Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/10429881 www.bgdnes.bg

Георги Манзаров, председател на фондация "Ангели от Лим" и баща на загиналия Юлиян: Катастрофата е копие на трагедията на Лим

Спящите в автобуса са починали, без да разберат какво се случва, при нас беше вода, а при тях - огън 

КОЙ Е ТОЙ

На 4 април 2004 г. група от 34 ученици и 16 възрастни се прибират с автобус от екскурзия в Дубровник. Шофьорът изгубва контрол, рейсът се спуска около 15 метра по стръмен бряг и пада в коритото на река Лим при сръбското село Гостун. Автобусът потъва за броени минути в придошлата река. Юлиян умира, след като се опитва да спаси част от давещите се. Освен него загиват още 11 деца и България е почернена. В момента бащата на загиналото момче Георги Манзаров е председател на фондация "Ангели от Лим" и се занимава активно с благотворителна дейност. От години той настоява нощните преходи с автобуси да бъдат забранени.

Реклама

"Жертвите в катастрофата на магистрала "Струма" са загинали като нашите деца. При тях е било огън, при нас беше вода. Жалко за тези хора, трудно ми е да проумея какво са преживели."

Това заяви пред "България Днес" Георги Манзаров, председател на фондация "Ангели от Лим". Той е баща на Юлиян Манзаров, една от 12-те жертви на падналия през 2004 г. в река Лим автобус с български ученици и учители.

Катастрофата и запалването на автобуса на магистрала "Струма" в нощта на понеделник срещу вторник, при която загинаха 45 души от Северна Македония. Общо четири автобуса са били на екскурзия до Турция, като последният се превръща в ковчег за пътниците си. Пътуващите са влезли в страната ни през ГКПП Капитан Андреево около 21 часа на 22 ноември. Туристите са били предимно от градовете Скопие, Струмица, Битоля и Велес. Имало е и семейство от Белгия, каза премиерът на Северна Македония Зоран Заев, който вчера пристигна у нас. По думите му сред загиналите са и младоженци, като мъжът бил от сръбския град Прешево, а девойката от Куманово.

"От 3 ч. през нощта гледам за катастрофата и не мога да проумея какво се случва. Има някаква прилика в това, което се случи при нас, и това, което се е случило с тази екскурзия. Не знам точно колко деца са загинали, но те са пътували с възрастни хора, подобно на нашите деца, които бяха с учителите си. Ние неслучайно се борихме и искахме да се промени законът за нощните екскурзии - категорично да няма нощни преходи. Ако имаше работещи контролни органи и бяха видели, че има толкова много деца в автобуса, можеше и да го спрат, за да не пътуват нощно време в България. Трябваше да бъдат спрени всичките автобуси до светлата част на деня. Като са видели, че автобусите са северномакедонски, като нищо са си казали да се оправят, законът не е за тях, аз така си го обяснявам", коментира пред вестника Манзаров.

И добави: "Пътницита са били изморени и са спали. Не знам дали причината е в гума или нещо друго, но самият факт, че са били сънени, когато се случва, паниката е била много голяма. Затова само седем човека са успели да скочат и да счупят прозореца. Нашите деца загинаха във водата, а те в огъня. Докато сънените се осъзнаят, нещата приключват. Нашата трагедия беше също в тъмната част на денонощието, също на екскурзия, също уморени... По същия начин тези хора са пътували от Истанбул до София и след разходката са били уморени. Легнали са в автобуса и са заспали. Кой ще стои буден в 2 или 3 часа през нощта? Затова казвам, че тези, които са били будни, са усетили и са успели да разбият прозореца и да скочат. Заспалите, докато разберат какво става, огънят ги е обхванал, паниката ги е обхванала и това е...".

Председател на фондация "Ангели от Лим" посочи, че агенциите правят нощните преходи, за да пестят пари.

Реклама

"Нощните преходи са изгодни за тези, които ги организират. Защото или трябва да спрат автобуса, или да настанят хората в хотел, което е допълнителен разход. Става много скъпо, това са техните мотиви. Нашата екскурзия беше организирана на същия принцип. Имаше деца и възрастни. Отново видяхме, че нещо куца в организацията на тези екскурзии. Ако шофьорът е бил сам, вероятно се е изморил. Завъртял е рязко волана и инцидентът е станал. В крайна сметка всеки човек има граница на физическите сили, до която може да изкара. Ако беше през деня, нямаше да има толкова хора, които да спят. Щяха да забележат, щяха да извикат. Щяха да дадат знак, че нещо се случва. Нашите деца нямаха много време на реакция, защото са спели и водата нахлува. Огънят е лумнал и спящите нищо не са разбрали. Когато човек спи, ако го събудиш, в първите 1-2 минути не знае какво се случва и къде се намира. Така си го представям аз. Когато има огън, изпадаш в паника. Всеки крещи...", допълни бащата на загиналия Юлиян.

"Другото, за което ние настоявахме, беше децата да се возят в автобуси, които са нови и са годни. Не знаем тези автобуси в какво състояние са били. Приликите са много големи и са свързани с това, че не се спазват правилата и законите, които смятаме, че са добри и могат да запазят детските животи, съответно и на по-възрастните хора", припомни Манзаров.

По негови думи няма значение дали ще има виновни. "45 човека си заминаха. Добавете още 9 души в социалния дом във варненското село Рояк. Добавете още 254 души починали от COVID. Над 300 души са загинали за ден на територията на България ей така, от нищото. И преди години беше така - някой не си е свършил работата. Или не са сложили маркировката, или пътят не е добър, някой не е проверил, някой не е спазил правилата. Нещата се натрупват в низ от несвършени неща и се получава трагедия. В Своге намериха ли виновния? Няма и да го намерят. Когато е колективна безотговорност и колкото повече институции има, толкова се разводнява отговорността. Има институции, които вземат пари, но не е ясно разписано кой отговаря за правилата и кой трябва да носи отговорност. И като стане нещо, всеки казва "аз си свърших моята работа". По-добре е да има само една институция, която да отговаря, да се знае кой е отговорен. Другото няма значение. Жалко за тези хора", завърши емоционално изстрадалият родител.

Реклама
Реклама
Реклама