Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/13606890 www.bgdnes.bg

Ако София няма метро, ще е блокирана

През април започва работа в посока "Слатина", във Варна вече мислят за "скоростен трамвай"

Четвърт век метро в България - единствено в столицата пътуват подземните влакове

Засега само в София има възможност и потребност за метро, но подобен потенциал имат Варна, донякъде и Пловдив, според изпълнителния директор на "Метрополитен" проф. д-р инж. Стоян Братоев. "В тези градове може да се мисли за т.нар. "скоростен трамвай", дори във Варна има вече разработка. Параметрите в тези населени места са малко по-различни, понеже пътниците и натоварването са по-малко, което ще излезе и по-евтино. Но тези влакчета не се различават особено от софийското метро", каза още той в предаването "100 % будни" на БНТ 1.

Реклама

"Вече е започнато разширението по бул. "Владимир Вазов" към ж.к. "Левски". През април започва строителството и в посока "Слатина. Предстои смяна на някои от влаковете, които да отговарят на новите условия, методи и съоражения, поставени в метрото", съобщи още професорът.


Отбелязват се 25 години от официалното откриване на Метрополитена у нас на 28-и януари. По случай празника, дружеството и Столична Община организират в УАСГ научно-техническа конференция с международно участие, посветена на иновативните, структурни и технически решения при строителство на метро и обмяна на опит.


В момента в столицата дневно се превозват над 400 000 пътници, предвиждат се не след дълго да достигнат 800 000. "Това са 60% от пътниците в София", каза Братоев. "За един Метрополитен се смята че е добре развит, когато надскочи 40% от пътниците си. Фактът е, че вече сме надхвърлили минимума и отиваме към по-високо ниво. Надявам се с изграждането на двата участъка на третата линия да достигнем 50% и половината от пътниците в София да се возят с метро. Заложихме и на малко по-големи габарити на влаковете от общоприетите, държим много на системите за управление, сигурност и безопасност на движението".


Братоев сподели, че София се разширява на север и в тази посока също има планове за строежи. В общия устройствен план, където присъства схема за метро към Илиенци, има схема за продължение на Линия 2. В момента в тази посока има 4 пъти по-малко пътници, отколкото към кварталите "Надежда" и "Обеля". Но когато настъпи подходящият момент, проектът ще се реализира, увери зрителите той.


Когато е правена първата генерална схема за строеж на метро, София е била с 800 000 души население, сега официалният им брой е над 1,5 млн. "На ден в столицата влизат понякога и над 80 000 автомобили. Ако в момента няма метро, градът ще е блокиран и по улиците му ще се движат още 100 000 автомобили. Въздухът ще бъде много по-замърсен, защото годишно над 79 000 тона от над 200 различни вида вредни вещества се излъчват в атмосферата на града от двигателите на автомобилите", добавя инженерът. 

Реклама

Това означава, че метрото освен важен транспортен, е и много важен екологичен и социален обект. Пътниците в него се придвижват 2 пъти по-бързо от другите и така си освобождават време. Всички пътуващи имат общо по 160 000 часа дневно свободно време заради ползването на влакчетата, а и не стоят в задръстване, не търсят къде да паркират и не дишат замърсен въздух.


Другото преимущество на подземния превозен транспорт е, че може да се ползва за спасяващо ни средство в извънредни ситуации, за укритие и против ударни вълни.

Проф. Братоев довери пред водещия Стефан Щерев, че е много щастлив човек. "За последните 15 години сме изградили 40 км. от нашия Метрополитен. За мен той си остава един от най-добрите, които съм виждал - удобен, добре помислен, широк, хубав, с разнообразна архитектура. И не защото съм негов ръководител и всичко е минало през мен от самото му начало! Аз просто съм щастлив в професионален план, че всичките му участъци и обекти - от първата станция до днес, са изградени и пускани с мое участие! И, възможно е да прозвучи нескромно, но може да се каже, че съм моторът на Метрополитена. Ами, хубаво си ни е метрото, какво да правим, сега!? ".

Снимки: Румяна Тонева, Йордан Симеонов

Реклама
Реклама
Реклама