Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/7230993 www.bgdnes.bg

Колекционерът Игор Марковски: Докато няма регистър,ще има кражба на картини

Полицията си свърши добре работата с творбите на Майстора

"Случаят с откраднатите картини на Майстора и Димитър Киров е типична кокошкарска работа. Благодарения на медийния шум и мигновената реакция на полицията платната се намериха за отрицателно време. В противен случай те просто щяха да потънат", заяви пред "България Днес" собственикът на една от най-големите аукционни къщи у нас "Аполон и Меркурий" Игор Марковски. Повод за коментара му бе кражбата на 13 картини, сред които и такива на Владимир Димитров-Майстора и Димитър Киров. Платната бяха задигнати от дома на Павел Антонов в началото на годината, който е син на племенничка на Майстора.

"Проблемът не е в кражбата. Това се случва по цял свят. Кокошкари, който си нямат и понятие от изкуство влизат в някой дом, виждат картините и тъй като са лесно конвертируеми ги задигат, за да ги продадат на безценица. Проблемът е във водената от властите политика или по-скоро в липсата на такава", обяснява Марковски. От думите му става ясно, че у нас няма закони, които да регулират свободната търговия с произведения на изкуството, а направеният наскоро регистър за откраднати картини е, меко казано, безсмислен.

Реклама

"За да получиш възможност за достъп до този регистър, трябва да направиш чудеса от храброст. Ако евентуално успееш да влезеш в него, ще видиш, че там няма почти нищо", казва професионалният търговец. Така на практика крадените картини си обикалят свободно пазара, а купувачите не знаят в какво инвестират. Марковски дава за пример базата данни на Интерпол с крадени произведения на изкуството.

"Само с няколко кликвания на мишката можеш да проследиш и да намериш всичко откраднато и в неизвестност от Втората световна война насам. Наличието на строен и работещ регистър и непрестанното съблюдаването на пазара ще възпита и правилното отношение към търговията с култура и изкуството", убеден е той. Проблем представлява и липсата на каквито и да било документи в антиквариатите за произход на картината. Спънка в правилно функциониращия пазар е и отказът на специализираните застрахователи да обезпечават произведенията.

Марковски споделя и случай от личния си опит. Преди години той купува картина на Бенчо Обрешков от човек, който я купил от друг, той от трети и т.н. След като се поинтересува, установява, че преди 15 години неизвестно платно на автора изчезва безследно. Веднага отива в пловдивската галерия и става ясно, че това е въпросната картина. С акт на дарение Марковски връща във фонда картината.

"Не може да се разчита на добросъвестността на прекупвачите, както стана видно и от сегашния случай. Просто трябва да има закони", заключва търговецът.

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама