https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/9902115 www.bgdnes.bg

Българка сред създателите на нов лек срещу рака

Медикаментът влияе на острата миелоидна левкемия - надз

Д-р Елиза Янкова е водещ автор на откритието, над което се работи повече от 6 г.

Българка е в основата на създаването на обещаващо противораково лечение. То поставя началото на нова ера в третирането на онкологичните заболявания.

Откриването на новото лекарство за лечение на остра миелоидна левкемия бе обявено в средата на май от учени в Кеймбридж след шест години усилен труд на нашенката и нейния екип. Лекарството е първото по вида си противораково лечение, което действа върху РНК модифициращ ензим, и също така е първото лечение, разработено в резултат на генетичен скрининг. Откритието е представено в престижния научен журнал "Нейчър".

Медикаментът влияе върху острата миелоидна левкемия - агресивен рак на кръвта, който засяга хора от всички възрасти, включително и деца. Заболяването се развива в костния мозък, където раковите стволови клетки растат по-бързо от нормалните кръвни стволови клетки и причиняват животозастрашаващи инфекции и кръвоизливи. Обичайно се лекува с агресивна химиотерапия, непроменена от десетилетия, и само един от трима души оцеляват от заболяването.

Според българката резултатите от лечението на животни с медикамента показват, че той може лесно да се усвои от тялото и не вреди на нормалните клетки в организма, като атакува само раковите стволови клетки и така се предотвратява повторното появяване на тумора.

Лекарството действа само на раковите стволови клетки, но учените не наблюдават никакъв ефект върху нормалните здрави стволови клетки.

"Това е нова ера в лечението на раковите заболявания", категоричен е и проф. Тони Кузаридис, старши коавтор, ръководител на научен екип в Институт "Гурдон" към Кеймбридж.

Родената в Попово Янкова се мести в Англия през 2011 г., където получава бакалавърска степен по биомедицински науки в Брадфордския университет. През 2014 г. записва докторантура относно ролята на бактерията, причиняваща акне, в развитието на рак на простатата. През 2018 г. се присъединява към Института Сангер, а след това започва работа в Кеймбриджкия университет, като главният й фокус е възможността за използване на РНК модифициращи ензими за терапия при различни ракови заболявания.