Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/8221501 www.bgdnes.bg

През тунела под Шипка до летище в Родопите

Големите нереализирани проекти 

София не е на три морета, защото Дунав не се влива в Струма 

Летище в Родопите с малка самолетна писта.

Това е най-новата и грандиозна идея, която се появи първо в регионалните медии и впоследствие доби национална популярност.
Частни инвеститори са изявили желание да вложат средства в изграждането на самолетна писта на терена на рекултивираното хвостохранилище в Рудозем, обяви пред съгражданите си кметът на общината Румен Пехливанов.
"Рискувам да бъда обвинен в популизъм или да бъда обявен за луд, но на рекултивираното хвостохранилище има възможност за изграждането на огромен спортен комплекс, свързан с развитието на туризма. В момента се правят проучвания чрез сондажи, за да видим дали тук бихме могли да мислим и по темата за малка самолетна писта. Подчертавам, има интерес от юридически лица - стопански субекти, които се занимават с подобен род неща, които имат желание евентуално да реализираме такъв проект. Общината започва проучвателни работи дали на избрания терен това е възможно да стане. Предстои да се направят геоложки проучвания и да се измерят ветровете", обясни кметът.


Реализирането не е невъзможно, но обществото традиционно гледа с недоверие към подобни мегапроекти. В Родопите няма надморска височина над 3000 метра, а и в световен мащаб летище има на много по-голяма височина. Преди седем години отвори врати най-високото летище в света - Daocheng Yading Airport в китайската провинцията Съчуан. Летището се намира на 4411 метра над морското равнище, или със 77 метра повече от предишния рекордьор - Qamdo Bamdo Airport в Тибет. Затова и ще е интересно дали проектът в Родопите ще се случи.
В исторически план страната ни неведнъж е заявявала грандиозни цели, но така и не се случват. "България Днес" ви припомня част от идеите.
Още през 50-те години на миналия век родни управници вземат решение за нещо невиждано - около София да бъде изградено море. Тогавашните чорбаджии на държавата, начело с първия секретар на ЦК на БКП и министър-председател Вълко Червенков, дават начало на проекта "Софийско море", или "София на три морета".

Реклама


Първоначалната цел на безумния проект била течението на река Дунав да бъде пренасочено към София, т.е. река Искър да потече на обратно чрез система от шлюзове. Достигнала до София, водата, която извира от планината Шварцвалд, е трябвало да запълни т.нар. Софийско море, което от своя страна да бъде свързано с река Струма. Предвиждала се и връзка с река Марица и по друг прокопан канал да се стигне до Черно море. Чрез тези плавателни канали корабите биха могли да плават от Балтийско море, с което Дунав е свързан в Германия, да минават през Софийското море и по Струма да достигат Бяло море, а по Марица до Черно море. Резултатът - София на три морета. Разумни експерти обяснили, че това няма как да стане,
Сред абсурдите на социализма е и емблематичният проект за завод за тежко машиностроене "Червена могила" край Радомир. Замислен да бъде комбинат без аналог в цяла Европа, за издигането му в многокилометров радиус през 80-те години са отделени милиард и половина лева, а в него е трябвало да работят около 20 хил. души, далеч повече от цялото население на областта. Строежът му буквално изцежда родната икономика, а предприятието, което е морално остаряло още докато се строи, естествено, никога не заработва.


Сред проектите, които така и не виждат бял свят през социализма, но имат перспектива за в бъдеще, са тунелът под Шипка, магистралите Варна-Бургас ("Черно море") и Русе-Свиленград и третият мост над Дунав. Най-новата пътна идея е изграждането някъде в бъдещето на магистрала "Дунав-Егея", която да свързва най-северната част на страната ни с Гърция. Трябва да е дълга малко над 367 километра, но само Господ знае дали някога проектът ще види бял свят.
Раздвижване има около тунела под Шипка, след като миналата година от Агенция "Пътна инфраструктура" обявиха, че търсят строител. Според обявената обществена поръчка през прохода под връх Шипка вместо един голям ще минават пет малки тунела с обща дължина 4 км. Прогнозната цена на трасето е 320 млн. лева с ДДС. Планът е пътят през прохода да е готов за 1550 дни, т.е. най-рано през 2024 година.
Леко раздвижване има и около магистрала "Черно море" - в ход е процедура за избор на проектант.

Софиянци копаят безплатно

Комунистическата власт решава да се задоволи с плавателен канал край столицата по подобие на Лондон и Будапеща. Властите задължили всеки гражданин на София да участва в изкопаването на канала с определен брой работни (но не и платени) дни на "обекта" - от 3 до 20 месечно. Организацията обаче била хаотична - копаели само 3 багера и 2 булдозера, а всекидневно 2000 души леели пот над нелепия проект.
Според архитектурните планове каналът Панчарево-Павлово е трябвало да бъде широк 20 метра, дълбок 5 метра, а общата му дължина да е 17 километра. В края на 60-те години след прокопани едва 9 км е осъзнато, че проектът е гламав, и е прекратен. Мъките на обикновените хорица не приключват и те са мобилизирани да заровят вече изкопаното. Следи от него има и до днес - като паметник на соцбезумието.

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама