Колекционерът Игор Марковски: Докато няма регистър,ще има кражба на картини

Полицията си свърши добре работата с творбите на Майстора
"Случаят с откраднатите картини на Майстора и Димитър Киров е типична кокошкарска работа. Благодарения на медийния шум и мигновената реакция на полицията платната се намериха за отрицателно време. В противен случай те просто щяха да потънат", заяви пред "България Днес" собственикът на една от най-големите аукционни къщи у нас "Аполон и Меркурий" Игор Марковски. Повод за коментара му бе кражбата на 13 картини, сред които и такива на Владимир Димитров-Майстора и Димитър Киров. Платната бяха задигнати от дома на Павел Антонов в началото на годината, който е син на племенничка на Майстора.
"Проблемът не е в кражбата. Това се случва по цял свят. Кокошкари, който си нямат и понятие от изкуство влизат в някой дом, виждат картините и тъй като са лесно конвертируеми ги задигат, за да ги продадат на безценица. Проблемът е във водената от властите политика или по-скоро в липсата на такава", обяснява Марковски. От думите му става ясно, че у нас няма закони, които да регулират свободната търговия с произведения на изкуството, а направеният наскоро регистър за откраднати картини е, меко казано, безсмислен.
"За да получиш възможност за достъп до този регистър, трябва да направиш чудеса от храброст. Ако евентуално успееш да влезеш в него, ще видиш, че там няма почти нищо", казва професионалният търговец. Така на практика крадените картини си обикалят свободно пазара, а купувачите не знаят в какво инвестират. Марковски дава за пример базата данни на Интерпол с крадени произведения на изкуството.
"Само с няколко кликвания на мишката можеш да проследиш и да намериш всичко откраднато и в неизвестност от Втората световна война насам. Наличието на строен и работещ регистър и непрестанното съблюдаването на пазара ще възпита и правилното отношение към търговията с култура и изкуството", убеден е той. Проблем представлява и липсата на каквито и да било документи в антиквариатите за произход на картината. Спънка в правилно функциониращия пазар е и отказът на специализираните застрахователи да обезпечават произведенията.
Марковски споделя и случай от личния си опит. Преди години той купува картина на Бенчо Обрешков от човек, който я купил от друг, той от трети и т.н. След като се поинтересува, установява, че преди 15 години неизвестно платно на автора изчезва безследно. Веднага отива в пловдивската галерия и става ясно, че това е въпросната картина. С акт на дарение Марковски връща във фонда картината.
"Не може да се разчита на добросъвестността на прекупвачите, както стана видно и от сегашния случай. Просто трябва да има закони", заключва търговецът.