https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/13809125 www.bgdnes.bg

Ваня Червенкова: Ослепях на най-високия вулкан

Ваня Червенкова загубила зрението си, докато опитвала да покори мистичния вулкан Охос дел Саладо. Това сложило край на атаката й на върха, който е 6893 метра, сподели самата бизнес дама пред youtube канала "Спортната джунгла" и "България Днес".

"Охос дел Саладо е едно наистина мистично място. Това е най-високият активен вулкан в света. Освен това е единственият вулкан, който се брои към световните върхове и е активен", разказва Червенкова.

Реклама

Тя заминава за вулкана в пустинята Атакама заедно с близък приятел. Там на място заварват руска експедиция от 31 мъже професионални алпинисти, както и такива на Алекс Абрамов и жена му. Да атакува Охос дел Саладо бил и легендарният Виктор Бобок със своя ВИП клиентка от Москва.

"На Охос дел Саладо температурите бяха изключително ниски, ветровете бяха много силни. Трябваше да изчакваме. Събрахме се всички и взеха решение, че Виктор ще е първият, който ще пробива и ще щурмува абсолютно пръв от всички. Върнаха ги със спасителна операция. 28 часа беше в пълна неизвестност. След това от тези 31 големи алпинисти от експедицията "Трансформатор", от които само 4 са успели, дойдоха и започнаха да ни разказват как по 4-5 часа заспивали цялата група. Хванала ги тежка височинна болест. Имало някакъв газ, който ги е приспивал", продължава разказа си Червенкова.

По-късно заедно с останалите разкрили огромната мистерия.

"Един ден преди това преживяхме сериозно земетресение в пустинята Атакама - 5,8 по Рихтер. Това е допринесло за разместването на тектонични слоеве в плочите и оттам започва да изпуска газ", обяснява бизнес дамата.

Два дни по-късно тя и нейният спътник тръгват към върха. Това се случва след поредно препятствие пред тях.

"Бях много разстроена, защото още когато отидохме на базов лагер, ми откраднаха телефона. Но още по-лошото е, че до деня преди щурма ние от 6300 непрекъснато правехме аклиматизация. Трябваше да слезем долу на 300 метра, за да може да отдъхнат организмите ни. Връщаме се от там с личните си багажи в нас. Големият сак със спортното оборудване го бяхме оставили в базов лагер. Нямаше го! Беше откраднат. Двама чилийци "заблудили се" ни го върнаха след 2 часа суетня и закана, че ще тръгнем по палатките. Вечерта ние атакувахме след група "Трансформатор". В лагера седем човека получиха оток на белите дробове. Двама и оток на мозъка. Аз на 6300 започнах да губя зрение. Може би от този газ. Напълно изгубих зрение. Започнах да кашлям, да се давя. Започна да ми става много зле. Не са признаците на височинната болест, защото нея си я имам. Хващам си я, знам си я. Нищо не виждах. Само казвах: "Брато, нищо не виждам! Моля те! Да се обръщаме. Ще го направя и как ще се върна?! Въобще какво ще стане с нас?". Когато се спусках, го помолих да ме държи за щеката или за ръката, защото не виждах къде ходя. Предните дни бях правила 6300 за буквално 1,5 ч. Моето връщане беше 2,5 ч. Зрението ми малко се пооправи на 5800", обяснява Червенкова.

Реклама

След това идва ред на 18-часово чакане на семейство руснаци, на което помагали от самото начало. Мъжът и жената нямали превоз.

"Тези хора сме ги чакали цели 18 часа на 6000. Главите ни се разцепиха просто. Почти свършихме водата и чая. Не можем да си тръгнем, защото сме само ние четиримата. Някъде към 5-6 часа вечерта се появи Дима, който въобще не можахме да познаем. Беше извън пътя. Ходеше като лунатик. Не помнеше жена си. След около 1,5 ч. един боливийски гид я намерил в пълно безсъзнание. Как се е спуснала изобщо, не знам. Докара я в много тежко състояние. Много бързо ги качихме в колата и започнахме да спускаме надолу. Стигнахме базов лагер. В 12,30 вечерта някъде тръгнахме към Купияпо и 4-5 ч. стигнахме до хотела. "Зключително възмутена бях, че дори и на следващия ден не ни казаха: "Спасиба". Аз съм ти спасила по някакъв начин живота, оставайки 18 часа на 6000 без вода. Това не е нормално", възмутена е бизнес дамата.

Тя още не се е възстановила от приключението. Правила си е изследвания за евентуално наличие на тежки метали в кръвта. Категорична е, че няма да се върне отново на Охос дел Саладо.

"Върхове, които не са ме приели, не се връщам", обяви Червенкова.

Вече е готова със следващото предизвикателство пред себе си.

"Сега искам да направя Якутия на -71 градуса. Това не е връх, но е предизвикване на тялото и организма. Как ще издържа на една такава минусова температура. Ще отида в селцето, където е измерена най-ниската температура на планетата. Връх Винсънт на Антрактида е моята мечта и любов", обяви Червенкова.