Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/7025778 www.bgdnes.bg

Ден преди трагедията: Сигнал алармира за калпав ремонт на пътя на смърта

Калпав ремонт и липса на адекватна поддръжка на пътната настилка и канавките са сред причините за зловещата катастрофа край Своге, при която се преобърна автобус, а 16 души загубиха живота си. Това обясниха пред "България Днес" експерти от Института за пътна безопасност.

По ирония на съдбата ден преди трагедията специалистите изпращат поредния си сигнал до регионалния министър, че пътят София-Своге-Мездра, където стана и катастрофата, е в окаяно състояние. Той е придружен и от шокиращи снимки, показващи участъци с напукан или изтрит асфалт, запушени канавки и разрушени мантинели. Това на практика прави движението изключително рисково. Заради голямата си натовареност дългият около 80 км участък е ремонтиран основно преди две години срещу 23 млн. евро по програма "Транзитни пътища". Пуснат е официално в края на 2016 г., а гаранцията от фирмата изпълнител е пет години. Независимо от солидната сума, налята в ремонта, днес състоянието му е трагично", обясни Диана Русинова, експерт от Института по пътна безопасност.

Реклама

"Самата аз често минавам по този участък и всеки път ми прави впечатление, че е в ужасяващо състояние. На много места настилката е поправяна отново след основния ремонт", допълни Русинова.

След като преглежда снимки и видеа от мястото на катастрофата, Русинова има и свое обяснение за причините, довели до трагедията. Огледът на място от Пътна полиция и показанията на шофьори сочат, че шофьорът на автобуса ковчег е навлязъл в насрещното платно. Това води до сблъсък с идващите насреща автомобили и последвалото падане в пропастта.

Според Русинова в участъка, където става катастрофата, има множество срутили се камъни от скалите, които блокират части от пътните платна. Отделно от канавките към пътя растат храсти, които също влошават видимостта. Това от своя страна принуждава шофьорите да се изнесат по средата на пътя, за да имат някаква видимост и да преминат безопасно. В комбинация с падналия дъжд и калпавата настилка, която не дава нормално сцепление, стават вероятната причина шофьорът на автобуса Григор Григоров да загуби контрол, убедени са експертите от института.

"Малко преди мястото на катастрофата има много сериозен завой, което допълнително влошава видимостта. В същия момент на кадрите се виждат следи от спирачен път, което подсказва, че автобусът е изправен", обяснява Русинова.

По думите й във фаталния участък постоянно стават тежки катастрофи, което налага допълнително обезопасяване и ремонт на настилката. Сигнали за това многократно са подавани до Агенция „Пътна инфраструктура“.

Според сайта Фрогнюз преди два месеца лабораторията на пътната агенция изследва асфалта и констатира, че сцеплението между гумите и настилката е далеч под необходимото. Реакция до момента така и не е забелязана, обясняват хора, преминаващи по пътя.

Реклама

Автобусът ковчег вози ученици

Ежедневни превози на ученици е осъществявал катастрофиралият край Своге автобус, показа проверка на "България Днес". След трагедията, затрила 16 души, стана ясно, че превозното средство е собственост на транспортната фирма "Мобилус 5". Зад волана по време на фаталния инцидент стои собственикът Григор Григоров. Според данни на МВР на името на фирмата се водят още пет автобуса.

С тях Григоров през 2014 г. печели обявената от община Божурище обществена поръчка на стойност 451 113 лв. Срещу впечатляващата сума Григоров поема ангажимент ежедневно да извозва с автобусите си живеещите в близките села ученици от първи до четвърти клас до СОУ "Летец Христо Топракчиев" и две детски градини.

33 бона за почистване

На сигналите за паднали камъни и стърчащи на пътя храсти от АПИ отговарят, че пътят се поддържа и чисти нормално. От началото на годината за това са похарчени 33 906 лв.

"Какво ти почистване. На едно място в близост до катастрофата има огромен камък, паднал в канавката. Стои си вече две години, без никой да го махне. Отделно храстите в района въобще не са рязани. Има един завой, в който заради тях шофьорите са принудени да се изнасят буквално в насрещното платно, за да не си ожулят колите. На други места има счупени или изкривени мантинели. Заради запушените канавки и прииждаща вода са съборени пътни знаци", разказва пътният експерт Диана Русинова.

Проблем с паднали камъни и стърчащи храсти има на множество други пътища в страната, обясняват експерти. Подобна е ситуацията в Силистренско, прохода Предела и участъци от подбалканския път.

Реклама
Реклама
Реклама