Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/6436670 www.bgdnes.bg

Балгария за бъгарите

15 септември идва с уникална порция шедьоври на мисълта

Борислав РАДОСЛАВОВ

"Левски не разпалвал омраза към другите. Той искал всички народи в Османската империя - българи, турци, евреи и други, да живеят в братство и равенство. Народът разбирал идеите му и с обич го нарекъл Апостола на свободата".

Това умотворение в учебник за трети клас по предмета "Човекът и обществото" взриви социалните мрежи и обществото. "Поредната гавра с българската памет и история", както я оприличиха стотици родители, предизвика лавина от негативни коментари. Тя отприщи гнева на майки и бащи, които извадиха на бял свят още примери за безумно написани учебници.

Реклама

"За какво Левски се е борил за свобода, след като е искал да живеят всички в братство и равенство?! Фактите са представени тенденциозно, важни дати и любопитни събития са умишлено пропуснати. учебникът е написан безкрайно скучно, а на места и глуповато. Пълен ужас!", категорични са родителите.

Авторите на същия учебник по "Човек и общество" за 3-ти клас не спират дотук, алармират освен майките и историци. Изданието учи невръстните дечица, че българите живели щастливо и задружно с поробителите по време на турското робство. Нашите предци имали даже неограничени права, дори и да изповядват свободно православната религия.

"За Османската империя ще научите, че "немюсюлманите имали право да изповядват вярата си", а "в семействата си българите говорели родния език, създавали песни, празнували празници". Освен това "в общите села християни и мюсюлмани живеели заедно, а в труда и празника човешките връзки надмогвали различията" (стр. 60). Въобще идилия, мед и мляко текат по улиците, а доволната рая пее радостни песни за султана", споделя директорът на Регионалния исторически музей в Добрич Костадин Костадинов.
Горките третокласници са принудени да учат също, че "Цар Симеон водил продължителни войни с Византия, но те не оставили трайни следи в българското минало". Последният български цар Иван Шишман пък изобщо не е споменат дори с една дума.

Васил Левски е представен като организатор на някакво въстание, но срещу кого и защо, остава пълна загадка. Особено покъртително е описано залавянето и обесването на Левски. Цитатът в този урок гласи:

"Той създал комитети за подготовка на общо въстание", но полицията заловила Апостола и съдът го осъдил на смърт. Присъдата била изпълнена в покрайнините на София".

Според историка Костадин Костадинов третокласниците остават с впечатлението за заслужен процес и справедлива присъда за Дякона.

Реклама

По-големите деца също не са пожалени. На ученици от четвърти и пети клас се наложи да изчисляват колко са главите на ламя, която се е подложила на калпава пластична операция. Това бе една от задачите на турнира "Иван Слабашев", който се организира от Института по математика и информатика към БАН. Ето и условието:

"Ламя се подложила на пластична операция за утрояване на броя на главите си. Около месец по-късно, измъчвана от ужасно главоболие, помолила Иван Юнака да отреже 33 от допълнително присадените глави, понеже се оказали с ниско качество. Те се оказали толкова некачествени, че след намесата на Иван на тяхно място не поникнало нищо ново и тя останала с 18 глави. Колко глави е имала ламята преди операцията?".

Но това не е всичко. Върху помагало бе изписано, че е по "Бъгарски език", а в учебник за 11 клас името на родината ни е изписано като "Балгария".

"Морето е солено, защото в него има разтворена готварска сол" и "шоколад" са малка част от безумията в учебника "Човек и природа" за 3 клас.

Реклама
Реклама
Реклама