Десислава и Георги, които танцуват върху въглени: Няма нищо греховно в нестинарството

Само Бог може да ни съди, ще продължим да играем с осветените икони, не знаем защо Сливенският митрополит е против нас
Снимки: Сливенска света митрополия и nestinari.eu
"Единствено Бог може да те съди, ако правиш нещо със сърце и душа." Така български митрополит ми отговори преди време за мнението му за нестинарството. А сега новият Сливенски митрополит явно иска по някакъв начин да изпъкне, докато в църквата и държавата има далеч по-големи проблеми за решаване от нестинарството."
Това сподели пред "България Днес" Георги Горанов, който от 23 години стъпва върху жаравата и предава магията на нестинарството на хиляди около огъня. Така Горанов отвърна на "кървавото" писмо на новия сливенски владика Арсений, който видя опасност в нестинарските ритуали. Навръх празника "Свети Константин и Елена", чиито изображения най-често се използват от нестинарите, докато играят в огъня, беше издадено разпореждане, че се забранява използването на икони и християнските храмове по време на нестинарските обичаи, които Сливенската митрополия нарича "кощунствено" и "туристическо забавление за уморени туристи".
"В "ходенето по жарава" няма нищо оригинално българско, което да представлява някаква наша "самобитна традиция". Начинът, по който то се практикува у нас, е формален, външен израз на култови практики, характерни за някои източни тоталитарни секти. Донякъде утешително е, че нашето "нестинарство" не стига до тези плашещи дълбочини, а остава на повърхността на комерсиализираните развлечения за отегчени туристи", отбелязват от Сливенската митрополия.
Далеч по-смирено реагират хората, избрани да могат да стъпват с боси крака върху парещите въглени с иконата на светиите Константин и Елена, чиято памет почетохме на 21 май.
"Всеки има право на лично мнение. Моята икона е осветена в църква от български свещеник. Казал съм защо го правя, не съм лъгал за какво ми трябва. Не виждам как и защо може и трябва да ми забранят да играя в жаравата с осветена икона. Имал съм възможност през годините да се срещна с четирима настоящи и бивши митрополити. Не правим нищо лошо, признати сме от ЮНЕСКО, не караме насила никого да идва да ни гледа или да ни кани да гостуваме", споделя още Горанов.
Близо четвърт век Георги танцува с икона в ръце върху жарава със своята колежка Десислава Жекова. Именно от нея се запалва по нестинарството и двамата предават ритуала в цялата страна заедно.
"Нестинарството не налага нищо. Това е преживяване и тези, които го правят могат, искат, имат нужда и им харесва да го правят. Не мисля, че това е нещо грешно. Не нараняваме, не ощетяваме и не допринасяме за промяна на религиозните виждания. Свързва се с пречистване, откриване на вътрешна хармония със себе си. Ако някой трябва да ме съди за това, то това е Бог. Спазвам всички необходими ритуали и считам, че нестинарството трябва да се запази като българска културна ценност", сподели пред "България Днес" Жекова.
Както Георги, така и тя не вярва, че някой може да им забрани да преминават по въглените с осветена икона.
"Свети Константин и Елена са нашите покровители. Щом правиш нещо с цялото си сърце и душа, с отдаденост, не пречиш на никого, трябва да продължиш, то е дадено. Нищо против няма да кажа за църквата, всеки си има мнение", добавя Десислава, която вярва, че жаравата е енергия и тя сама си избира човека, който да се превърне в нестинар.
На следващия ден позицията на сливенскяи владика подкрепи и патриарх Даниил, който отиде в парламента за благотворителната изложба от конкурс на Светия синод "Деца рисуват за деца", средствата от който отиват за детско УНГ отделение
"Иконата е свещен предмет, свят образ. Какво допринася нестинарството? Някой да е станал духовно извисен? Църквата и вярата нямат нищо общо с някакви магически свойства и възможности като това човек да ходи по огън", категоричен бе патриархът.
И добави: "Само по себе си ходенето по жарава не е нещо лесно или обикновено. Това са необикновени възможности. Има свръхестествени извънцърковни явления, да, но техният произход не е добър. И нямат полза нито хората, които го правят, нито онези, които стават съпричастни".