Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/4209722 www.bgdnes.bg

Дунав мост 3 сунгарски близнак

Иво АНГЕЛОВ

Бъдещият Дунав мост 3, който ще свързва Силистра с румънския град Кълъраш, ще бъде копие на съоръжението в унгарския град Дунауйварош. Това предвижда един от вариантите за строителството на транспортното трасе.


Мостът ще е метална конструкция с 4 автомобилни платна и велоалеи от двете страни. Той е само шосеен, но в българския вариант се обсъжда да има и жп линия. Заради голямата денивелация между двата бряга в Унгария тамошният мост е изграден по уникална технология - от средата на реката към сушата. Този вид мост е само един от вариантите, които се обсъждат около бъдещето на транспортния възел в Силистра.
Според председателя на Асоциацията на професионалните географи и регионалисти доц. д-р Марин Русев нов мост над река Дунав трябва да бъде изграден точно в Силистра, защото трафикът в региона има нужда от сериозно облекчаване.

Реклама


"Днес над западната половина от главното течение на река Дунав (от извора й до Белград включително) са изградени общо 56 моста, т.е. средно по 1 мост на всеки 20 км. В източната й част мостовете са едва 7, а само в Будапеща са 8! Тоест средно по 1 мост на всеки 160 км. Сега като основни предложения за нови мостове се представят 2 проекта: Оряхово - Бекет и Силистра - Кълъраш. Това са вариантите и според Плана за действие на Европейската комисия за изпълнение на Дунавската стратегия", коментира пред "България Днес" Русев, който е ръководител на катедра "Регионална и политическа география" в Геолого-географския факултет към Софийския университет "Свети Климент Охридски".


Русев обясни, че изграждането на Дунав мост 3 в Силистра ще има изключително голямо значение, тъй като в момента източната част на страната ни се "задъхва" от постоянния трафик на коли и тирове, тъй като свързва две държави с огромно население - Украйна (50 млн. души) и Турция (78 млн. души). Удвоеният за 10 г. търговски стокообмен между тях създава огромно напрежение по пътищата на Румъния и България и особено за моста Русе - Гюргево.


Сред плюсовете за съоръжение над Дунав в Силистра е, че румънската територия отвъд реката е силно населена и се увеличава от относително добре изградена пътна мрежа, включително магистрални участъци, каза още Русев.


Според него добра е и идеята за построяването на мост между Оряхово и Бекет, но той няма да реши разпределението на международния трафик по територията на България като цяло. Освен това през първите си 5-10 години ще предизвика нежелателна конкуренция с моста при Видин от гледна точка на рентабилност и възвръщаемост на вложените в него средства. Пускането на Дунав мост 2 пък е оказало негативно влияние върху ферибота край Оряхово. Съоръжението вече изчаква по няколко часа да се съберат достатъчно тирове за преминаване на реката, въпреки че фериботната такса беше намалена с 20%.


Изграждане на панорамен път между Русе и Свищов, мост над реката, ферибот между Тутракан и Олтеница и модернизиране на пристанище Силистра са сред другите официално декларираните планове на България.

Втори път край Русе ще създаде хаос

Представители на местната власт и делови кръгове в Румъния и България лансират и други идеи: мост при Никопол - Турну Мъгуреле и втори мост при Русе - Гюргево. Очакванията са обаче, че второ съоръжение край Русе ще създаде свръхнатовареност на трафика, а градът не е готов да приеме такива автомобилни потоци.
При варианта Никопол - Турну Мъгуреле основен недостатък е слабата населеност на румънската територия от другата страна на реката. Освен това западната част на дунавската ни граница ще се натовари много повече спрямо източната, добави доц. Русев.

Реклама
Реклама
Реклама