Авиоинженерът Светослав Петров: Може да предвиждаме проблеми със самолетите

Кой е той
Светослав Петров е авиоинженер, той е създател и изпълнителен директор на Frankfurt Aerospace Systems и архитект на ACSIS. Преподавател е по авиационни системи за надеждност в Университета по приложни науки в Манхайм, Германия. В същото време е и инженер в голяма немска авиокомпания, както и вицепрезидент на голяма авиационна IT компания.
Завършил е машинно инженерство в Германия и физика в НПМГ в София. Бивш шампион на България по физика, както и мениджмънт и икономика.
Деяна Павлова
- Г-н Петров, през последните дни се разбра за един софтуер, който вие сте създали и с помощта на който се намалява опасността от самолетни катастрофи. Той вече се използва от големи компании в цяла Европа. Разкажете повече за него и защо започнаха да ви наричат гений на авиацията?
- Честно казано, нямам представа как се стигна до това с "гения". Разбира се, че аз не се възприемам за такъв. Мисля, че си има точна дефиниция и аз едва ли отговарям на нея. Просто имам огромното вътрешно желание да решавам проблеми. Ако това се комбинира с много, много, много труд, и то в правилната посока, стават чудеса.
По отношение на софтуера, в най-общи линии и най-простичко казано, той следи дали дадени технически проблеми са решени успешно или не. Целта е проблемите да не се повтарят повече. Да, системата може да спаси човешки животи и за съжаление неведнъж сме установявали, че е могла да помогне, но чак след като се е стигнало до трагедия. Добрата новина е, че софтуерът вече се използва лека-полека в индустрията и вече предотвратява и технически закъснения, за които никога няма да чуем.
- Обяснявали сте, че използвате минали статистически данни, за да предвидите бъдещето - как става това и какво показват данните?
- Казано накратко - гледаме миналото, анализираме дали даден проблем продължава да съществува и какво е направено до момента. С друг алгоритъм преценяваме шанса този проблем да предизвика отказ на система по време на полет. Имал съм случай, в който съм казвал на колега, отиващ на почивка, че утре полетът му ще закъснее 3 часа заради определен технически проблем, по който знам, че не е направено достатъчно за отстраняването му. И това се е сбъдвало.
- Прочетох, че разработката ви може да спести чакане на летището поради забавен полет - по какъв начин?
- Да, точно както обясних в предния отговор, ние сме способни с точност да определим шанса за техническо закъснение. Ако сте в такси за летището и закъснявате и ми звъннете, мога да ви кажа дали ще хванете полета или не.
- Тоест дадените предварително часове за полет не съвпадат почти винаги - така ли? Или става въпрос в повечето случаи за минути закъснение?
- Авиокомпаниите се стараят да спазват разписанието си, защото в противен случай това им коства много пари. Когато самолетът има технически проблем, който трябва да бъде отстранен, не се плашете, това е повече от нормална процедура и се стига до закъснения. Много от тези проблеми могат да бъдат предвидени от нашия продукт. По този начин те могат да бъдат избегнати.
- Използва ли се този софтуер у нас и всъщност има ли друг подобен по света?
- Нашата разработка няма директен конкурентен продукт. От дълго време съществуват програми, които също се борят с проблемите по време на полет, но ние създадохме нашата система именно защото видяхме много пропуски при тях. Самите алгоритми, които използваме, са способни да хванат всякакъв вид проблеми, които не са решени все още. Това не може да се каже за други системи, които имат по-плитка, ако смея да я нарека, философия и за огромно съжаление вече са показвали, че не умеят да ловят всички проблеми и това е коствало живота на хора. Ние знаем, че в някои от тези случаи нашата програма щеше да алармира техническия персонал месеци преди трагедията да се случи.
Софтуерът все още не се използва в България. След успешната изпитателна фаза ние, заедно с нашите партньори започнахме да представяме софтуера по изложения и да презентираме пред авиокомпании от цял свят. Веднага след това имаше интерес от няколко от тях, с които работим в момента едновременно. Щом имаме малко време да надигнем глави от многото работа, ще се свържем и с български авиокомпании.
- Самолетните катастрофи са на дневен ред, след като през последната година и половина имаше няколко големи такива, които все още тънат като че ли в мистерия. Какво доведе до това изведнъж самолети да изчезват или да се стига до инциденти? Вашият софтуер би ли могъл да помогне?
- Моето лично мнение е, че голяма част от тези катастрофи нямат нищо общо с поддръжката на машините, а много повече със световната политика. Именно по тази причина не бих желал да коментирам темата.
- Кои са най-честите грешки, които ние простосмъртните правим, мислейки за летене - знаете, че доста хора ги е страх?
- Хахаха, добър въпрос. Ами не мога да кажа, че пасажерите правят някакви особени грешки, тъй като повечето следват инструкциите на екипажа. Тези обаче, които не го правят, рискуват безопасността на полета. Когато се каже, че на аварийните изходи чанти е забранено да стоят под предната седалка, това значи, че чанти там нямат място поради дадена причина. Ако това се поставя под въпрос и не се изпълнява, то то е в разрез с правилата на борда. Такива случаи има и това са грешките на някои пасажери.
Летенето е сложно, затова ни се струва като магия. Именно по тази причина се плашим от него и въображението ни се развихря. Някои хора смятат, че в тоалетните има химикали и ако някой реши да наруши забраната за пушене и изхвърли фас там, то самолетът ще се взриви. Други са ми споделяли, че се опасяват, че крилата ще се счупят, защото се огъвали. Не - крилата биха се счупили, ако не се огъваха. Моя роднина дори се страхува да стане от седалката, вероятно за да не наклони самолета.
- Преди ден 16 души бяха ранени при турбуленция, никога не бих се замислила, че това може да доведе до такъв инцидент. Какво е рядко срещано, когато става въпрос за самолети?
- Да се случи да има ранени хора при турбуленция е ежедневие. Всеки ден летят милиони хора, минаващи през хиляди бури. Явно в този случай, за който говорите, 16 души не са били закопчани в грешния момент и на грешното място. А най-рядко срещаното нещо, когато говорим за самолети, са именно катастрофите. Те почти не се случват на фона на броя на полетите, пасажерите и изминатите километри.
- Как така, наистина ли са толкова редки катастрофите?
- Катастрофите със самолети са изключително рядко явление на фона на всички извършени полети, пренесени пасажери и изминати километри (мили). Има статистики всяка година, които винаги нареждат авиацията между изключително сигурна и абсолютно най-сигурната в зависимост от това какво точно и как се смята. Всеки трябва да знае, че по пътя за летището е в несравнимо по-висок риск да загуби живота си, отколкото след като се качи на борда на самолета. В случай на някаква катастрофа, атентат или друг вид извънредно положение президентът на САЩ например бива моментално качван на Еър Форс 1, защото там е в най-голяма безопасност.
- Никога ли не ви е хващало страх да летите?
- Не помня от кога не ме е било страх да летя поради мисълта за възможни технически причини. Мен ме е страх машината да не пропадне много и рязко, защото стомахът ми не е от най-здравите, но всеки трябва да знае, че е изключително рядко срещано явление на самолета да му стане нещо от това. Почти невъзможно. Самолетите са направени за много лоши ситуации, в които нормален цивилен полет не попада.
- Какво е наблюдението ви за българската авиация - защитени ли сме откъм грешки?
- Доколкото имам наблюдение, то аз нямам никакво съмнение в българската авиация. Мисля, че професионализмът в нея е много висок. Резултатите са също налице - при нас е новина, ако някой спука гума.
- Кой е най-големият мит, свързан със самолети, летателни техники и прочие, който ви е най-забавен?
- Вратата. Митът за отварянето на вратата по време на полет и засмукването на пътниците през нея. Това не е възможно. Вратата няма как да се отвори по време на полет.