Три ретро трамвая щъкат в София

Столицата чества 120 години градски транспорт
Хиляди посетиха Европейската нощ на музеите
Разходка с ретро трамвай по софийските улици бе една от атракциите на традиционната Европейска нощ на музеите. Събитието бе предназначено за деца от 6 до 12 години. Обиколката продължи около час по маршрут Централни хали - пл. "Журналист" - Централни хали, а на нестандартното пътуване се насладиха около 30 малчугани. Събитието бе част от програмата на Регионален исторически музей – София, и бе организирано по повод 120 години градски транспорт в столицата.
В момента в София има три обновени ретро трамвая от 20-те и 30-те години на XX век. Първите мотриси са пуснати в движение на 1 януари 1901 г. и са се движели по шест маршрута, на един релсов път с дължина от общо 25 км. Те са били около 20 на брой и са произведени в Белгия. Повечето вече са използвани в брюкселския градски транспорт и идват у нас като ремонтирани втора ръка. За съжаление те не се пазят у нас, а се съхраняват в Белгия. В началото трамваите са истинско чудо за софиянци.
"Вчера столичните жители бяха зрители на едно ново за тях явление на всемирния прогрес - първият трамвай проряза почти цялата Витошка улица - пишат вестниците през 1901 г. - Грамадното множество се любуваше на приятната гледка от бързината на трамвая и от светлите искри под колелата му и на жицата отгоре. Трамваят върви бързо, без друсане, осветява се електрически и има изящна мебелировка".
Преди това хората са се возили с т.нар. конски омнибуси от тогавашното село Княжево до София. Едно от изискванията към кочияшите е било "да бъдат трезвени и да знаят как да управляват конете". Ограничението за скоростта за тези впрягове е било 8 км/ч, докато трамваите се движат с 15. Тази скорост трудно била достигана, тъй като в началото пътниците са искали да слизат по желание, без да се съобразяват с предвидените спирки. Гражданите са предупреждавани с надписи, че скачането и слизането по време на движение са строго забранени. На платформите хората са имали право да пушат, а женски персонал в трамвайния транспорт дълги години не е допускан.
През 1908 г. София получава за пръв път шест големи четириосни мотриси, които столичани галено наричат "цепелините". През 20-те и 30-те години са доставени над 70 мотриси и 40 ремаркета към тях от различни световни марки, най-вече "Сименс". През 1936 г. България започва собствено производството на мотриси, които са заимствани от стар модел на "Сименс", но са с увеличена мощност на двигателите.
Регионален исторически музей в София организира серия от събития, съпровождащи Европейската нощ на музеите. В рамките на програмата се проведоха детско ателие "Спирка "Изкуство", където се сглобяваха макети на различни видове трамваи, беседа-игра "Търсачи на съкровища", "Разходка из Древна Сердика", външна обиколка от ларгото до ротондата "Свети Георги".
В Нощта на музеите само в София имаше 48 различни културни събития. Столичани отново демонстрираха голям интерес и хиляди разгледаха специалните експозиции. Една от най-интересните бе Антропологичния музей. Там се презентират 3D принтиране на човешки кости, научаваме какво значи биоимпедансен анализ и оставяме да го упражнят върху нас. С богата програма традиционно се включиха и пловдивските музеи. До 21 отворени за безплатно посещение бяха Епископската базилика на Филипопол, Малката раннохристиянска базилика, Къщите Хиндлиян и Балабанова. За първи път бе представян проектът "Визуализация чрез разширена и виртуална реалност I етап: Баптистерий в Малка раннохристиянска базилика". Той е направен от екипа на "Старинен Пловдив" в партньорство с експерти в моделирането, симулациите, виртуалната и добавена реалност. Целта е Малката базилика да се превърне в още по-атрактивен културно-исторически обект. Посредством VR очила и специално приложение посетителите имат възможност да получат визуализирана 3D реконструкцията на Баптистерия във вид, в който е изглеждал при изграждането му. Гостите на Нощта на музеите в Пловдив разгледаха още богатата експозиция, представяща традиционната култура на Тракия, Родопите и Средногорието от периода на Възраждането - занаяти, селско стопанство, животновъдство, градска мода, интериори от различни къщи, музикални инструменти. Музейните специалисти са разработили специални инициативи, посветени на темата "Река Марица и пловдивските хълмове". Презентации на мултимедийни устройства разказват историята на реката и тепетата, която тръгва от легендите, минава през старите имена, предопределя населването и развитието на древния град и продължава да се случва пред очите ни в настоящето на Пловдив.