Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/5214305 www.bgdnes.bg

Ученици си делят бензина, за да ходят на училище с коли

19-годишна паркира луксозен джип до университет, за да не я видят приятелите й

Дванайсетокласниците в София масово ходят на училище с коли, показа проверка на “24 часа”. Повечето току-що са изкарали книжка и сядат зад волана, защото училището им е далеч.

Двама такива младежи в последните месеци предизвикаха катастрофи с жертви. 18-годишният Дани ал Келани уби мъж на Витоша и избяга с мощния си мерцедес. Дори се скри в Румъния, но полицаите го заловиха. Съдът обаче го пусна под домашен арест.

Реклама

Внукът на космонавта Георги Иванов - Крис Антъни, пък блъсна баничарка, в която се возела 73-годишна жена. След удара тя почина на място. Младежът още няма обвинение за смъртта ѝ, тъй като се чакат резултати от автотехническата експертиза.

Един от учениците с коли засичаме в 7,30 ч сутринта в столичния техникум “Киров”. 19-годишният Петър паркира мерцедеса си точно срещу входа на училището. Не носи раница, а тетрадка в задния джоб.

“Идвам с колата, защото живея в “Дружба”, иначе трябва да пътувам над час и половина”, казва той. Ученик е в 12-и клас, книжката изкарал през лятото. Старият му мерцедес е подарък от баща му. Колата е комби и не е много мощна. За бензин Петър пести от джобните си.

Точно до него паркира стара бяла корса. От нея слизат 3-ма младежи. Шофьор е 19-годишният Слави. Той е “ветеран” в карането - има книжка от 2014 г. Колата получил от дядо си, след като изкарал курсовете. Има късмет, че в неговия квартал - “Младост”, живеят още двама негови съученици - взема ги и тримата си делят бензина. Твърдят, че така им излизало по-евтино, отколкото с градския транспорт.

Съученикът им Димитър Плачков също пристига на колела. За разлика от приятелите си обаче той е с велосипед. Идва от центъра и казва, че така пътят е много по-забавен, а и по бул. “Цар Борис III” има велоалея, така че пристига безопасно. На входа на училището има рамка за велосипеди, но нея са спрени само два.

В столичното 2-о СОУ ситуацията не е по-различна. Там учениците от горните класове са втора смяна. В 13,25 ч пред портите на гимназията се заковава старо, но мощно BMW. Даниел слиза и грабва една тетрадка. Оказва се, че младежът сам си е купил колата.

Реклама

Работил две лета като барман, за да спести пари за нея. Признава обаче, че майка му и баща му са му дали пари за книжката и му помагат за бензина.

Мощен джип BMW X5 се отличава и на паркинга до Нов български университет. Той обаче не е собственост на някоя чалга певица, която следва висше по психология във вуза, а на 19-годишната ученичка от НСОУ “София” Петя. 

Мощното возило е подарък от баща ѝ за рождения ден. Момичето обаче стеснително паркира при НБУ, за да не разберат съучениците му с каква кола идва. Иван Попов от НСОУ “София” пък е с мотор. Младежът има книжка за него.

“Така не ме ловят никакви задръствания дори по околовръстното”, казва той. Съученикът му Дани обаче ходи с кола

Във Финансовото-стопанската гимназия учениците вече са се научили на основния принцип в търговията - ако искаш нещо, трябва и да дадеш. Съгласни са да кажат с какви коли идват, но само ако получат помощ на контролното по математика. Да се влезе в училището, се оказва лесно, а учителката дори не забелязва репортера на “24 часа” на един от чиновете.

След като преписват от него, учениците разказват, че си делят парите от бензина и идват с една кола. 3-те момчета и приятелката им са от Перник. Возилото е на Иванина, която сутрин събира аверите си и заедно тръгват към София с “Голф 4”.

Вниманието привлича младо момиче, което слиза от луксозно “Ауди А8” пред 119-о СОУ. Зад волана на мощната кола обаче е бащата на Ина. Той категорично отказва да ѝ вземе автомобил, тъй като я смята за твърде малка.

“По улиците е пълно с идиоти, няма как да я пусна сутрин сама да кара по “Цариградско шосе”, отсича Стоян.

Дива чалга се чува от идващото към 66-о СОУ “Рено Клио”. 18-годишният Кирил е надул популярен хит. Ученикът е в 11-и клас и музиката в колата му е атракция в гимназията. Съучениците му разбират, че идва на училище отдалеч. Младежът е инвестирал близо 1000 лв. в сулбуфер и колони за колата. Казва, че му харесва да надува музиката до дупка.

В посетените от екипа ни гимназии много учители споделят, че едва по един-двама техни колеги идват на работа с кола. Гимназистите с автомобили били в пъти повече. В повечето частни училища почти няма пълнолетен ученик без кола.

Комисар Бойко Рановски, началник на Пътна полиция: Младите правят една от всеки 4 катастрофи

- Какви са съветите ви към младите шофьори, комисар Рановски?

- Тъй като шофьорските курсове са достатъчно съкратени, младите нямат достатъчно опит и умения. Много е опасно, когато излязат на пътя в реална ситуация и инструкторът не е до тях. Първите 1-2 години трябва да бъдат по-внимателни, по-търпеливи, да не са агресивни, да спазват правилата и по възможност да пътуват с по-възрастен човек. Така могат да придобият рутина на пътя.

- Младежите ли са най-честият нарушител?

- Младежите между 18 и 24 г. процентно правят най-големия брой катастрофи. Те са около 12% от шофьорите, а правят една на всеки четири катастрофи. Това се дължи на малкия им опит и онази самоувереност, която имат. Трябва да знаят, че на пътя всичко може да стане.

- Каква е най-подходящата кола за един начинаещ шофьор?

- Автоматикът например е предпочитан от жените, без да ги обиждам. Не трябва обаче много бързи, мощни коли да се дават на младежите. 

Това е по вина на родителите. Тези автомобили ускоряват бързо и се стига от единия до другия завой, преди младежът да е разбрал. Така се стига до един от най-честите фатални инциденти - удар в дърво.

- Трябва ли да се запише в закона младежите да карат с придружител първите 2 години?

- Има такава практика в чужбина, но у нас настроенията са скептични. Може би трябва да се увеличи броят на часовете в курсовете. След това може да се мисли за придружител.

Ако се промени самата методика на курса, увеличат се часовете, върне се полигонът, няма да има нужда да се шофира задължително с придружител. Това обаче е препоръчително.

- Трябва ли изобщо да се въвеждат допълнителни ограничения за младежите?

- Според мен трябва да се намали границата на алкохола. Също така да имат по-малък брой контролни точки.

- В много държави родителите обучават децата и после само се полага изпит. Има ли почва това у нас?

- Аз съм скептичен. Младежите се обучават от подготвени инструктори и после пак не са подготвени. Не съм сигурен, че родителят може да даде по-добро обучение.

- Кой е по-добрият шофьор сред младите?

- За мен мъжете са по-добри шофьори, но жените, включитело младите, са по-внимателни. Младите момчета са по-самоуверени и така се стига до по-тежки нарушения и произшествия. Искат да се покажат пред съучениците си и така се стига до инциденти.

Като цяло при жените по-често щетите са само за ламарините, докато мъжете правят катастрофи с пострадали.

Реклама
Реклама
Реклама