Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/2260586 www.bgdnes.bg

Девойки крадат катализатори

Фини девойки масово крадат катализатори от автомобили. Момичета били използвани от бандите заради слабото им телосложение, тъй като по-едър човек не може да се мушне под набелязаната кола.
Застрахователи разказаха пред "България Днес", че най-често жертви на подобни посегателства стават собствениците на коли в София, Бургас и Стара Загора. Докато в столицата случаите са десетки, в останалите два града от началото на годината са регистрирани едва общо 12 подобни кражби. Ченгета признават неофициално, че в повечето случаи потърпевшите изобщо не подават жалба в полицията, а до регистрите стигат само онези случаи, при които колата е застрахована с автокаско.
Бандите, в които освен физическия крадец влизат и един или двама, които следят обстановката, предпочитали дизеловите автомобили. Причината е, че в техните катализатори има повече благородни метали (платина, паладий и родий), отколкото в тези на колите с бензинови двигатели. Всичко става за не повече от минута-две. Под прикритието на нощта момичето пролазва под возилото и с диамантено въже отрязва устройството. След това групичката бързо напуска мястото и продължава "дейността" си на съседен паркинг.
"Когато на сутринта запалих, се чу жесток грохот. В първия момент не можах да осъзная какво се е случило, защото вечерта паркирах без проблем", разказва софиянецът Иван Колев, собственик на дизелова "Опел Астра".
"Когато я закарах в сервиза, ми взеха 45 лева, за да ми заварят тръби на мястото на катализатора. Майсторът се пошегува, че ако бях отишъл преди това да ми го свали, е щял да ми даде 100 лв. и да ми завари тръбите безплатно.
Според различни търговци високата напоследък цена при изкупуването на катализатори вдигала и търсенето. Ценното в тях е платината, която може да се извлече. От друга страна, всички държави в ЕС са задължени да ползват катализатори, за да намалят вредните газове в атмосферата. В България това не е задължително, но води до плащането на по-нисък данък. Почти всички коли, произведени след 1996 г., имат вградени пречистващи устройства.
Крадците получават за стар катализатор между 50 и 200 лева, но щетите, които нанасят на собствениците, са в пъти по-големи. Монтажът на нов катализатор излиза най-малко 1000 лв., а при високия клас автомобили стига и до 2-3 бона.

На старо стигат 700 лв.

Цената на нов катализатор средно е от 1000 до 4000 лв. Повечето от шофьорите обаче не искат да плащат за екология. И без това никой не ги контролира, за разлика от европейските страни, където изискванията са стриктни.
Търговците на старо обаче плащат от 100 до 700 лева за катализатор, като изкупуват както метални, така и керамични. С най-високи цени са катализаторите от БМВ, "Мерцедес", "Пежо" и "Ситроен"

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама