Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/11444109 www.bgdnes.bg

Тунелът в "Люлин" ускорител на катастрофи

Сблъсъците в съоръжението са често явление 

Строен е преди три десетилетия, най-накрая дочака мащабен ремонт 

Ускорител на елементарни частици или ускорител на прахови частици. Така е известен сред жителите на София тунелът, който свързва жк "Люлин" с централните части на столицата.

Съоръжението от години създава проблеми на шофьорите и тази година най-вероятно ще дочака ремонта, който трябваше да бъде направен преди години. Различните си прозвища получава заради безразсъдното каране на някои водачи или за това, че често е мръсен и автомобилите разнасят прахоляка по близките булеварди.

Реклама

Преди два месеца се появи информация, че 19-годишно момче е загинало при катастрофа в тунела, а пътуващото с него момиче е сериозно пострадало. Една от версиите на разследващите беше, че автомобилът е самокатастрофирал заради висока скорост. Миналия месец лек автомобил буквално се размаза в тунела, като по чудо нямаше жертви. Заради пътното произшествие за часове движението в посока центъра на столицата беше спряно. Автомобилът беше изтеглен и едва тогава пътното платно беше освободено. Подобни неприятни инциденти се случват често, което постоянно повдига въпроса, че съоръжението има нужда от спешен ремонт.

Строен е преди почти 30 години, като досега са му правени само частични реконструкции. Последната сериозна е през 2004 г. Всеки ден през тунела преминават хиляди коли, много от тях по време на задръствания. Тунелът е силно замърсен, като по платното има доста отпадъци.

Шофьори изтъкват, че големият проблем е осветлението, което на места е изключително слабо и шофьорите трудно свикват с преминаването от открито небе към съоръжението. Това понякога е причина водачите да губят представа къде се намират в тунела и да се стига да загуба на управление и инциденти.

В битка с катастрофите преди години беше поставена бетонна разделителна ивица между двете платна, за да не се стига до катастрофи. Но ефектът беше минимален и инцидентите продължиха. В този тунел на всеки 20 метра са поставени светлоотразителни знаци, които трябва да помагат на шофьорите да се ориентират по-добре в него. Но когато се замърсят, ползата от тях е нулева.

Ремонтът на тунела към "Люлин" е заложен в бюджета на София за 2022 година. Доста вероятно е освежаването да започне през летните месеци. По предварителни прогнози целият ремонт би трябвало да отнеме 4 месеца, като за период около 1 месец е много вероятно да се затвори движението изцяло. Предвижда се и основен ремонт на трамвайните релси. Подготвя се и реконструкция на тунела под НДК. Ремонтът на тунела е свързан и с изграждането на рампа и двоен коловоз, който да отиде по-далече от сградите. От две години Столичната община има изработен идеен проект за тези неща. През последната година подготвихме също идеен проект за ремонт вътре в тунела - за спиране на течовете. Основен ремонт на тунела не е правен от много години, обясниха от Столичната община.

Тунелът към "Люлин" получи своята доза популярност и в хитовия сериал "Под прикритие". Той беше използван за сцената, в която Йоана Буковска в ролята на депутатка предаде огромна сума с пари, за да не бъде разпространен порноклип с нейно участие. Хората на криминалния бос Джаро издърпаха сака с парите от върха на тунела, докато полицията гледаше безпомощно от пътното платно.

Реклама

Идеята за комплекса се заражда преди 60 години

В средата на 60-те години на ИПП "Софпроект" е възложено проектирането на голям жилищен район за около 120 000 души в северозападната част на София на територията на тогавашния квартал "Модерно предградие" и на свободните площи около него. Така започва историята на жк "Люлин".

Строителството в комплекса започва през 1973 г. В хода на строежа първоначалният проект е променен и броят на микрорайоните е намален от 11 на 10 (площта на днешните 8-и, 9-и и 10-и микрорайон бива разделен на три вместо на четири).

Междувременно (около 1976 г.) новият комплекс бива наречен "Люлин". През 1978 г. се открива и първата тролейбусна линия до квартала (Люлин-1 - Сточна гара, по-късно удължена до Люлин-3). През 1979 г. се разкрива и автобусна линия 112.

Строежът започва от трети микрорайон (с блок 318), а по-късно се навлиза във втори и в първи. Следват шести, четвърти, пети и седми. Всички тези микрорайони се строят на свободни площи и основното им изграждане завършва около 1978-1979 г. Около 1977 г. започва настаняването в готовите жилища.

Реклама
Реклама
Реклама