Евтината сауна е... в трамвая

Защо да давате пари за СПА
52 градуса отмерват във вагоните
Драматична битка за живота е в столичния трамвай!
Пот се лее по челата, бебета пищят, пенсионери гледат с надежда през прашните прозорци, тийнейджъри проклинат цялата вселена...
Жегата в градския транспорт е нетърпима, климатици няма, а хората се спасяват на принципа "кой както може", установи проверка на "България Днес". Сървайвър, достоен за родните телевизии.
"Единственият ми шанс е с шапка на главата, пътувам на кратки разстояния и затова не усещам голям дискомфорт. Знам, че климатици няма в голяма част от трамваите, скоро няма и да има, но какво можем да направим, нищо. Сауна е вътре", коментира пред "България Днес" Мария Иванова, докато с недоверие гледа към прежурящото слънце.
Повече от 5 минути жената чака трамвай №12 на пл. "Св. Неделя", но казва, че това е чист късмет. "Обикновено по таблата пише 12-15 мин., тогава се отказвам и предпочитам да ходя пеша. София е станала неприятно място, цял живот живея в нея, знам я от детските си години и никога не е било така", казва Иванова.
Освен прекомерните горещини граждани трябва да се справят и с дискомфорта на лятното разписание на транспорта, който в най-топлите часове е през интервали до 15 минути.
На спирка "Пл. Македония" г-жа Сиракова е изпуснала трамвая по линия №10 и трябва да чака 13 минути до пристигането на следващия.
"Изпуснах трамвая и сега ще чакам 13 минути. Нося си водата, пия си лекарствата, имам и вентилаторчета на батерии, но ги забравям понякога вкъщи", сподели жената. И добави: "Мога да ви кажа, че преди дни стана скандал в метрото именно защото не беше пуснат климатикът. Бяха отворени прозорците, но оттам влиза мръсен въздух от тунелите. Това се случи в най-старите вагончета, където седалките са кожени и още повече спарват. Обадихме се на водача, който каза, че климатикът не работи. Всички ватмани казват това, така че не се учудвам. Какво може повече да се направи?!".
Екип на вестника установи, че на много места в идеалния център на столицата липсва и подслон, който да предпазва чакащите пътници от парещите лъчи на слънцето. Такъв липсва на спирките "Св. Неделя", "Пл. Македония", "Пл. Гарибалди", а граждани са принудени да използват близки сгради и дървета, за да се предпазят от опасното слънце, докато чакат.
"В мотрисите преминава 45 градуса, това мога да кажа. Във ватманската кабина има вентилаторче, но то върти топъл въздух. Пак е по-добре от нищо. Прозорците са отворени и друго спасение няма, пътниците дори не ме питат за климатици, защото знаят, че няма. Не знам защо не се оборудват трамваите, дали е заради цената или друго, не мога да кажа", каза пред вестника г-жа Димитрова, която от 12 г. управлява трамвай по линия №10. Малката й задушна кабинка е истинско мъчение, но тя стоически изпълнява служебните си задължения.
Ватманката признава, че трудно се понася жегата, а климатик има само в трамваи №1 и 7, които са най-новите в столицата. Разкрива, че тази година не е ставала свидетел на човек, на който му прилошава заради горещината, но преди време е имало случаи на припаднали пътници.
"Миналата година колежка от линия 20 измери 52 градуса в мотрисата, навън беше около 40 градуса. Аз не съм правила експерименти. Знае се за този проблем и нищо не се предприема. Работният ми ден е около осем часа, но е по-трудно за втората смяна, тъй като следобед слънцето пада косо, напича силно и заслепява. Тогава става още по-нетърпимо." Ватманката добави, че съществува само един вагон с климатик при шофьора, но не знае по коя линия се движи. "За климатик при пътниците няма да коментирам, такъв няма в нито един вагон и е мор. Често пъти трамваят е сравняван със сауна. Хората търсят най-близкото място до отворен прозорец", казва Димитрова.
За да могат да изкарат горещата си смяна, ватманите получават бутилка от 1,5 л вода от Центъра за градска мобилност. "Всяка сутрин ни я раздават, но до края на смяната става вряла на чай", сочи г-жа Димитрова. Признава, че винаги е работила в такива условия и не знае дали стандартът ще се оправи някога.
А до по-хладни времена потта и жегата ще са господар в трамвая.
Столична община:
Поетапно обновяваме автопарка
Един трамвай струва 5 млн. лв., не можем наведнъж да ги заменим - ПОДЗ.
"Поетапно обновяваме столичния автопарк. Един трамвай струва 5 млн. лв., сами разбирате, че няма как наведнъж да подновим всички линии в столицата. Засега по линии №1 и 7 се движат 25 нови полски трамвая. В момента се изпълнява договор за доставка на още 13 нови климатизирани трамвая, които се очакват да пристигнат в края на лятото", коментират пред "България Днес" от Столичната община.