазаф" - този, който е принуден да търпи високомерието. Несъмнено главният пропагандист на тази теория е Рухоллах Хомейни, но доколко ролята му е водеща, е спорно. Той изгрява в началото на масовите протести от 1978, но не е теоретик на движението. Самото движение е съставено от най-различни организации и идейни уклони. В разгара на събитията шахът Мохамед Реза Пахлави успява да накара съседен Ирак, който е приютил Хомейни, да го изгони. Хомейни отива във Франция, където гостоприемство му оказват освен властите и френските медии, както и британската Би Би Си. Речите му се разпространяват нелегално на касети в Иран и стават по-търсени от насъщния хляб. В началото на 1979 вълненията прерастват в прословутата Иранска ислямска революция с нейните обещания да премахне арогантните властимащи, да даде на хората човешко достойнство и да се отнася към тях справедливо. Новата форма на управление е невиждана до онзи момент в света "ислямска република". Тя съчетава избираеми власти с висш съвет на духовниците, който има думата за всичко и на практика обезсмисля парламента и правителството. Първи шеф на този съвет е Рухоллах Хомейни, после - Али Хаменей.

Реклама

До 80-те години в Иран кипи религиозно-революционен терор, след който се очертава следното разпределение на властите:

Хомейни, съветът му и останалите висши духовници удобно са се настанили на мястото на шаха и на неговия корумпиран държавен апарат. Ислямистите също си имат раздут апарат, в много случаи съставен от същите кадри, останали отпреди революцията. Хомейни действително се изживява като компетентен по всякакви въпроси и счита, че наставленията му са задължителни за изпълнение. Опозицията арогантна власт-обидени хора като че ли си остава същата, ама с малко разменени места. Само арогантните властници са други, тормозените си остават същите.

В своята книга "Иран. Изчерпването на революцията" Оливие Роа разказва за резултатите на революцията 25 години по-късно. Той вижда деморализирано общество и особено младеж. Същите те или родителите им масово са поддържали революцията четвърт век по-рано.

"Основният елемент, подкопаващ реда отвътре, е нищожното място на личните свободи. Тях почти ги няма" - пише Роа. Най-засегната е свободата на мисълта, ограничена от всякакви норми, официализирани табута, заповеди и пропаганда. Първото оплакване на хората от улицата е изненада - липсата на справедливост. А един от най-големите аргументи на революцията - пак липсата на справедливост.

"Животът пробива забраните" - пише турският журналист Рушен Чакър, посетил Иран за първи път през 1995 г. Той наблюдава проявленията на "зрелия ислямизъм". Като и "зрелия социализъм" той се характеризира с двуличие, корупция и всякакви начини за заобикаляни на забраните, в това число на екзистенциалните - консумацията на алкохол и половите взаимоотношения.

Четете още

Пакистан заплаши Израел с атомна бомба

Пакистан заплаши Израел с атомна бомба

Тръмп спрял убийството на иранския лидер Али Хаменей

Тръмп спрял убийството на иранския лидер Али Хаменей

Около 50 българи искат евакуация от Израел

Около 50 българи искат евакуация от Израел

Тръмп заплаши Иран: Ще стоваря цялата си мощ върху вас

Тръмп заплаши Иран: Ще стоваря цялата си мощ върху вас

Реклама
Реклама
Реклама