Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/21754678 www.bgdnes.bg

Борисов попада 4 пъти в клопката на "Фалкона"

Самолетът на властта пука гума, губи навигация или не прибира колесника

Министърът на транспорта Гроздан Караджов обяви намерение да продаде на търг държавния самолет "Фалкон", част от правителствения Авиоотряд 28. Решението предизвика обществен дебат, но и подкрепа от лидера на "ДПС-Ново" начало Делян Пеевски, който отиде още по-далеч, предлагайки ликвидирането на целия отряд, както и от председателя на ГЕРБ Бойко Борисов.

Но защо тази машина - символ на властовия престиж - е толкова спорна? През годините "Фалконът" от средство за транспорт се превърна и в източник на повтарящи се драматични ситуации във въздуха, които поставяха под въпрос безопасността, поддръжката и нуждата от неговото съществуване.

Реклама

Авария с колесника - февруари 2015

На 11 февруари 2015 г. самолетът, с премиера Бойко Борисов на борда, кръжи над София за около час. Причината е в неизправност при прибиране на левия колесник. Според тогавашния транспортен министър Ивайло Московски в момента на излитането "нещо технически не позволило да се затвори левият колесник".

След откриване на проблема екипажът направи няколко облитания, за да изразходи гориво, и приземи машината безопасно. За много наблюдатели това не беше просто технически дефект, а сигнал за вехта машина, рисково използвана от управниците.

Аварийно кацане във Варна - август 2015

На 30 август 2015 г. "Фалконът", с премиера Борисов на борда, прави аварийно кацане на летище Варна. Отново левият колесник не се е затворил. /Явно не му върви на Борисов наляво!/ Екипажът кръжи над морето, за да изразходи гориво, преди да се върне и приземи обратно във Варна.

Това е втори подобен инцидент само шест месеца след първия. Повтарящият се характер на проблемите повдига въпроси за надеждността на самолета и качеството на поддръжката му.

Проблем със спирачната система - кацане в Брюксел, април 2019

На 10 април 2019 г. "Фалконът" спуква гума при кацане на летището в Брюксел, пак с Борисов на борда.

Реклама

Според технически коментари при спирането отказва "платката" (електроника) на антиблокиращата система на предния колесник, което довежда до разцепване на гумата от триенето по пистата.

Борисов заяви, че пилотите са реагирали добре и са избегнали по-сериозен инцидент: "Много са ни добри пилотите, това ни е спасило", каза тогава той.

Този инцидент разкри уязвимост в системата за спиране, която при самолет с висока стойност е несъмнено сериозен пропуск.

Грешка в навигационната система - ръчно кацане, ноември 2019

На 15 ноември 2019 г. самолетът на властта, превозващ премиера Борисов, прави "ръчно кацане" на летище София, след като навигационната система отказва. При кацане в гъста мъгла и турбуленция екипът ползва визуални ориентирания и други авиационни инструменти, за да приземи самолета. Още тогава ген. Тодор Коджейков, командир на Авиоотряд 28, коментира, че отрядът трябва да обмисли смяна на самолета поради честите инциденти.

Това е ключов инцидент, който не само подчертава техническата остарялост и уязвимост на въздушните системи, но и подкопава доверието в способността на правителствената авиация да гарантира безопасни полети при всички обстоятелства.

Тези четири сериозни инцидента в рамките на по-малко от пет години крият потенциал за по-сериозни аварии. А проблеми с колесници, спирачки и навигация са класически "критични системи" за безопасността на полета, категорични са специалисти.

Чуждата власт - на колело, в метрото или на евтин аероплан

Далеч от България редица държавници предпочитат да не харчат излишни обществени пари, давайки добър пример.

През август 2015 г. британският премиер Дейвид Камерън беше заснет от 16-годишна тийнейджърка на борда на самолет на нискотарифната компания "Изиджет". Камерън пътувал за годишната си ваканция в Португалия, където вече го очаквали съпругата му и трите им деца.

Индонезийският президент Джоко Видодо също е популярен с примера да пътува в икономична класа по лични поводи. Така например посетил завършването на сина си с редовен икономичен полет, което предизвика аплодисменти не само сред сънародниците му.

Премиерът на Сингапур Лорънс Уонг бе заснет и аплодиран от пътници, когато се връща от регионална среща с билет на нискотарифна компания, което прави изключително впечатление в медиите и обществото.

Главния секретар на НАТО Марк Рюте редовно използва колело, когато се придвижва в Нидерландия, а бившият канадски премиер Джъстин Трюдо често ползва метрото за участие в събития и различни инициативи. И кметът на Лондон Садик Хан предпочита метрото, дори при официални събития.

Четете още

Командирът на Авиоотряд 28: Тази година очакваме един или два медицински хеликоптера

Командирът на Авиоотряд 28: Тази година очакваме един или два медицински хеликоптера

ОБРАТ: "Спартан"-ът се счупи, спешно пращат правителствения "Фалкон" за пребития българин

ОБРАТ: "Спартан"-ът се счупи, спешно пращат правителствения "Фалкон" за пребития българин

Реклама
Реклама
Реклама