Протест със свещи срещу Вартоломей

Вселенският предстоятел получи най-високите държавни почести, след което понижи патриарха ни в екзарх и се скара, че имаме църковна независимост
Спонтанен мирен протест като бдение със свещи срещу поведението на Вселенския патриарх Вартоломей се състоя снощи пред грандхотел “София”, където той бе отседнал. Визитата на Вартоломей завърши скандално и само за богослови такъв край бе предизвестен и логичен.
Вартоломей бе удостоен от БАН с почетното звание “доктор хонорис кауза”, а часове по-късно получи и най-големия държавен орден - “Стара планина - I степен”. В словото си веднага след това Вселенският патриарх поиска държавата да върне църковната утвар и ръкописите, взети от българската армия от два манастира край Драма и Серес, и заяви, че те са били “ограбени”. Истината е, че реликвите са от тогавашната Охридска българска архиепископия и така са спасени за историята от грабители.
Скандалното поведение на Вартоломей започна още на божествената литургия за Архангеловден в храма “Св. Ал. Невски”, където се обръщаше не с “Ваше Светейшество” към Българския патриарх Неофит, а с унизителното за ранга му “Ваше Блаженство”, сякаш е екзарх, а не патриарх.
На свой ред патриарх Неофит му припомни, че ние сме покръстени преди 1150 години и сме самостоятелна църква.
В речта си веднага след литургията Вартоломей посочи за грешка възрожденския подвиг на предците ни - борбата на българската църква за независимост и отделянето ѝ от Вселенската патриаршия през 1872 г. Според него гръцките фанариоти и тогава ни разрешавали да служим на църковнославянски и не било нужно разделението.
За капак Вартоломей отмени пресконференцията и не пожела да се срещне с журналисти. А на тази среща трябваше да му се връчи “Призив от името на целия български народ за възстановяване на Българската патриаршия на исторически полагащото ѝ се пето място в диптихите на православните църкви”. В текста, изготвен от Горан Благоев и подписан от 256 учени, интелектуалци и общественици, се настоява патриарх Вартоломей да постави въпроса на Всеправославен събор през 2016 г.
А Българската православна църква става от архиепископия в патриаршия още по решение на поместния събор в Лампсак през 1235 г. Вместо да заеме почетното си пето място, тя е наредена след руси, грузинци, сърби и румънци, на повечето от които сме изпращали митрополити и богослужебни книги.
От канцеларията на премиера съобщиха за отмяна на планираната за вторник среща, без да обясняват защо. Вартоломей замина за Троянския манастир да се поклони пред гроба на патриарх Максим. В сряда се връща в Истанбул.
Отец Димитрий: Вместо да пази вярата, изнася лекция за климата
- Отец Димитрий, написахте книга с остра критика срещу Вселенския патриарх. Защо?
- В книгата си анализирах съвместната декларация межу патриарх Вартоломей и папа Франциск от май 2014 г. Вместо да защитава православната вяра и да доведе до истината опонентите си - римокатолици и протестанти, той лансира тезата, че всички сме равнопоставени братя християни. Да, всички сме братя като хора, но има разлика между тези, които отстояват апостолската вяра на православната църква, и тези, които са се отделили от нея. С общата декларация Вартоломей зачеркна делото на светците, защитавали с живота си православната вяра, вместо да ги защити.
Той има двойствена роля - от една страна, стои най-високо като Вселенски патриарх, а от друга страна, не върши прякото си задължение, а занимава обществеността със странични въпроси като екологията и климатичното затопляне. Нима това е прякото задължение на патриарх? И каква връзка има между защитата на светата вяра и църква с екологията. Още неговият предшественик патриарх Атинагор напомня, че пряката заповед за Вселенски патриарх е да проповядва Христа. В този смисъл Вартоломей не отстоява истината.
- След книгата ви срещу Вартоломей, който е патриарх на манастирите в Света гора, игуменът на “Зограф" ви изпрати далеч от дългата му ръка в Германския манастир.
- Търся в това Божи промисъл и приемам решението на дядо игумен като послушание. Хубаво е, че хората могат да погледнат какво става в православната църква, макар и с този нелицеприятен начин. В книгата си аз съм писал по-директно неща, които са ме смущавали като православен. За мен не е обяснимо как ти, бидейки православен йерарх, се отнасяш към папата като към най-близък и сърдечно обвързан, след като православието смята папизма за ерес. А към своите братя по вяра от посестрима църква като българската нямаш любов.
- Заслужава ли Вартоломей най-високия държавен орден?
- Необяснимо е. Тези ордени се раздават на високопоставени хора, без реално да са ги заслужили с делата си.
- Скандалната проява в България не е първа.
- Вярващите да преценят. Декларацията му с папата предизвика голям скандал и Светият кинотис на Света гора протестира в писмо, а много гръцки митрополити написаха изповедание, в което заявиха, че Вартоломей преправя учението на църквата и го призоваха да престане с опитите си за нова уния.
- Вартоломей признава папата, а обижда българския патриарх.
- Патриаршеският жезъл е, за да изобличаваш враговете и неправдата и да запазваш своите си от враговете на истината. А сега сякаш той използва жезъла си срещу събратята му по вяра и кръв.
- Дадохме му куп почести, а получихме плесница...
- Това е за урок. Посещението му се очакваше от някои едва ли не с трепет. Но тези, които имат очи да виждат, трябваше да ги държат отворени дълги години преди това. Политиката на дядо Вартоломей не е неочаквана. Откакто е патриарх вече 24 години, се опитва да се обединява с еретически общности, а тези, които трябва да окуражава, ги предава. Дано някои хора да са си отворили очите кой и какъв е той.
Проф. Божидар Димитров: Бих му казал: Направи голяма грешка
Той не е страна в конфликта, какъвто и няма
“Аз съм приятел с Вселенския патриарх Вартоломей I - учили сме заедно във Ватикана, но сега се държи като слон в стъкларски магазин. Бих му казал, ако сега се чуем: “Направи голяма грешка” с тези претенции България да върне църковни ценности. Това е много странно - той не е страна в конфликта, какъвто и няма. Вселенската патриаршия няма нищо общо - духовната власт е тяхна, но всичко друго - икони, ръкописи, утвар - на гръцката държава.
А въпросът с нея отдавна е уреден с ред международни непоклатими спогодби”, каза шефът на Националния исторически музей проф. Божидар Димитров. Той пръв се осмели да “бръкне” в тази проточила се с години история и да покаже т. нар. заграбени реликви. “Това е още една грешка в речника на патриарха - те не са “заграбени”, а са спасени”. Би трябвало да ни благодарят - спасени са за световната цивилизация”, твърдо е убеден историкът. Така че според него спор няма и не може да има. Нещата са решени с Ньойския договор и с договор от 1963 г., от който става ясно, че са ликвидирани окончателно всички претенции от началото на Първата световна война. Все пак гърците получават една компенсация от 7 млн. лева, която им изплащаме в агнета. “По-късно съседите се шегуват с нас, че само от кожите на агнетата са изкарали двойно повече”, добавя пикантната подробност проф. Димитров.
“Учудвам се, защото досега сме имали много добър диалог с него. Той ни върна мощи на св. Андрей Първозванни, на св. Власии - първостепенни светци. Готова е книгата “Патриарх Вартоломей I и България”, в която няколко автори, включително и аз, говорим за неговото дело и принос”, признава проф. Димитров.
Що се отнася за църковните ценности, то истината е следната - те наистина са спасени от прифронтовата линия през 1916 г., когато там цари пълна анархия, паметниците се разграбват и унищожават. Така най-ценното от манастирите в Серес и Драма оцелява след намесата на българския спасителен отряд от историци. Например манастирът “Св. Йоан Предтеча” изгаря.
Това са 800 паметника - 400 от тях ръкописи. Другите артефакти са мощехранителници, литийни кръстове, икони.
След поредица от сложни дипломатически разговори ръкописите са разсекретени да се ползват от учени от цял свят - те се съхраняват в центъра “Дуйчев” и към тях има каталог. От 1974 г. има международни правила за връщане на реликви, но той няма обратна сила.
Историята започва през 1916 г., когато тогавашният директор на Народния музей Богдан Филов, който също като настоящия се е занимавал с културно- историческо разузнаване, предлага на ген. Жеков - командващ действащата армия в Първата световна война, да не се мобилизират учени.
Вместо да гинат на фронта, да се сформира специален разузнавателен отряд, който да събере от застрашените църкви и манастири паметници, които могат да станат жертва на настъпления, контранастъпления, боеве. Жеков се съгласява и така се събира отряд от 200 души не само историци, но и етнографи, географи, лесовъди.
Задачата е пълно изследване на освободените от войните земи, които България смята, че ще управлява. Войната обаче завършва катастрофално. Тези доклади са разсекретени. Това е станало излишно още през 1925 г., тъй като клауза 126 на Ньойския договор е репарационна и има срок на действие точно до тази година. След това предметите стават окончателно собственост на българската държава.