Дунав мост 3 сунгарски близнак

Иво АНГЕЛОВ
Бъдещият Дунав мост 3, който ще свързва Силистра с румънския град Кълъраш, ще бъде копие на съоръжението в унгарския град Дунауйварош. Това предвижда един от вариантите за строителството на транспортното трасе.
Мостът ще е метална конструкция с 4 автомобилни платна и велоалеи от двете страни. Той е само шосеен, но в българския вариант се обсъжда да има и жп линия. Заради голямата денивелация между двата бряга в Унгария тамошният мост е изграден по уникална технология - от средата на реката към сушата. Този вид мост е само един от вариантите, които се обсъждат около бъдещето на транспортния възел в Силистра.
Според председателя на Асоциацията на професионалните географи и регионалисти доц. д-р Марин Русев нов мост над река Дунав трябва да бъде изграден точно в Силистра, защото трафикът в региона има нужда от сериозно облекчаване.
"Днес над западната половина от главното течение на река Дунав (от извора й до Белград включително) са изградени общо 56 моста, т.е. средно по 1 мост на всеки 20 км. В източната й част мостовете са едва 7, а само в Будапеща са 8! Тоест средно по 1 мост на всеки 160 км. Сега като основни предложения за нови мостове се представят 2 проекта: Оряхово - Бекет и Силистра - Кълъраш. Това са вариантите и според Плана за действие на Европейската комисия за изпълнение на Дунавската стратегия", коментира пред "България Днес" Русев, който е ръководител на катедра "Регионална и политическа география" в Геолого-географския факултет към Софийския университет "Свети Климент Охридски".
Русев обясни, че изграждането на Дунав мост 3 в Силистра ще има изключително голямо значение, тъй като в момента източната част на страната ни се "задъхва" от постоянния трафик на коли и тирове, тъй като свързва две държави с огромно население - Украйна (50 млн. души) и Турция (78 млн. души). Удвоеният за 10 г. търговски стокообмен между тях създава огромно напрежение по пътищата на Румъния и България и особено за моста Русе - Гюргево.
Сред плюсовете за съоръжение над Дунав в Силистра е, че румънската територия отвъд реката е силно населена и се увеличава от относително добре изградена пътна мрежа, включително магистрални участъци, каза още Русев.
Според него добра е и идеята за построяването на мост между Оряхово и Бекет, но той няма да реши разпределението на международния трафик по територията на България като цяло. Освен това през първите си 5-10 години ще предизвика нежелателна конкуренция с моста при Видин от гледна точка на рентабилност и възвръщаемост на вложените в него средства. Пускането на Дунав мост 2 пък е оказало негативно влияние върху ферибота край Оряхово. Съоръжението вече изчаква по няколко часа да се съберат достатъчно тирове за преминаване на реката, въпреки че фериботната такса беше намалена с 20%.
Изграждане на панорамен път между Русе и Свищов, мост над реката, ферибот между Тутракан и Олтеница и модернизиране на пристанище Силистра са сред другите официално декларираните планове на България.
Втори път край Русе ще създаде хаос
Представители на местната власт и делови кръгове в Румъния и България лансират и други идеи: мост при Никопол - Турну Мъгуреле и втори мост при Русе - Гюргево. Очакванията са обаче, че второ съоръжение край Русе ще създаде свръхнатовареност на трафика, а градът не е готов да приеме такива автомобилни потоци.
При варианта Никопол - Турну Мъгуреле основен недостатък е слабата населеност на румънската територия от другата страна на реката. Освен това западната част на дунавската ни граница ще се натовари много повече спрямо източната, добави доц. Русев.