Европейският съюз спира старите коли

До края на 2025 г. Европейският съюз трябва да приеме ново законодателство относно излезлите от употреба превозни средства (ELV), което ще промени из основи начина, по който автомобилите се проектират, продават и изваждат от експлоатация. Европейската комисия предлага това още от 2023 г., като целта е да се актуализира старата Директива 2000/53/ЕО, която вече не отговаря на съвременните екологични и технологични изисквания, предаде Пловдив 24.
Новият регламент има две основни цели - засилване на кръговата икономика в автомобилния сектор и намаляване на броя на автомобилите, които излизат от официалните системи за рециклиране.
Според данни на Комисията, всяка година в ЕС изчезват безследно около 3,5 милиона от общо 6,6 милиона спрени от движение коли.
Сред ключовите промени е изискването всички нови коли, продавани в ЕС, да имат задължителен сертификат за рециклируемост. Производителите ще трябва да доказват, че автомобилът може лесно да бъде разглобен, материалите му – разделени, а опасните компоненти – безопасно отстранени. Освен това ще се изисква информация за използваните материали и наличие на вредни вещества, като олово или живак.
Един от най-иновативните елементи в предложението е т.нар. "цифров паспорт на превозното средство" – електронен профил, който ще съдържа информация за историята на автомобила: използвани материали, ремонти, смени на собствеността, щети и начин на изхвърляне. Тази информация ще бъде достъпна за институции, сервизи и потребители, което ще подобри прозрачността при покупко-продажба на коли и ще помогне за навременното им извеждане от употреба.
Друг важен елемент е разширената отговорност на производителя. Автопроизводителите ще бъдат задължени не само да произвеждат и продават коли, но и да осигурят тяхното събиране, третиране и рециклиране в края на жизнения им цикъл. Те ще трябва да работят съвместно с центровете за демонтаж и да предоставят технически инструкции за разглобяване на компоненти като батерии, въздушни възглавници и течности.
Според изчисления на Комисията, новото законодателство ще доведе до годишно намаление от 12,3 милиона тона CO₂, повишаване на рециклирането на пластмаси от 25% на 60%, както и до създаване на нови работни места в сектора.
Въпреки ползите, някои производители и търговци изразяват притеснение относно високите разходи и административните усложнения. От своя страна, рециклиращите фирми настояват за по-ясни правила относно разпределението на задълженията и финансирането.