Реклама
https://www.bgdnes.bg/krimi/article/21028210 www.bgdnes.bg

Условна за началника на двама жепейци, прегазени от влак

Не чули товарната композиция, защото косели трева

Не само не е бил на място, но и подписал една от жертвите като инструктирана за безопасност

С условна присъда се разминава началникът на двама жепейци, блъснати от влак край гара Илиянци. Това става ясно от решение на Софийския градски съд, научи "България Днес".

Реклама

Инцидентът със служителите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" стана на 7 ноември 2023 г. Двамата били изпратени да косят трева, защото предстояла смяна на траверси. По задачата се работело от две седмици, като длъжността има била именно поддържане на железния път и съоръжения.

Във фаталния ден те се явили с още един свой колега. Началникът им поръчал да отидат на пост 4 и да окосят тревата между релсите. Инструктирал ги да внимават за преминаващи влакове, като колегата трябвало да ходи напред и да гледа.

В същото време от гара Илиянци до клон "Топливо" АД тръгнал товарен влак с шест вагона. Там те били разкачени, а локомотивът поел наобратно. Кабината за управление се паднала в задната част по посока на движение, като двигателният отсек ограничавал видимостта, особено в лявата крива.

Машинистът на влака нямал информация и не знаел, че ще бъдат извършвани дейности по железния път от работници през този ден. Нямало и табела, че те се трудят там. Влакът се движел с 40 км/ч, а заради предстоящото спиране на гарата намалил до 25 км/ч и подал звуков сигнал.

От шума от косачката двамата работници не чули идващия влак. В последния момент машинистът видял оранжев предмет, който му заприличал на моторче на косачка. Разстоянието било около 20 метра. Той задържал спирачката и влакът спрял, но вече било късно. Връхлетял ги и те загинали на място.

Третият колега се обадил на началника и му казал за случилото се. Той не отишъл на мястото на инцидента, но побързал до пункта. Там отворил книгата за инструктаж по безопасност и здраве при работа. Вписал мястото на извършване на работата, данните на инструктираните и се подписал вместо единия загинал.

Реклама

Машинистът се обадил на спешния телефон, а на мястото бил проведен оглед. Според съдебномедицинската експертиза причината за смъртта и на двамата служители е тежка съчетана травма на тялото, състояща се от закрити гръдна и коремна травма, както и травма на опорно-двигателния апарат. Тялото е било провлачено, както съответства на блъскане от влак, категорични са патоанатомите и за двете жертви.

Разследването е на Националната следствена служба. Железопътно-техническата експертиза открива проблем - тахографът не е бил изправен и няма как да се засече времепътуването. Освен това и астрономическият часовник на скоростомера не е бил сверен, но според специалистите това не го прави негоден.

Когато е задействано екстремното спиране, локомотивът се е движил с 29 км/ч - с 4 повече от позволеното. Машинистът не е нарушил правилата за движение, категорични са магистратите.

Произшествието можеше да се предотврати, ако имаше помощник-машинист в състава на локомотивната бригада. Ако имаше помощник-машинист, той щеше да види работещите в обхвата на железния път пред локомотива, установяват разследващите. Според тях липсата на помощник-машинист е систематична грешка.

По случая е назначена и комплексна почеркова експертиза, която изследва почерците в инструктажната книга. Подписите в графите на инструктиращ и инструктиран са на едно и също лице, установяват вещите лица.

Така пред Темида е изправен ръководителят на мобилната транспортна група. Той е погнат за немарливо изпълнение на дейността, като е нарушил наредбите и не е осигурил безопасни условия на труд и е причинил смъртта на повече от един човек.

Едно от конкретните нарушения е именно, че всички работи по железния път се извършват от групи работници, работещи под наблюдението и контрола на ръководителя. Не е поставил и указателни табели "работно място на група работници".

Съдът взима предвид като смекчаващи обстоятелства изразеното съжаление, оказаното съдействие на разследващите органи, чистото съдебно минало и доброто процесуално поведение на подсъдимия началник. Дават му 2 г. и 8 месеца условно с 5-годишен изпитателен срок. На сметката му остават и близо 5 бона разноски по делото.

Реклама
Реклама
Реклама