Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/2148376 www.bgdnes.bg

Красимир Костов, главен инспектор в КАТ - Пътна полиция: По пътищата има агресивни бабаити

Иво АНГЕЛОВ

- Инспектор Костов, напоследък зачестиха случаите на тежки катастрофи. Загинаха и много хора. Как си обяснявате тази касапница на пътя?

- Всяка година през юли, август и септември броят на катастрофите в нашата страна драстично се увеличава. Постоянно го казвам, но хората подминават тези съобщения. Това е най-невралгичният и рисков период през годината за пътни катастрофи. Голяма част от хората тръгнаха на ваканционни пътувания, движат се много мотоциклети, мотопеди и велосипеди, които допълнително натоварват пътищата. Времето е топло, а шофьорите са заспали и разсеяни. Други водачи пък са невнимателни и агресивни. Лятото винаги е горещият период, в който падат най-много жертви. Катастрофите ще продължават да се случват, докато има автомобили по пътищата.

Реклама

- Тежкият инцидент на бул. "Цариградско шосе", при който таксиметров шофьор помете 12 души на столична спирка, обаче не стана на път за морето. Как си обяснявате тази трагедия, при която загина младо момиче, а дете се бори за живота си?

- Голяма част от злополуките се случват в малки градчета, села и третокласни пътища. Така че има много произшествия, които не са по трасето за морето. Катастрофата на бул. "Цариградско шосе" може да се случи на абсолютно всяко друго място, тъй като всички знаем, че има шофьори, които пият и карат.

- Какво трябва да се случи, за да спрем пияните шофьори да се качват в автомобилите си?

- Не знам какво трябва да се случи. Факт е просто, че хората пият и карат. Най-важното е, че трябва да има чувство за самосъхранение от страна на човека, който пие, и тези, които са около него. Тези, които го виждат да отива зад волана с много промили алкохол. Те трябва да го спрат, ако са му приятели или близки. А напротив - те го насърчават да се качва в колата. Това е истината! По принцип човек не пие сам и неговата компания знае, че той е пиян и ще се качи да управлява автомобил. Но махват с ръка и си казват: "Абе, той ще се оправи. С него проблеми няма. Той знае какво да прави." Има го и другия случай. Компанията му трябва да се качи в автомобила, като също са пийнали. Тогава тези хора масово си казват: "Няма страшно, той ще ни закара." Те просто искат да бъдат закарани някъде, а после те самите стават жертви.

- Предстои откриването на автомагистрала "Тракия". Цялостното й пускане от София до морето ще помогне ли за намаляването на броя на жертвите на пътя?

- И досега имаше едно много дълго протежение магистрала, преди да се открие този участък, и там произшествията са далеч по-малко, отколкото по трасета със същата дължина. Колкото повече магистрала, толкова по-малко вероятности за катастрофи.

Реклама

- Друга критична точка от родната пътна мрежа е Кресненското дефиле. Какви са предпоставките за катастрофи в този участък?

- Проблемите са, че шофьорите са с малка интелигентност и малко чувство за самосъхранение. Винаги неинформираният човек е по-голяма опасност от информирания, защото на него морето му е до колене. В Кресненското дефиле винаги има образували се дълги колони и най-големите бабаити на пътя тръгват да изпреварват по 3-4 автомобила наведнъж. Това се случва, при положение че има завои и ограничена видимост. И във всеки един момент от завоя в неговата лента може да се покаже автомобил. Движението е интензивно и в двете посоки. Всички произшествия стават при неправилно изпреварване и насрещно движение при ограничена видимост. Основната причина е слабата интелигентност. Някои шофьори демонстрират голяма агресивност, която граничи с простащина.

- Това национален манталитет ли е? Комплексиран ли е българският шофьор?

- На риторични въпроси не искам да отговарям. Тези отговори се знаят от всички.

- През последните години статистиката отчита намаление в броя на загиналите на пътя. Ще продължи ли тази тенденция и през следващите години?

- Да, така е. През последните 4 години има намаление на жертвите в пътни катастрофи в България. Въпреки че през това време автомобилният парк се увеличи значително и конфликтността на движението е по-голяма. Повече са двуколесните превозни моторни средства и се регистрират все по-бързи мотоциклети, мотопеди и скутери. Надявам се, че жертвите през тази и следващата година ще са по-малко.

- Какво ще посъветвате българските шофьори, преди да се качат в автомобилите и да потеглят на път?

- Преди да се качи в колата, трябва първо да се попита има ли необходимата книжка или квалификация да управлява това превозно средство. Ако няма, изобщо да не се качва. Второ, трябва да помисли дали е пил и колко е пил, като това е едно от най-важните неща, които трябва да съобрази. И най-вече трябва да осъзнае това, че когато сяда зад волана на автомобила, това не е началото на едно развлечение. Това е началото на едно супер отговорно занятие. Както се казва - шофьорът с единия крак е в гроба, а с другия е в затвора. Много от хората, които се занимават с това масово занятие - управлението на автомобил или мотоциклет, не осъзнават колко отговорно и колко опасно е то. Тези хора просто не познават опасностите, които ги дебнат, и затова са толкова смели. Пожелавам си да няма толкова много инциденти и по-малко хора да загиват по пътищата на България.

Реклама
Реклама
Реклама