Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/11896815 www.bgdnes.bg

Контрольорът от градския транспорт Надя Костова: Нередовни пътници се оправдават,че отиват на гробища

Написала съм над 1000 акта за 13 години

КОЯ Е ТЯ

Надя Костова от 13 години е контрольор в градския транспорт в София. Родена и израснала е във Велико Търново, където завършва Математическата гимназия. Преди да проверява пътници за карти и билети, Надя е работила 8 години в Столичната следствена служба.

- Какво е да си контрольор в XXI век в България, г-жо Костова?

- Винаги когато се работи с много хора, има проблеми. Все ще се намери някой, който да не е доволен от нещо. Предизвикателството е човек да умее да подходи по най-правилния начин. Винаги ромите са виновни, дори и да са редовни. Нямам нищо против нито тях, нито българите. Нередовният пътник си е нередовен, а когато му кажеш, че трябва да си плати глобата, и му става лошо. Веднага изважда доводите за ромите, че сме ги пускали винаги. Дори не знам как още не са започнали да ни питат защо пропускаме украинците. Официалната заповед е, че те са бежанци и трябва да ги пропускаме.

Реклама

- Знаят ли си правата?

- Да, бързо ги научават. Човек, когато има права, на секундата ги научава, а за задълженията - забравя с години за тях. Това е моето наблюдение за 13-те ми години като контрольор.

- С какви ситуации сте се сблъсквали за това време?

- Всякакви! Влизаме с колежки в автобус 85 преди 10 години. Мястото е последната спирка в квартал "Свобода". Казваме "карти и билети за проверка, моля". Тогава един от пътниците става и зашива един шамар на колежката, без да е предизвикан по какъвто и да било начин.

- Какво се случи после?

- Няколко жени контрольорки бяхме, нищо не можахме да направим. Докато се обадим на полицията от Второ РПУ, той избяга. Има и други подобни случки през годините, но не са за разказване.

Ще разкажа за случай, при който глобата все още беше 10 лв. Отивам при пътник на последните седалки в трамвай. Казвам му "карти и билети за проверка" и той веднага вади 10 лв. за глобата. Питам го защо така пътува, а той ми отговаря, че картата му за месец е 37 лева, а това му е трета глоба за 10 месеца. Човекът си беше сметнал, че му е по-изгодно да пътува гратис. Тогава билетчето беше левче, глобата - 10, а картата за цялата градска мрежа за месец - 37 лева.

- През годините станаха ли пътниците по-редовни?

- След като билетът стана 1,60 лв., започнаха да се изваждат много карти. Но в пандемията беше ужасяващо. Нас ни пуснаха да продаваме билети и пътниците в прав текст ни питаха кога ще спрем да продаваме билети, за да си презаредят картите. Тоест - ако ви видя днес, ще си взема билет, но ако не ви видя - няма да си платя за возенето.

Реклама

- Как се разтоварвате след поредния изморителен работен ден?

- Споделям с близките или се успокоявам с няколко игри на телефона. Нормалните неща. Какво може да направи човек.

- Какво трябва да се промени, за да бъдат контрольорите по-защитени?

- В северните страни например нашите колеги са със статут на полицаи. Искат личната карта, а вътре е описано всичко - има ли билет, дупчен ли и има ли карта, изтекла ли е. Те са вкарани в електронно управление и всички данни за човека веднага изскачат. Дори какви заболявания има и какви лекарства пие. И веднага излиза на проверяващи дали се е чекирал или не. Чакаме и тук това да стане. Имаме министерство на електронното управление, пък да видим. Но политиката е много болезнена тема.

- Политици виждали ли сте в градския транспорт?

- Да. Георги Първанов се качваше на тролея, изваждаше си билетчето и го продупчваше веднага след качването, както е по наредба. Никакви проблеми не е имало.

- Част от инструментариума с хитрини ли е твърдението на някои, че нямате право да искате лична карта?

- Ние сме администратори на лични данни. Принципът е, че ми трябват лични документи, за да мога да съставя акт. Трябват ми трите имена, ЕГН и адрес.

- Какъв арсенал от оправдания имат пътуващите без билет, които хващате?

- Че отиват или се връщат от гробища или болница. В един момент, като ми кажат, че отиват на гробища, ги питам дали ще се връщат. Така ти кипва, че понякога му зададеш въпроса. нямали пари - че то кой има пари в България? Някои нередовни пътници дори ни вдигат скандал, че закъсняват. Ние ли сме виновни, че не са си продупчили билет?

- Имало ли е известни личности, които са пътували без билет?

- Колежка каза, че е глобявала с луд скандал проф. Юлиан Вучков, защото е тръгнал да се прави на много велик. Йоло Денев никога не е редовен. Виждала съм Никола Анастасов в автобуса, винаги усмихнат и позитивен и с продупчен билет.

- Съвместните акции с полицията дават ли ефективен резултат?

- Да. По линия на автобус 72 за един ден при една от акциите бяхме написали 50-60 акта и 20 глоби. Бяхме 10 души контрольори и шестима полицаи.

- Възможно ли е във всяко превозно средство да има контрольор, който да продава билети, както е в други градове?

- Има 600 до 900 превозни средства на смяна. Това означава, че трябва да има над 2500 контрольори и полицаи, което би било чудесно.

- Колко акта сте написали за 13 години работа като контрольор?

- Не съм ги броила, но са надминали 1000. Българинът е тип Андрешко. Случва се и редовни пътници да защитават нередовни.

Реклама
Реклама
Реклама