Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/7237584 www.bgdnes.bg

Шефът на "Автокражби" в СДВР Пламен Максимов: Кико и Лъвицата няма да минат "тънко"

Яро подцени полицията и сгреши

Крали са и моята кола

Певица наскоро инсценира грабеж

В София задигат по 2 коли на нощ

Кой е той?

Главен инспектор Пламен Максимов е един от онези началници на сектор "Престъпления, свързани с МПС", които не се притесняват да говорят с прякорите на бандитите. Защото повечето вече ги знаем. В сиситемата на МВР е от 1997 година. Първоначално завършва школата за сержанти. След това Академията на МВР и право в Благоевград. Таи симпатии към V-то Районно в столицата, защото там започва кариерата си. Следва назначение в сектор "Охрана" на Аерогарата. От 2002 г. е в СДВР, като бори уличната престъпност, минава през "Грабежи. Повече от 13 години разследва автокражби като минава през длъжностите оперативен работник, групов началник и началник-сектор към този момент. Пред "България Днес" разказва какво го изненадва, и какво - не.

- Г-н Максимов, кой е най-емблематичният случай в кариерата ви?

- Всяка година има по един-два случая, които са емблематични. При една от акциите, бяхме задържали 12 души едновременно. Операция "Факирите", измежду които имаше и отцепки от "Гастрольорите". Беше и Стоян Янакиeв Дългия, Александър Щилянов-Беззъбия, Богдан Кютукчиев-Младежа и Цветомир Василев-Синигера. В групата имаше и силоваци от други групировки. През последните 3 години се бяха занимавали с всякаква престъпна дейност. Мащабното е да хванем толкова много души едновременно. Работихме близо 7-8 месеца, за да докажем прстъпната дейност и да получат осъдителни присъди. Тези хора бяха работили с групи за отвличания и рекет, като "Наглите". Осигуряваха им коли за поръчки. Срещу отцепки от "Факирите" още се гледат дела, ама ще ги осъдят.

Реклама

- Едновременно ли ги залавяте всичките?

- Де факто въпросните 12 човека - да, крадяха автомобилите. Намираха и ударени коли, върху които качваха частите и правеха фалшиви договори, пълномощни, документи за автомобили - фалшиви, от Германия. И с тях регистрираха крадените в КАТ по надлежния ред. Автомобилите ставаха редовни. Изкарваха много пари, защото беше затворен кръг.

- Не можем да подминем впечатлението, че повечето автокражби се наказват със смешни условни присъди?

- О, не само. Ето свеж пример - Яро си е с осъдителна присъда 6 години. Обединява 4 присъди с тази, която получи през януари, 2018г. А сега отива на топло за дълго.

- Какви пари печели член на подобна добре сработена групировка?

- От това какъв клас са колите в таргета им, зависи печалбата. Сега се крадат предимно среден клас коли - между 7 и 10-годишни. Ако изчислим по тях на кола за крадеца се пада между 1500-2000 лв. Такава група присвоява към 5 автомобила на месец. Това са по над 5 бона чисти пари за крадеца, а автоморгата се оказва с много по-голяма печалба.

- Има ли канали, през които се изнасят луксозни крадени коли, защото у нас за тях няма пазар?

- Да. Има все още канали към Близкия Изток и към бившите руски републики.

Реклама

- Напоследък крадат и линейки? Защо?

- Знам за един такъв, да кажем странен случай. И още един в Пловдив. За втория имам обяснение - линейка е била взета на лизинг. И доколото разбрах, самият лизинг си я е взел. Неуредени сметки.

- Натъквате ли се на онези практики от болезнените години на прехода, в които застрахователните компании ако не ползваш услугите им ти крадат колата и те изнудват?

- Отдавна е отживелица, както и откупите за връщане на крадена кола. Ако има искане за откуп и хората не се обадят втори-трети път - става въпрос за измама.

- А странните случаи, в които някой закача едра банкнотна под чистачката, за да слезеш, да я вземеш и да ти свият колата? Или с поставена бутилката, между калника и гумата?

- Само по филмите. Само при Хорейшо. У нас най-актуално в момента е ползването на прочутите кейлес машини - не сме мръднали по-натам. Но новото устойство има и ъпгрейд вече - сега позволява да се прихваща сигнала на самия ключ. Тази машина го прехвърля към друго устройство и така заблуждава автомобила, че е собственикът. Колата се пали автоматично. Само трябва да се дръпне дръжката, да се натисне копчето, за да тръгне. Куриозното тук е, че обхватът е много голям. Има случаи, в които собствениците си вечерят и виждат как автомобила им потегля.

- Посягали ли са на Вашата кола?

- Случвало ми се е (смее се). Това беше 1999 г. - откраднаха ми автомобила. Как го разкрих е по-интересно. Бях сержант тогава, но впоследствие си го намерих сам. Тогава нямаше гаражи, оставяха ги на съседни улици и ми отне една седмица да обикалям по улиците докато си го намеря. В съседен квартал си го открих - оставен без надзор. Прибрах си го.

- Има ли откраднати коли на известни хора напоследък?

- По-скоро известните разказват митове за реклама, за да бъда по-мек. Една певица наскоро инсценира грабеж. Казва, че както й работи колата я ограбват. Впоследствие става ясно, че не е така. Проблемът на такива кражби с включен двигател, особено през зимата, е че хората се чудят как да си вземат парите от застраховката, която не им се плаща за невнимание. Тогава собственикът започва да мисли какви ли не варианти. Имаше един, който лъжеше, че 50 метра се е държал за врата и се влачил? Дали според вас това е възможно? Човекът беше на възраст. Имаше други, които твърдяха , че са ударени, впоследстие няма такава истории. Установява се чрез свидетели на място.

- Ярослав Димитров- Яро. Фрапантна история. Култов автоджамбзин задържан при рутинна проверка? Сериозно ли?

- Да започнем оттам - обявен за издирване заради влязла в сила 6-годишна присъда. На всички инстанции жали присъдата чрез адвокат. През това време е на свобода. В деня, в който разбра, че е осъден и влиза в затвора, потъна в неизвестност до деня, в който го задържахме. Как? Влизайки в България. Бил е в чужбина, сдобил се с фалшиви документи. При проверка лицето бърка рождения си ден? Кой бърка рождения си ден? Имало е несъответствие и оттам са започнали процедури - установяване на лицето. Дързък бандит е. Спомнете си последната му присъда - краде кола и я укрива в района на аерогарата и при опит да бъде задържан от специализиран отряд "Кобра" удря 4 служебни автомобила и се мъчи да избяга. Отряд "Кобра" е специализирано звено на задържане на опасни престъпници. Яро няма респект към полицията и му пратихме "Кобра".

- И Кико, и Лъвицата стигат до нещо подобно или поне така става ясно от прессъобщенията на МВР?

- С доста досъдебни прозводства са и двамата. Също ще бъдат осъдени. Законът им позволява така - да се поболяват, да са на системи, но това не значи, че ще чуят оправдателни присъди. И че няма да им влязат в сила наказанията. Никой няма да мине тънко.

- Омайския и Горнобанския - легендарни автоджамбази, също получиха сериозни присъди преди година. Заместиха ли ги вече?

- Омайски е с условна, Горнобанския с 8-годишна ефективна. Има вече една-две групи, които им завзеха нишата. По-млади момчета, прохождат на стари автомобили, по-лесни за крадене. Скоро ще ги задържим, така че се гответе за акции.

- Запази ли се статистиката от началото на годината за 25% спад на автокражбите в София?

- Запази се, да. Като към бройката, която е към момента, влизат и такива автомобили, в които собственикът забравя къде е паркирал. Впоследствие колата стои като бройка в графа "противозаконно отнети". Наскоро имахме един мъж на възраст с чисто нов автомобил, току-що закупен. Нестандартен. Първи такъв откраднат за нас. Знаехме, че досега не сме търсили такава машина. Започваме да работим и след 2 дни собственикът се сеща, че я паркирал на съседна улица. Имаме случаи със собственици, били на заведение, развеселили се, прибрали се. Стават сутрина и не помнят къде са им колите. Мислят, че са им откраднати и подават сигнал. Накрая си спомнят къде са ги оставили.

- По колко кражби работите на денонощие?

- Средно 2 на нощ. За над 2 милиона и половина коли в София е нищо.

Кристина ДИМИТРОВА

Реклама
Реклама
Реклама