Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/8231880 www.bgdnes.bg

Изследователи редят пъзела на мистерии: Ето я билката на безсмъртието!

Заплетен пъзел от религиозни мистерии, достоен за перото на Дан Браун. Символи, ритуали и език, достъпни само за посветен. Това разкриват гениални творби на стари български зографи, които изследователите Марияна Шабаркова-Петрова и Александър Тренев събират в книгата си "Тайният код на българските зографи".
Коя е тайнствената жена, която седи в центъра на едно от най-важните произведения на Захари Зограф - "Колелото на живота"? Двамата изследователи си блъскат главите над този и много други въпроси, кодирани в произведенията на големи наши майстори.
"По загадъчност жената от произведението на Захари Зограф е сравнима с Мона Лиза на Леонардо да Винчи - казва Марияна Шабаркова-Петрова. - Изобразена е седнала с чаша или клонки в ръце в центъра на Колелото на живота. Има я и на реверса на монети от времето на траките, открити в Пловдивско. Според археолози тя символизира планината Родопи и държи растението родопски силивряк. Това е безсмъртничето на древните траки, с латинско название Хаберлеа родопензис. Любопитното е, че това растение се среща единствено в Родопите. Чашата съдържа еликсира на безсмъртието, който траките приготвяли от растението. Това "възкръсващо" растение издържа до месец без вода и отново се съживява при благоприятни условия.
"България Днес" се свърза с Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към Българската академия на науките за повече информация относно мистичното растение. "Родопският силивряк е бил разпространен още преди 2 милиона години, успял е да преживее ледниковите периоди и се е съхранил до наши дни - казва доцент Ина Анева от института. - Изследванията върху химичния му състав продължават. Растението е от т.нар. "възкръсващи". Притежава способността да преживява много дълги периоди на засушаване в състояние, което се нарича с термина "анабиоза". Много лаборатории са насочили усилията си в разкриване на механизмите на тази защита. Такава екстремна устойчивост към засушаване притежават по-малко от 0,2% от всички видове растения в световен мащаб. След поливане родопският силивряк се съвзема и може да се възстанови напълно."
"Колелото на живота" на Захари Зограф далеч не е единственото българско произведение на изкуството, в което са вплетени философски и езотерични кодове.
"Естествено е за зографите като посветени, като един вид тайно общество, да имат свой таен език, ритуали и символи - разкрива Марияна Шабаркова-Петрова - Ако отидете в Елешнишкия манастир, само на 30 км от София, и се вгледате в стенописите, ще откриете, че зографът не е изобразил правилно перспективата - казва една от авторите на книгата за зографите Мариана Петрова. - Виждаме страни на сгради и мебели, невидими в реалността. Същото е с лицата на светците. Впечатлението е, че не ние ги наблюдаваме, а те нас.
Какво да кажем за стенописа "Рождество Христово" в Кремиковския манастир, където Земята и Пустинята поднасят дарове на новороденото: пещера и ясли. И пещерата, и яслите са изобразени с очи, живи са, защото са дар именно за Богомладенеца.
В църквата "Свети Атанасий" в Бобошево речният бог е с крила, а в Билинския манастир речният бог е рак - най-древният символ на реката от античността. Друг труден за тълкуване символ е "Бафомет" - енигматична глава на овен или козел в огнен триъгълник, вписан в кръг, изобразена над северния вход на църквата на Чуриловския манастир. Разчитането му е голямо предизвикателство. Може би затова до днес не е коментиран. В мой прочит това е символ на самия процес на посвещението, на прехода от грозното към красивото, от чудовището към човека, от материалното към духовното."

Тайното познание

Скрити послания има и в много от световни шедьоври.
"Списъкът с кодирани произведения на изкуството е твърде голям - казва Александър Тренев. - "Градината на земните наслади" на Бош, понастоящем в "Прадо", е творба, която не вярвам някога да бъде разгадана докрай. Няколкостотин години преди "Шифърът на Леонардо" на Дан Браун Жорж дьо ла Тур ни навежда на мисълта, че Иисус е имал наследници, със своя шедьовър "Магдалена с пламтяща свещ". Имам предвид версията в Лувъра. И до днес загадката дали и защо героинята на това платно е бременна, няма еднозначен отговор. Посланията на големите майстори са като предадено тайно познание, сякаш техните създатели са следвали максимата "Почукай и ще ти отворят, търси и ще намериш". Но има и една друга максима, която гласи: "Не хвърляй бисери на прасетата". Тя изразява мнението, че истинското познание е предназначено за посветените, за тези, които го търсят и са готови да заплатят за него по един или друг начин".

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама