Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/4662839 www.bgdnes.bg

Жертвите от автобуса ковчег прецакани

Дори лев обезщетения няма да получат пострадалите и близките на загиналите при тежката катастрофа на пътническия автобус на автомагистрала "Тракия". Девет души загинаха, а други 11 пострадаха тежко при пътен инцидент през лятото на 2011 г. Това разкриват запознати със сложния съдебен казус пред "България Днес". По думите им обявяването на фирмата собственик на рейса е причина хората да не бъдат поне финансово овъзмездени за причинените им страдания. Дружеството "Ентуртранс" е обявено от Бургаския съд във фалит през 2013 г. Оказва се, че месеци преди катастрофата на "Тракия" дружеството е изпаднало в неплатежоспособност заради дългове от над 3,5 млн. лв. Борчовете са били по договори за кредит, лизинг на автобуси, заплати и осигуровки на работниците. Във фирмата е назначен синдик и тя продължила да вози пътници.

В крайна сметка "Ентуртранс" е обявена в несъстоятелност. Това се случва след започването на съдебния процес за катастрофата. Той се води срещу собственика на фирмата - турчина Ениз Ченгел, шефа на транспортния отдел Николай Точев и шофьора Светослав Димитров.
Още на първата инстанция Окръжният съд в Бургас прецени, че гражданските искове не трябва да се гледат в рамките на това дело за катастрофата. Магистратите обявиха, че така щяла да се усложни и забави процедурата. Всеки един от наследниците на загиналите, както и ранените от катастрофата могат да заведат граждански дела за финансово обезщетение. Това може да стане след окончателното приключване на процеса, който все още не е стигнал до последната инстанция - Върховен касационен съд. На първата - Бургаския окръжен съд, делото приключи през септември 2013 г. с 10-годишни присъди за собственика на фирмата Ениз Ченгел и шефа на транспортния отдел Николай Точев. Шофьорът получи 5 години.
Прокуратурата настояваше за по-сурови присъди - по 15 години за босовете на скандалния превозвач с неизправни автобуси и 10 за шофьора. Така казусът стигна до Апелативния съд в Бургас. Той отказа да намали, но също и да увеличи наказанията за виновните за тежката катастрофа.
Очаква се осъдените да обжалват присъдите си пред ВКС. Едва след като върховните магистрати кажат тежката си дума, пострадалите и близките на загиналите могат да предявят граждански искове за обезщетения. Никой не се наема да прогнозира кога във времето ще се случи това, като се има предвид скоростта на правораздаването у нас. Според юристи вариантите са два - ВКС да се произнесе с окончателно решение по случая или да го върне на по-долната инстанция за преразглеждане. Дори в случай че ВКС реши окончателно казуса, пострадалите и близките на загиналите няма към кого да предявят граждански искове, защото фирмата "Ентуртранс" вече не съществува в правния мир. Нейният собственик има още едно дружество. То също е обявено в несъстоятелност.
В тази ситуация жертвите на катастрофата ще останат само с обезщетенията, изплатени им от застрахователя веднага след катастрофата, обясняват юристи. От компанията тогава не обявиха кой какви компенсации ще получи. В публичното пространство се спрягаше сумата от 5 млн. лв. за всички потърпевши от пътния инцидент. Според експертите той е в резултат на технически неизправности и неадекватни реакции на шофьора.


Босът Ченгел съден в Румъния

Собственикът на транспортната фирма Ениз Ченгел е издирван от румънските съдебни власти, преди да се установи в Бургас. Турчинът е търсен, защото пребил и наръгал с нож тамошния жител Константин Камбуру. За Ченгел дори е имало издадена европейска заповед за арест. Това става, след като румънските магистрати го осъждат задочно на 3,5 г. затвор през 2003 г. Ченгел е арестуван при влизане в България през ГКПП Малко Търново. На 23 ноември 2009 г. Бургаският съд отказа да го екстрадира в Румъния. Няколко месеца по-късно съдът в Констанца отменил присъдата на Ченгел, на базата на която е издадена заповедта му за задържане. Оттогава той е чист за пред българските власти.

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама