Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/10282869 www.bgdnes.bg

Килийното училище се завръща

Не заради вируса, а заради обезлюдяването

Масово сливат класове като по времето на Вазовата Рада Госпожина

Неумолимото топене на нацията все по-осезаемо рефлектира и върху училищата. Класовете все повече оредяват и не са редки случаите, когато паралелки се сливат, както някога в килийните училища. Техния дух най-колоритно описва Патриарха на българската литература Иван Вазов в "Под игото", където главна героиня е учителката Рада Госпожина.

За да спасяват положението, днес общинските съвети в различни точки на страната все по-често прибягват до гласуване на маломерни паралелки, за да могат училищата да закрепят съществуването си. Случаите стават все по-чести, показа проверка на "България Днес", и започват да се превръщат в трайна тенденция.

Реклама

Типичен пример за това е Търговище. Броени дни след началото на учебната година стана ясно, че 13 паралелки с общ недостиг от 54 деца са сформирани тази есен. Най-много са те в село Надарево. В 6 от тях има недостиг на 30 деца. Там е сформирана и една слята паралелка с ученици от втори и четвърти клас. В Спортно училище "Никола Симов" маломерните паралелки са 5, а в Четвърто основно училище "Иван Вазов" в Търговище са две.

Предишните няколко години паралелките с брой на учениците под норматива варирали между 53 и 55, като те бяха разпределени в повече от 10 училища. Разликата с тази година се дължи на промени в Наредбата за финансирането на училищното образование. Според новите текстове вече не се изисква специално разрешение за създаването на маломерни паралелки в училища, получаващи държавно финансиране за работа с ученици от уязвимите групи. Такива са 10 от общо 16 общински учебни заведения в Търговище.

Същото важи и за образователните институции, които получават средства за паралелки по защитени специалности и професии. Такива има в Професионалната гимназия по земеделие.

За дофинансиране от местната администрация през юли са одобрени четири паралелки в основното училище в село Драгановец и една във Второ ОУ "Н. Й. Вапцаров", в които са записани по-малко от 10 деца. За обезпечаване на дейността им са осигурени 16 595 лв. от общинския бюджет за 2021 г.

И в Монтана прибягнаха до маломерни паралелки. Такива са създадени в Първо основно училище и Седмо средно училище. В Първо училище има пети клас с 16 ученици. В Седмо училище 8-и и 10-и клас с профил "Физическо възпитание и спорт" са с по 17 ученици. Бившето спортно училище на Монтана има правоспособни учители, разполага с общежитие в спортен комплекс и няма да е проблем да са по-малко децата в тях.

В Добрич също опряха до формирането на маломерни паралелки. По-малко ученици от минималния норматив учат в две основни школа в града - "Йордан Йовков" и "Христо Смирненски". Там има паралелки с по 13 и 15 ученици.

Реклама

В Професионална гимназия по аграрно стопанство паралелката в осми клас - професия фермер, специалност "Производител на селскостопанска продукция", е с 14 ученици.

Не по-розова е ситуацията и в Дупнишко. Пет oт yчилищaтa в oбщинaта имaт пapaлeлки, в кoитo тaзи yчeбнa гoдинa yчeницитe ca пo-мaлкo oт oпpeдeлeния нopмaтив. Heдocтиг нa yчeници имa в класове в тpитe yчeбни зaвeдeния в ceлaтa и в двe oт гpaдcкитe yчилищa.

Диpeктopитe нa шкoлaтa в Kpaйници, Caмopaнoвo и Яxинoвo, както и основните училища "Xpиcтaки Кaвлoвич" и "Cв. Kлимeнт Oxpидcки" в Дyпницa поискаха yтвъpждaвaнe и дoфинaнcиpaнe нa caмocтoятeлни пapaлeлки c пo-мaлкo oт 10 yчeници. B yчилищeтo в Kpaйници, кoeтo e cpeдищнo и зa ceлo Чepвeн бpeг, в тpeти клac yчaт 8 yчeници, в пeти - 14, в шecти – 13, и в ceдми са 17.

B Caмopaнoвo имa 10 yчeници в пъpви клaс, 6 във втopи клac, тpeтoклacницитe ca 10, 7 са yчeниците в чeтвъpти клac. B cъщoтo yчилищe пeтoклacницитe ca 11, шecтoклacницитe - 12, a yчeницитe в ceдми клac - 15.

Това е само малка част от, меко казано, тревожната статистика както на селски, така и на училища в общински и областни градове. Школски директори признават, че преселението от малки населени места към по-големите и към чужбина също оказва огромно влияние за стопяването на учениците и обявяването на по-значими училища по региони като защитени.

Реклама
Реклама
Реклама