Кръговата икономика използва ресурсите многократно

До 2030 г. боклуците на депо трябва да са под 10%
Кръговата икономика ще смени сегашната линейна икономика. Това е амбицията на Европейската комисия и мнението на експертите. Какво обаче означава кръгова икономика, е непонятно за повечето хора.
Може би най-простото обяснение е да се направи разликата с досегашния модел на икономиката. В момента се произвеждат продукти с помощта на различни ресурси, те се използват и след това се изхвърлят.
Това се има предвид под линейна икономика. При кръговата след края на експлоатационния срок на един продукт той отново се превръща в ресурс за повторно използване. Това става с поправянето му, рециклирането, оползотворяването и т.н.
“Трябва
да осъзнаем, че
ресурсите ни са
ограничени
и в даден момент те просто няма да са налични. Имаме нужда от рязка промяна към принципа на кръговата икономика и да започнем да изграждаме интелигентни производства, които ефективно да използват ресурсите”, обясни наскоро министърът на икономиката Божидар Лукарски. Сегашният принцип - “произведи, използвай, изхвърли”, ще е напълно неприложим в близко бъдеще.
Кръговата икономика трябва да предложи устойчиви икономически модели, базирани на иновации и технологии, които да позволят многократното използване на един и същи ресурс.
“Преминаването към модела на кръгова икономика ще ограничи зависимостта ни от ресурсите и
ще намали
производствените
цени
в дългосрочен план. Няма бизнес, който да не планира развитието, затова възприемането на модела е въпрос единствено на време”, твърдят експертите.
Въвеждането на кръговата икономика става с пакет законодателни промени, които предлага Европейската комисия.
Целта на ЕС е до 2030 г. да намали под 10% депонирането, а отпадъците да се превърнат в ресурс чрез висококачествено рециклиране. Целите са това да става с 65% от битовите отпадъци и 75% от тези от опаковки.
Мерките за кръговата икономика се подкрепят от екоминистерството и браншовите организации. За въвеждането им обаче се предлага и
за България да
има 5-годишен
гратисен период,
какъвто е предвиден за някои страни от ЕС, защото те ще изискват сериозни инвестиции. Заедно с това бе изразена позиция, че поставените цели за България са твърде амбициозни.
Към 2030 г. това означава 65% рециклиране, 25% оползотворяване и 10% депониране. България трябва да направи сериозни промени и депонирането да се намали с 59% от сегашните нива, рециклирането да се увеличи с 36%, а оползотворяването - с 23 на сто. Това ще постави редица предизвикателства както пред индустрията, така и пред държавата и обществото.
От най-голямата браншова организация - Българската асоциация по рециклиране, се ангажираха
да популяризират
добрите примери
на т.нар. движение за нулеви отпадъци.
Такъв пример е мрежата за повторна употреба на мебели във Великобритания, създадена през 80-те години. Нейната крайна цел е да намали отпадъците, а домакинствата с ниски доходи да получават дарения под формата на мебели и електроуреди.
В момента с работата на мрежата се спестяват отделянето на над 380 хиляди тона въглероден диоксид, отклоняват се от депата 110 хил. тона отпадъци и се подпомага повторната употреба на 2,7 милиона мебели и електроуреди. Това
спестява на
домакинствата
с ниски доходи
около 340 млн. британски лири годишно. В момента по този начин се оползотворяват 17% от всички мебели в страната, но ако това се случва 100%, биха се спестили 130 000 тона въглероден диоксид годишно, което е равносилно на спирането от движение на 40 000 коли.
Лондонската мрежа за повторна употреба е финансирана с 8 млн. лири от Лондонското бюро за отпадъци и рециклиране. Тя създава интегрирана мрежа от центрове за повторна употреба и ремонт, гореща телефонна линия и уеб портал.
В обектите на мрежата се събират стари мебели, електроуреди и стоки за бита, проверяват се качеството и безопасността им, ремонтират се и след това се пренасочват към новите им домове.
Само през първите две години от съществуването си мрежата е
събрала 8148 тона
нежелани предмети
и е спомогнала за повторната употреба или рециклирането на 6706 тона стари мебели и електроуреди.
Мрежата е създала 60 работни места, а над 450 души участват в нея под формата на стаж. Подобни добри примери има и на веригата за дрехи H&M, концесионера на “Софийска вода” - “Веолия”, “Вебер” и др.