Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/4956846 www.bgdnes.bg

Фалконът на почит в Гана и Ирак

$335 млн. за боинга на Обама, Саркози искал вана на борда, Меркел най-скромна от световните лидери

Постоянните драми с правителствения "Фалкон" очертават сериозен разход пред кабинета - закупуването на нов самолет.Темата винаги е била опасна, предвид печалния опит до момента.

Реклама

ВНИМАНИЕ, ЧИТАТЕЛИ! Целият текст, снимки, още факти и интересни детайли публикуваме в сряда в хартиеното издание на "България днес"

Правителственият "Авиоотряд 28" все не може да случи на добра машина: като се почне от руския "Ту" (с прякор Куцото "Ту"), изразходващ двойно повече гориво, фиаското с двата употребявани "Еърбъс"-а от времето на тройната коалиция и се стигне до дефектния "Фалкон", който трупа солидни сметки и застрашава живота на държавниците ни.

"България Днес" направи справка кои са най-често ползваните модели самолети от лидерите по света. Безспорен номер 1 е американският "Боинг" въпреки все по-силното присъствие на европейския му конкурент "Еърбъс". Що се отнася до печално прославилия се у нас френски "Фалкон", то данните сочат, че с такива самолети летят държавниците основно в Колумбия, Гана, Ирак и някои от не толкова важните делегации във Франция. 
Най-популярният правителствен самолет, увековечен в редица холивудски филми, е "Еър Форс 1" на САЩ. До изобретяването на "Еърбъс А380" огромният "Боинг 747" властва из небето като най-големия самолет в света. Максималната скорост, която развиваУ е 1013 км/ч. В него Барак Обама има апартамент с просторен офис, баня и тоалетна, конферентна зала, помещение за гости, шест отделни тоалетни помещения, две столови. Цената на всичкото това не е по джоба на всяко правителство - 335 милиона долара. Но има и политици, за които мечтата да бият "Еър Форс 1" е по-силна от недоволството на електората. Докато беше президент, Никола Саркози изръси Франция за летящ палат. "Еър Сарко 1", както нарекоха французите самолета, струваше на данъкоплатците 241 млн. долара. Макар и по-евтин от самолета на Обама и доста по-бавен (880 км/ч), той наистина изглежда внушително заради огромното си крило. Във френския самолет има зала за срещи с капацитет 12 души, 60 седящи места от бизнес класа, криптирана система за комуникации, подсилена защита на корпуса и система за противоракетна отбрана, плюс задължителните спалня и баня за президента. Самолетът бе оборудван със специална система за филтриране на въздуха - за да може Саркози да пали от любимите си пури. Бившият френски президент поискал да има на борда и вана, но го убедили, че заради силна турбуленция водата може да се разплисква и да повреди електрониката на борда.
Сочената за "мотора на Европа" Германия не смята, че трябва да гради престиж на лукс в небето. Доскоро германското правителство бе сред използващите най-разнебитените машини, някои от които от времето на Източна Германия. Историята помни нелеп случаи, в които канцлерът Ангела Меркел изпусна началото на среща на ЕС заради проблем със самолета. Сега, от около 3 години, тя вече лети с чисто нов Airbus A319. Целият немски флот бе подменен, като новите самолети струват 1 милиард евро. Парите обаче са за сигурност, не за лукс. Новият Airbus A319 е снабден с допълнително място за гориво, позволявайки дълги полети до Вашингтон, Пекин и т.н. без спиране за презареждане. В белия самолет на Меркел липсва разточителен лукс. Кабината има ВИП зона с 12 места, легла, душ кабина, конферентна зала и място за делегация от 32 души. Почти всички декорации в обзавеждането са имитация, тук-там се среща малко дърво.
За сметка на пестеливите германци в Гърция никога не са странели от лукса. Първата дама - гръцки премиер, ще има удоволствието да лети с луксозен Gulfstream V - въпреки че страната й е тресната от финансова криза. Самолетът бе купен от правителството на Костас Симитис по време на олимпиадата в Атина през 2004 г., когато гърците изхарчиха пари за построяването на космически совалки.
Руският президент Владимир Путин пък не изневерява на домашните машини. Основният му самолет е дългият и напълно осъвременен ДИл-96-300PUУ. Той разполага с четири двигателя, много широко тяло, а според руски издания вътре е обзаведен по-луксозно и от резиденцията на арабски шейх. Флотът на Русия включва още старите модели ДИл 62У, ДTу 154У и ДЯк 40У.
През 2005 г. България също бе на косъм да има ДБоингУ за правителствен самолет. Тогавашният министър на икономиката Николай Василев взе на лизинг ДБоинг 737-500У. Самолетът е евтин и модерен, полетите с него излизат наполовина по-евтино, отколкото с ползвания до момента руски Ту 154У. ДБоингътУ обаче не изпълнява нито един полет с държавници. Оказва се, че не отговарял на изискванията за полети със специално предназначение. Хвърлените за него пари радват само редовите пътници - не всеки ден се случва да се возят на сини кожени седалки!

 
     Фердинанд пръв полита с аероплан

Цар Фердинанд е първият български владетел, летял със самолет. Това се случва край Брюксел, в ранната пролет на 1910 г. Малко по-късно, през ноември 1910 г. се провежда и първият самолетен полет в България. Чрез него се оборва твърдението на френски авиоконструктор, че на Балканите атмосферата е разредена и климатът е непригоден за полети. Така започва историята на българската авиация.


     Първанов със забранен в ЕС "Ту"

През 2002 г. ЕС отрязва от летищата си остарелите руски самолети "Ту 154", защото не съответстват на изискванията за безопасност. Един обаче остава извън забраната, защото е официалният превозвач на бившия български президент Георги Първанов. Той е шумен и "ненаситен" - за едночасов полет на Аirbus А320 са необходими 4,5 тона керосин, а за същото време "Ту 154" консумира с два и половина тона повече гориво, обясняват специалистите. Понеже европейските летища не се ангажират с поддръжката му, заради евентуална повреда заедно с президента пътуват и руски специалисти.

Реклама
Реклама
Реклама