Къро превзе митницата

Фирма, близка до наркобоса Красимир Каменов-Къро е спечелила скандалния конкурс за дезинфекция на ГКПП Капитан Андреево, показа проверка на "България Днес".
При него без много шум държавата е дала на частниците от Пи Еф Си ЕООД правото да обеззаразяват всички превозни средства, влизащи от Турция през митническия пункт. В замяна на това всеки шофьор ще плаща освен такса на държавата и солидна комисиона на Къро. За лек автомобил тя е един лев, а цените за автобус и ТИР са 5 и 10 лева. Така най-обикновената локва с дезинфектант, през която задължително минават колите, се превръща в истински "златен гьол".
"За 24 часа през Капитан Андреево минават над 1000 коли, 60 автобуса и 500 камиона, което прави печалба от 15 000 лв. за едно денонощие и половин милион месечно...", коментира бившият вътрешен министър Румен Петков. Изумен от наглото дране на кожи от шофьорите, той подаде сигнал до прокуратурата с искане да се провери как е избрана частната фирма.
Оказва се, че скандалната схема действа от началото на март. Дотогава задължителната дезинфекция се извършваше от Агенцията по храните. Целта е да се спре пренасянето на опасни болести като шап от Турция. За целта всяко едно превозно средство преминаваше през локва с няколко десетки литра разтвор. В замяна шофьорът дължеше такса на държавата. За автомобил тя е 4 лева, а за автобуси и тирове по 20. Отделно се плаща и комисиона на банка за превод на парите. Схемата действа безотказно години наред до началото на март. Тогава от агенцията по храните установяват, че работата им е незаконна.
"Всички служители, които събираха парите, бяха назначени на граждански договор, което се оказа незаконно", коментира пред "България Днес" шефът на агенцията Йордан Войнов, без да обясни как дотогава това е било възможно.
След откритото нарушение хората на Войнов решават да търсят външна фирма, която да извършва дезинфекцията. Вместо да се обяви обществена поръчка, тихомълком е организиран конкурс. Необяснимо защо информация за него е публикувана единствено в кратко съобщение на сайта на агенцията. Днес то вече липсва и така няма как да се разбере какви са били условията. "Предполагам, че щом процедурата е завършила, колегите са махнали обявлението. То вече не е нужно", коментира Йордан Войнов.
Балдъза на човека на Таки
Документи за участие в конкурса за „залатната локва" подават четири фирми. За победител е избрана никому неизвестната Пи Еф Си ЕООД. Любопитното е, че тя е регистрирана няколко дни преди самия конкурс. Неин собственик е балдъзата на Красимир Каменов-Къро Лидия Любенова. Соченият за наркобос от години живее в ЮАР, където избяга, след като започна разследване срещу шефа му Христофорос Аманатидис-Таки. Покрай дрогата и задължителните контакти в митниците Къро и Таки успяха да развият и сериозен легален бизнес. След бягството им фирмите бяха поети от подставени лица. Сред тях е и балдъзата на Каменов Лидия Любенова.
Въпреки липсата на опит фирмата на Любенова Пи Еф Си успява да сключи супер изгоден договор с агенцията по храните. Срещу задължението да поддържа локвата с дезинфектант до края на годината дружеството ще прибира комисиона, равна на банковите такси за превод на парите към държавата. За лека кола тя е 1 лев, а за автобус и камион 5 и 10 лева. В замяна на многомилионните приходи фирмата трябва да назначи по един човек на смяна, който да събира парите и да се грижи за "златния гьол". Според експерти разходите за това не надхвърлят 500 лева. При още толкова за заплати на събирачите на такси това гарантира огромни печалби за фирмата на Къро.
Още сладки договори
Отсъствието на Къро от България по никакъв начин не му пречи да печели сладки договори с държавата. Така в началото на 2012 г. друга негова фирма - "Омега 69", спечели договор за стопанисването на паркинга пред "Арена Армеец". Акционер в нея е съпругата му Светлана Каменова. Веднага след това мутренските похвати отново влизат в сила. Охранителите започват да събират по 3 лева на час от зрителите в залата въпреки обещанията на Бойко Борисов, че паркингът ще е безплатен. Наглият рекет предизвика скандал, стигнал чак до парламента. Въпреки многобройните оплаквания и депутатски въпроси до министър Свилен Нейков договорът така и не бе прекратен.