Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/6893992 www.bgdnes.bg

Съкровището на Борис III в прокълнат кораб

Иманярски набези на дъното на яз. "Студен кладенец"

Първият метален катер у нас оборудван с тайници, пълни с царското имане

Прокълнат кораб убиец лежи на дъното на язовир "Студен кладенец" в Родопите. Според мистериозните легенди плавателният съд с името "Галата" е свързан с неоткритото и до днес царско съкровище.

Всеки, който се е опитвал да разбули мистерията, е застиган от лош късмет и нещастия. Призрачният кораб сее смърт. На палубата му са се случвали истински ужаси. Черно море поглъща голямата лодка през 60-те години на миналия век, а капитанът и целият екипаж са издавени. Впоследствие корабът е изваден от дъното чрез специална операция. Закърпен е и отново е пуснат в експлоатация.

Реклама

Днес плавателният съд лежи напълно занемарен и ръждясал на дъното на язовир "Студен кладенец", видя на място "България Днес". Районът се намира край кърджалийското село Широко поле. Когато нивото на третия по големина язовир у нас спадне достатъчно, тогава ръждясалият корпус на кораба се показва от дълбините. Оказва се, че той има изключително ценна историческа стойност. Това е първият български метален кораб. Надписът "Галата" все още може да бъде прочетен в предната част на носа му.

Машината не е изгнила вече повече от 80 години. Корабът е построен през 1935 година в пристанищната работилница във Варна. Цар Борис III лично пристига за първото спускане на лодката във вода. Неофициално тя се използва за нуждите на царската фамилия. Именно оттогава датират подозренията, че на борда на кораба е било скрито златно съкровище. И до ден днешен то не е намерено нито при потъването на кораба край Балчик, нито на "Студен кладенец". Твърде вероятно е жълтиците да са били вградени в двойно дъно на плавателния съд. Възможно е имането да е изпаднало на морското дъно при някое от корабокрушенията. Някои иманяри не изключват версията златото все още да се намира някъде по палубата, запечатано от дълги години в неразкрит тайник.

Навремето корабът първоначално обслужва курсове из Варненския залив, а след това и в района на Бургаския залив и пристанищата по Южното Черноморие. Потъва през януари 1963 г. при внезапно влошаване на времето и чудовищна буря. Капитанът на "Галата" всячески се опитва да се добере до пристанището в Балчик. Малко преди да достигне брега, се преобръща фатално. Никой не оцелява в ледените морски води. Водолази са се спускали неведнъж в района на корабокрушението да търсят богатството, но без резултат.

Прокълнатият кораб някога е наричан първенец на "Белия флот", или най-добър сред всички пътнически кораби. Той е пригоден за екипаж от трима души и 60 пътници. Дължината му е 18 метра, широчината - 4 метра. Дизеловият му двигател имал мощност 120 конски сили, което му позволявало да развива скорост 10 възела, нещо невиждано за времето си. Заради високата му историческа стойност е решено да бъде изваден от дъното, ремонтиран и пуснат отново по вода.

По-късно е преместен на яз. "Студен кладенец", където свързва откъснатите от Кърджали места по бреговата линия на язовира. В края на 80-те години е официално "пенсиониран".

Реклама

Митичната яхта

"Вяра" за скрап

Запознати с корабоплаването изказват съмнения "Галата" официално да е бил плавателен съд на царя. Истинската царска яхта се е казвала "Вяра". През 1934 г. тя е подарена на цар Борис III от Италия. С моторната лодка се приемат много морски паради.

След 9 септември 1944 г. Тодор Живков прекръства корабчето на "Свобода". През 1978 година то е докарано от пристанището на Белослав до язовир "Жребчево". Царската лодка служи за разходки на туристите и децата от близкия пионерски лагер, преди да потъне във водите на езерото

През 2005 г. плавателният съд е изваден и оставен за съхранение в един склад до язовира, а по-късно нарязана на скрап.

Реклама
Реклама
Реклама