Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/7031087 www.bgdnes.bg

Авиаторът инструктор Гичо Ковачев: Самолети падат от недоучени пилоти

Експерти апелират за промяна на плана за обучение

Селскостопански самолет се удря в 20-киловолтов далекопровод в землището на Брусарци, Монтанско, къса опашка и пада. За щастие пилотът не е пострадал, но част от града вчера и три села в района останаха без ток в продължение на часове. Това е поредният авиоинцидент с малък самолет само в рамките на седмица. Хронологията е следната. На 22 август край Шумен самолетът на 62-годишен пилот се разбива в земята. Няколко дни след това той загива от травмите си, като за щастие синът му оцелява. Два дни след това край Балчик двуместен самолет Cirrus SR22 се удря с бясна скорост в пистата на летището, преобръща се и се подпалва. В пламъците загива пилотът. Неопитност, лоши метеорологични условия или неадеквата политика от страна на отговорните органи са причина за честите самолетни катастрофи.

Авиаторът инструктор и собственик на летателна площадка "Слънчев бряг" Гичо Ковачев категорично заявява пред "България Днес", че главната причина е лошата политика на Министерството на транспорта по отношение на плановете за обучение на пилоти.

Реклама

"Отговорно заявявам, че е крайно необходимо да се преразгледат програмите за пилоти. За мен главният проблем за инцидентите е квалификационен, свързан, разбира се, и с малкото летателни часове във въздуха. За 25 часа човек не може да разбере, колко малко не знае", споделя инструкторът. Пример за това според него е именно инцидентът на летище Балчик.

"Става дума за неопитен пилот с малко нальот, и то на много леки и малки самолети. Изведнъж той си взема едно страшилище и полита с него. Ще ви го обясня така. Вие се обучавате на стар "Опел", а след като вземете шофьорска книжка скачате на „Ламборгини“ и настъпвате газта до дупка. Това е станало и с въпросния загинал човек в Балчик", твърди експертът. От думите му става ясно, че тази машина е изключително бърза, което я прави неустойчива за неопитния във въздуха. Ако не се познават инструкцията и човек не се е обучавал на такъв самолет, е много вероятно да се направи фатална грешка, разяснява авиаторът.

За инцидента в Шумен обаче той е на мнение, че става въпрос за лоши метеорологични условия, тъй като загиналият мъж е бил един от най-опитните пилоти у нас.

Ковачев, който повече от 12 години почти всеки ден е във въздуха, е категоричен, че системата на обучение е погрешна.

"Програмата е недоизпипана, но е наложена. Тя ражда едни недоучени пилоти, които имат лиценз, а и самочувствие, че могат да летят. Всичко зависи от мерките, които взема Главна дирекция към Министерството на транспорта, защото ние обучаваме по нейните програми. Аз мога да наложа някаква мерки за моите самолети и моите ученици, но това ще се отнася само за тях. Трябва да има един безопасен и универсален обем от знания и опит, който в момента липсва", твърди Ковачев. Той дава пример с политиката в Италия. Там минимумът летателни часове е 33, докато у нас - 25. Разликата от 8-9 часа се явява сериозна, при условие че представлява близо 30% от обучението.

"Аз направих следното - пилоти, които не са навършили 50 часа самостоятелно летене, им забранявам да летят с мои самолети при ограничение до 4 метра вятър за секунда. Ако подобни неща се регламентират законово, няма да става дума само за моя център и машини, а за всички", обяснява той, като допълва, че отговорните хора са тези, които одобряват програмите.

Реклама
Реклама
Реклама