Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/4970513 www.bgdnes.bg

Лазар Лазаров: С нови технологии ремонтите на пътища вече са с 40% по-евтини

С Лазар Лазаров председател на Управителния съвет на агенция “Пътна инфраструктура” разговаря Марияна Бойкова

От 2017 г. ще има електронна винетка

До края на месеца приключваме ремонтите на магистралите. Но пък ще започнат други

Реклама

Вече няма да има коловози по настилката

И 5 млн. коли да минат по път, няма значение, но ако са 5000 тира, ефектът е разрушителен

- Приключихте едни ремонти по магистралите, започнахте други. Кога хората ще могат да пътуват спокойно, г-н Лазаров?

- Още при започването им през пролетта ясно казахме, че което не можем да приключим до началото на летния сезон, ще бъде продължено през септември. От 7 септември подновихме ремонтите по “Тракия”, а на “Хемус” - още от 1 септември. Работата по виадуктите не е спирана.

- Хората тъкмо свикнаха да пътуват за 3 часа от София до Бургас.

- Мащабите на ремонтите не са такива, че да правят големи задръствания. Разчетите са до края на месеца да приключат. Но ще започнат нови.

- Какви новости има при ремонтите и строителството на пътищата?

- Всичките ремонти на “Тракия” и “Хемус” ги правим с полимермодифицирани асфалтови смеси. Битумът така е обработен, че

Реклама

да не се размеква

от горещината

през лятото

И няма да се получават коловози. Прилагаме технологии, които свалят цените. Тази година успяхме в горещото рециклиране на асфалтови настилки.

- Какво означава това?

- Размекват горния слой на стария асфалт, той се вкарва в бункер и се обогатява с нов полимермодифициран битум, който е по-устойчив, и отново се полага. А отгоре, докато е топла настилката, се слагат само 2 см нов износващ пласт. Той е за по-добро сцепление, по-устойчив е на деформации от слънцето и на високите температури.

Това дава до 40% икономия в сравнение със стандартната технология, която изисква 8 см.

- Къде я приложихте тази технология?

- На един път до прохода Петрохан, много добре стана. Искаме да сложим такава настилка на няколко улици, които са републикански пътища - в Казанлък и Каспичан.

- На магистрали няма ли да слагате рециклиран асфалт?

- Може да се слага, но технологията трябва да бъде доказана по отношение на равността. В Италия по тази технология правят магистрали.

- Какво предприемате за безопасността?

- Слагаме високия клас мантинели. На малък участък при Гълъбец на подбалканския път

сложихме шини,

които предпазват

мотористите

При пътни инциденти се случва те да се плъзнат под мантинелата, което води до наранявания. При ремонта на Искърското дефиле - от Нови Искър до връзката с пътя за Видин, ползван също от много мотористи, ще поставим такива шини.

- Новост бяха трафик анализаторите, покривате ли с тях страната?

- Дълги години трафикът се броеше на ръка. Тези резултати не са много верни, а всичко в пътното строителство се гради на анализа му. От 2014 г. въведохме по ОП “Регионално развитие” 100 пункта за броене на трафика. Сега по ОП “Транспорт” и по ОП “Техническа помощ” правим още 220.

В края на октомври ще приключим и

ще имаме 320

автоматични

пункта за

преброяване

на трафика,

с което ще покрием главните пътища. Това са видеокамери, които снимат превозното средство, класифицират го - лека кола, автобус, камион, отделно проследяват маршрута. Има индукционни рамки в асфалта, които мерят осовото натоварване.

- Има ли пари за зимата?

- Парите са осигурени, към настоящия момент са 50 млн. лв.

- Ще стигнат ли?

- Ще стигнат.

- А има ли кой да чисти? Направени ли са всички търгове?

- Повечето търгове започнаха от по - миналата година. Почти навсякъде са приключили, една процедура се обжалва.

- Очертава се пътните такси да се събират с толсистеми за камионите и с електронна винетка за леките автомобили. Ще обясните ли какво е електронна винетка?

- Електронната винетка е такса за време за ползване на пътищата. Тя обаче няма хартиен носител. Когато полицаите спрат автомобила, вкарват регистрационния номер и проверяват дали шофьорът е платил винетка. Закупуването ще може да става по електронен път, може и на гише. Електронната винетка ще позволява проверка на автомобилите без човешка намеса - минавайки край камера, четци ще сканират номера на колата и ще се разбира дали автомобилът е с винетка, или не. Сигналът отива в пътната администрация, Пътна полиция и НАП, за да може да си съберем дължимото.

- Как ще става това?

- Стационарните камери ще четат номерата. Нашите 320 имат такава функция, ще бъдат поставени и други.

- От 2017 г. ли ще влязат електронните винетки?

- Да. При електронна винетка няма промяна - тя пак ще е за време.

- Как да няма промяна? След като може да се установи дали е платена винетка, без да спират колата.

- Ние затова всяка година одобряваме различни стикери. Ето сега

одобряваме

дизайна на

хартиената

винетка

за следващата година За да могат пътните полицаи да ги различават. Като видят, че е оранжево, а не зелено например, ви спират.

- А новата винетка какъв цвят ще е?

- Ще видите през ноември.

- Каква ще е цената?

- За цената ще чакаме анализа на Световната банка. Сега е 67 лв. годишната такса за леките автомобили.

- А толтаксите?

- Трябва да излезе анализът, тъй като в България никога не е правено такова нещо.

- Не може да не сте дали задание да се изчисли колко пари трябват за пътищата?

- Световната банка направи доклад, в който пише, че минимумът за поддържане на пътната мрежа за 5 години напред са 9 млрд. лв. Сега на година сумата е 200 млн. лв. А ако искаме да развиваме пътна мрежа, парите са 27 млрд. лв. Това е програма максимум. Дори и с винетки не виждам как ще се съберат пари дори и за минимума.

- А вие какви планове правите?

- Трябва да бъдат извадени транзитните потоци от малките пътища. Докато не бъдат изградени транзитните трасета - това са магистралите,

всички

инвестиции в

малки пътища са

безсмислени

В момента, в който тировете минат през малкия път, го разрушават за месец.

- Министър Павлова каза, че няма европейски пари за пътища. Само за “Струма”...

- И за “Хемус”, а ние сме писали и тунела под Шипка като трети проект. Той ще струва 120 млн. евро. Като го направим, ще имаме още добър проход, успореден на Хаинбоаз.

- За мостовете на Дунав няма да ви питам, но просто трябва свързаност със съседните ни държави.

- На едно мнение сме. Но е нужна стратегия.

- Колко стратегии да пишем?

- Не е въпросът да правим много стратегии, а една, която казва - ще има мост тук, тук и тук, а не утре да знаем, че ще има на друго място. При Силистра винаги е имало намерение за мост. Румънската страна настоява за втори мост на Русе, отделно има идея за Оряхово, макар че там е най-голямото активно свлачище в България. Сега се появява идея за мост при Свищов.

Трябва да има мостове, свързаност. Не може в Европа да са през един километър, а при нас да са 2 моста на 200 км.

- Кажете какво предстои в близък план. Да не се отдаваме на мечти за много мостове на Дунав, за много тунели под планината.

- То как беше - човек е толкова голям, колкото са големи мечтите му. Трябва да мислим в перспектива. Пак казвам,

леките коли

не развалят

пътищата

Ако по една отсечка минат 5 млн. автомобила, няма никакво значение. Но ако минат 5000 тира, ефектът е разрушителен, ако пътят не е оразмерен за такова натоварване. Затова трябва да се направи този магистрален пръстен, който е от 70-те години на миналия век.

Освен това България е кръстопът, а сме се изолирали отвсякъде. Другият важен път ни е към Калотина. Не може цяла Европа да я минаваме по магистрала и от Ниш до Калотина и до София да са лоши пътища. Другите държави са ги направили преди десетилетия, ние трябва да ги направим сега. Няма да забравим и малките населени места. По ОП “Региони в растеж” са предвидени 300 млн. лв. за основен ремонт на пътищата от втори и трети клас.

- А новата магистрала Русе-Велико Търново?

- Пуснали сме я да се проектира. Като част от голямата магистрала Русе-Свиленград.

- Тя включва и тунела под Шипка, нали?

- С изграждането на тунела под Шипка и Хаинбоаз ще има алтернативни трасета, там предпроектните проучвания ще покажат кой е по-добрият вариант.

- Тази голяма магистрала е доста далечно бъдеще?

- Зависи кога държавата ще реши да инвестрира. Иначе за нас не би трябвало да е далечно бъдеще. Със “Струма” и връзката с “Хемус”, “Тракия” и с “Марица” е решен въпросът с инфраструктурата в Южна България и връзката изток-запад. Но трябва да направим и Видин-София. По същия начин е и магистралата от Русе до връзката ѝ с “Тракия” и “Марица”, за да затворим и тази посока. И остава магистрала “Черно море” и пресичането на Стара планина. При София преминаването не е проблем - имаме Витиня, а който иска по-живописно - през Петрохан. Да, ама в средата и в източната част на държавата ни трябват преходи.

- Много далеч във времето звучи.

- То и завършването на “Тракия” се виждаше далечно, а вече три години я имаме.

CV

l Роден е през 1969 г. в София

l Завършва УАСГ, специалност “Пътно строителство”

l От 1995 г. работи в Централния институт на пътните технологии, от 2007 г. е негов директор

l От септември 2011 г. е председател на УС на АПИ

l Освободен на 7 октомври 2013 г.

l До 2014 г. е главен директор на “Международен панаир” - Пловдив

l През 2014 г. става председател на УС на АПИ за втори път

Реклама
Реклама
Реклама